Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-03, 21:59
  #1
Medlem
KillenArCPs avatar
Denna vecka var det ett erbjudande på Bregott hos Willys. Man kunde köpa ett Bregottpaket för 40 kr. Normalpriset är 60 kr, vilket har varit standard hos de flesta handlare nu.

Även om man säljer Bregottet utan vinst och man förstår att de har fått ett rätt hyfsat bra pris hos Arla så är det ändå 33% rabatt jäkligt bra på mat. Samtidigt går mathandlare ut i tidningen och gråter som småbarn att de nu bara kan bada i champagne och inte simma i det som innan den ekonomiska krisen.

Har verkligen matvarubutikerna så pass dåliga marginaler de vill ge sken av, eller säljer Willys Bregott med förlust för att locka över kunder? Det känns som det äntligen har börjat ett priskrig mellan matvarukedjorna.
Citera
2023-09-03, 22:02
  #2
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Ica sålde för samma pris veckan innan.
Citera
2023-09-03, 22:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Denna vecka var det ett erbjudande på Bregott hos Willys. Man kunde köpa ett Bregottpaket för 40 kr. Normalpriset är 60 kr, vilket har varit standard hos de flesta handlare nu.

Även om man säljer Bregottet utan vinst och man förstår att de har fått ett rätt hyfsat bra pris hos Arla så är det ändå 33% rabatt jäkligt bra på mat. Samtidigt går mathandlare ut i tidningen och gråter som småbarn att de nu bara kan bada i champagne och inte simma i det som innan den ekonomiska krisen.

Har verkligen matvarubutikerna så pass dåliga marginaler de vill ge sken av, eller säljer Willys Bregott med förlust för att locka över kunder? Det känns som det äntligen har börjat ett priskrig mellan matvarukedjorna.

Du köper inte "bara" Bregott om du går dit. Det är så kallad "lockvara". Ibland är det slutsålt redan första timmarna. Har för mig att det kom nån lag att man måste ha x antal i lager, eftersom på 90-talet gjorde TV-butikerna "lockpriser" och hade 4 st TV att sälja.
Citera
2023-09-03, 22:04
  #4
Medlem
Kallas lockvara, brukar även vara kaffe och på 80-talet en läskback
Citera
2023-09-03, 22:05
  #5
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ica sålde för samma pris veckan innan.
Och inte har du sagt något? Det borde finnas en Flashbacktråd med matvarubutikernas erbjudanden.

Citat:
Ursprungligen postat av hallongurk
Du köper inte "bara" Bregott om du går dit. Det är så kallad "lockvara". Ibland är det slutsålt redan första timmarna. Har för mig att det kom nån lag att man måste ha x antal i lager, eftersom på 90-talet gjorde TV-butikerna "lockpriser" och hade 4 st TV att sälja.
Nä, så är det ju. De tar ju igen det på andra varor. Nu har jag handlat lockvaror både på ICA, Lidl och Willys en söndag eftermiddag och det har aldrig varit slut.
Citera
2023-09-03, 22:06
  #6
Medlem
Raytheons avatar
60 kr är inte normalpriset längre. Arla sänkte sina priser.
Citera
2023-09-03, 22:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Denna vecka var det ett erbjudande på Bregott hos Willys. Man kunde köpa ett Bregottpaket för 40 kr. Normalpriset är 60 kr, vilket har varit standard hos de flesta handlare nu.

Även om man säljer Bregottet utan vinst och man förstår att de har fått ett rätt hyfsat bra pris hos Arla så är det ändå 33% rabatt jäkligt bra på mat. Samtidigt går mathandlare ut i tidningen och gråter som småbarn att de nu bara kan bada i champagne och inte simma i det som innan den ekonomiska krisen.

Har verkligen matvarubutikerna så pass dåliga marginaler de vill ge sken av, eller säljer Willys Bregott med förlust för att locka över kunder? Det känns som det äntligen har börjat ett priskrig mellan matvarukedjorna.

Inte sällan som den typen av varor säljs med kort bäst-före tid. De kan alltså ha köpt in ett parti som blivit stående någonstans. En möjlighet, säger inte att det stämmer i aktuellt fall.
Citera
2023-09-03, 22:06
  #8
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kallas lockvara, brukar även vara kaffe och på 80-talet en läskback
Visst är det så. Men man måste ju ändå veta att man kan plocka hem vinsten på annat.
Citera
2023-09-03, 22:07
  #9
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Och inte har du sagt något? Det borde finnas en Flashbacktråd med matvarubutikernas erbjudanden.

Hehe, jag är tämligen säker på att jag såg det här på Flashback faktiskt
Citera
2023-09-03, 22:08
  #10
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
60 kr är inte normalpriset längre. Arla sänkte sina priser.
58 hos Willys, 60 hos Ica där jag bor, 62 hos Mathem.
Citera
2023-09-03, 22:12
  #11
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
58 hos Willys, 60 hos Ica där jag bor, 62 hos Mathem.

Låter märkligt.

https://www.tv4.se/artikel/4emNTewJc...la-mejerivaror
Citat:
Från och med måndagen den 21 augusti kommer Arla att sänka priserna på mejerivaror med i genomsnitt tio procent. Det bekräftar Max Wallenberg, presschef på Arla, för TV4 Nyheterna.
– Genom att sänka priserna hoppas vi att fler konsumenter har råd med våra produkter, så att bönderna kan fortsätta driva sina gårdar, säger han.

Sen måsta man vara lite tappad om man betalar ordinarie pris då det är erbjudande var och varannan vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Hehe, jag är tämligen säker på att jag såg det här på Flashback faktiskt

(FB) Nu börjar svensken känna av sin fattigdom.
Citera
2023-09-03, 22:15
  #12
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Låter märkligt.

https://www.tv4.se/artikel/4emNTewJc...la-mejerivaror


Sen måsta man vara lite tappad om man betalar ordinarie pris då det är erbjudande var och varannan vecka.



(FB) Nu börjar svensken känna av sin fattigdom.
Jahaja, i vanlig ordning sänker inte ICA sina priser. Varför är man inte förvånad? Då får vi hoppas att de andra handlarna gör det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback