Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-02, 20:37
  #1
Moderator
Parongatans avatar
En väninna har ett riktigt guldnummer som hon fick i mobiltelefonins begynnelse. Ett nummer som är långt mycket enklare än de offentliga guldnummer vi kunnat läsa om som nu säljs på Tradera.

Ett av guldnumrena som ligger ute på Tradera har varit uppe på 100.000:-, där det budet inte accepterades. Jag tror att nummerinnehavaren ville upp i 130.000:- för att släppa sitt eftertraktade nummer.

Min väninnas guldnummer påminner om ett stort växelnummer. Typ 0707-200100 (inte det aktuella numret)

Så frågan är hur hon skulle bete sig, utan att få en massa skojfriska lallare som skulle busringa henne, innan numret blivit överlåtet? Det är därför hon inte vill posta det på Tradera i nuläget.

Och vad skulle någon kunna vara beredd att betala, för att få ett av rikets mest lätta mobilnummer? Visst, det är svårt att säga exakt. Men på ett ungefär?

Drömmen hade varit om seriösa företag efterlyst guldnummer, så hade min väninna istället kunna ta kontakt med dem direkt.

Och är det fortfarande Tradera som är bäst forum att sälja högattraktiva guldnummer? Finns det andra sätt som kan vara ännu bättre och lättare?
Citera
2023-09-02, 21:21
  #2
Medlem
Det är väl bara som du gör nu, ta upp äckligt äckliga nummer som exempel men att det är likvärdigt och inte det angivna. Ge mer än ett exempel och sätt asterisk för en nolla eller liknande så inlägget inte dyker upp när folk googlar.

Var tydlig att det inte är något av de 3-5 exempel du skriver i annonsen men att det är likvärdigt och minst lika enkelt.

Priset kanske går ner något pga detta men vill ni inte ha onödiga samtal kanske det är värt. Tror dock ni får ut mer på detta om ni skriver ut det riktiga numret om det är så bra som ni säger.
Citera
2023-09-02, 21:21
  #3
Medlem
Det finns många trådar här på FB där nyttan med guldnummer diskuteras, och ibland priser.

En del av trådstarterna....
(FB) Olagligt att sälja mobilnummer?
(FB) Sälja telefonnummer
(FB) Marknad för bra telefonnummer?
(FB) Sälja gudnummer
(FB) Guldnummer på Blocket
(FB) Välja nummer, guldnummer?
(FB) Guldnummer på Blocket

------------
För övrigt tror jag traderaupplägget var bluff. Ingen bjöd på riktigt 100.000.
Någon ville att dennes mobilnummer skulle spridas.
En bulvankompis trissar upp priset till 100.000, media kallas in, numret sprids affären blåses av.
Citera
2023-09-02, 22:14
  #4
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analfabet1
Det är väl bara som du gör nu, ta upp äckligt äckliga nummer som exempel men att det är likvärdigt och inte det angivna. Ge mer än ett exempel och sätt asterisk för en nolla eller liknande så inlägget inte dyker upp när folk googlar.

Var tydlig att det inte är något av de 3-5 exempel du skriver i annonsen men att det är likvärdigt och minst lika enkelt.

Priset kanske går ner något pga detta men vill ni inte ha onödiga samtal kanske det är värt. Tror dock ni får ut mer på detta om ni skriver ut det riktiga numret om det är så bra som ni säger.

Precis. Vi är precis i inhämtningsfasen och ser hur det skulle kunna gå till. Och om det ens finns ett genuint intresse för någon att faktiskt överta ett av rikets mest enkla mobiltelefonnummer. Min väninna kan absolut tänka sig en överlåtelse, om rätt förutsättningar uppstår.

Tack för din input.

Citat:
Ursprungligen postat av MadisonJayden
Det finns många trådar här på FB där nyttan med guldnummer diskuteras, och ibland priser.

En del av trådstarterna....
(FB) Olagligt att sälja mobilnummer?
(FB) Sälja telefonnummer
(FB) Marknad för bra telefonnummer?
(FB) Sälja gudnummer
(FB) Guldnummer på Blocket
(FB) Välja nummer, guldnummer?
(FB) Guldnummer på Blocket

------------
För övrigt tror jag traderaupplägget var bluff. Ingen bjöd på riktigt 100.000.
Någon ville att dennes mobilnummer skulle spridas.
En bulvankompis trissar upp priset till 100.000, media kallas in, numret sprids affären blåses av.

Jag sökte lite innan, men det var ingen av trådarna som riktigt passade för vår explicita frågeställning rakt av.

Och vi tror också att Traderaupplägget var riggat i någon form. Att någon i dagsläget tackar nej till ett seriöst bud på 100.000, för att man ville få ut ynka 30.000 ytterligare. Så, nej. Jag tror också att den annonsen var bluff rakt av.

Men det måste ändå finnas just företag eller privatpersoner här i landet som skulle vilja komma över ett riktigt lätt telefonnummer som ingen missar eller glömmer.

Tack för din kommentar.
Citera
2023-09-03, 07:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Precis. Vi är precis i inhämtningsfasen och ser hur det skulle kunna gå till. Och om det ens finns ett genuint intresse för någon att faktiskt överta ett av rikets mest enkla mobiltelefonnummer. Min väninna kan absolut tänka sig en överlåtelse, om rätt förutsättningar uppstår.

Tack för din input.



Jag sökte lite innan, men det var ingen av trådarna som riktigt passade för vår explicita frågeställning rakt av.

Och vi tror också att Traderaupplägget var riggat i någon form. Att någon i dagsläget tackar nej till ett seriöst bud på 100.000, för att man ville få ut ynka 30.000 ytterligare. Så, nej. Jag tror också att den annonsen var bluff rakt av.

Men det måste ändå finnas just företag eller privatpersoner här i landet som skulle vilja komma över ett riktigt lätt telefonnummer som ingen missar eller glömmer.

Tack för din kommentar.
Tveksamt om det intresset är så stort. De flesta företag vill ha ett fastnätsnummer som deras "huvudingång", mobilnumren visas inte alltid alls.
Citera
2023-09-03, 08:38
  #6
Medlem
Ingen betalar några pengar för "guldnummer".

Året är 2023 och ingen bryr sig om telefonnummer.
Citera
2023-09-03, 08:40
  #7
Avstängd
53280s avatar
Tro TS överskatt marknaden för guldnummer. Just nu är ett nummer som har ett bud över 50k, det är 076 0123456 . Nummer som innehåller många nollor t.ex är inte min bok ett guldnummer, eftersom man då måste gruppera dem så det blir lättläst.

T.ex 0768800000 som ute för 12k på tradera , det är svårt utläsa om det är 5 nollor eller 6 nollor.

Då är bättre med telefon nummer typ 08 13 55 00 , färre antal siffror som gör det lätt att gruppera . Så i mitt tycke är det bättre med en upprepning exempelvis 0763 119 119 . T.ex. 0705 500 500 som ligger ut nu och har ett bud på 2001 ( https://www.tradera.com/item/1000122...6/0705-500-500 ) är i mitt tycke ett bra nummer, medan 0768800000 är ett sämre nummer då det är svårt att se direkt hur många 0 är det i nummret.

Länk för auktioner med guldnummer på tradera : https://www.tradera.com/category/1000122

Alla nummer ovan är exempel, vänligen respektera att det kan finnas innehavare till dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tveksamt om det intresset är så stort. De flesta företag vill ha ett fastnätsnummer som deras "huvudingång", mobilnumren visas inte alltid alls.

Förr hade man t.ex 08 726 00 00 , så var det en massa anknytningar under nummret. Idag har dom flesta ett växel huvudnummer och sedan har anknytningar som är 010 nummer.
__________________
Senast redigerad av 53280 2023-09-03 kl. 08:50.
Citera
2023-09-03, 09:22
  #8
Medlem
Kruxet är alltså att övertyga företag att dom behöver en sak.
En sak som dom inte vet om finns, eller får titta på.
Citera
2023-09-03, 12:51
  #9
Medlem
ReflektivInsikts avatar
Jag ifrågasätter narrativet att guldnummer är värdefulla. Att företag vill ha enkla nummer som är lätta att komma ihåg går jag med på, men vilka företag använder 070 nummer? Det ger inte något vidare intryck att ett företag eller enskild firma skulle använda något sådant.
Citera
2023-09-03, 14:59
  #10
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Jag ifrågasätter narrativet att guldnummer är värdefulla. Att företag vill ha enkla nummer som är lätta att komma ihåg går jag med på, men vilka företag använder 070 nummer? Det ger inte något vidare intryck att ett företag eller enskild firma skulle använda något sådant.

De allra flesta förutom riktigt stora företag som har växel eller kundtjänst.

Jag tänker att det kan vara värdefullt för en större byggfirma exempelvis, som brukar trycka telefonnummer på bildörren.

Men visst, idag är ett företagsnamn en googling bara, så finns numret länkat för ett klick. De flesta googlar nog företaget innan iallafall, så ett nummer är absolut inte lika mycket värt som för 15 år sedan.
Citera
2023-09-03, 15:00
  #11
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teellur
Ingen betalar några pengar för "guldnummer".

Året är 2023 och ingen bryr sig om telefonnummer.

Intressant att det ändå budas på dem på tradera ?

Om ingen bryr sig menar jag.
Citera
2023-09-03, 15:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Intressant att det ändå budas på dem på tradera ?

Om ingen bryr sig menar jag.

Ja och ingen köper skiten. Intressant.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback