Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-02-21, 20:05
  #49
Medlem
Den Svenska superskurken Lutefisk sågs i två nummer an Justice League Europe under nittiotalet.
https://dc.fandom.com/wiki/Lutefisk_(New_Earth)
Citera
2024-03-18, 10:11
  #50
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Modesty Blaise och Garvin besökte en gång Sverige (närheten av Stockholm, tror jag) och mötte en man vid namn Magnus som var hög på idéer om vikingar och var i färd med att bygga upp en egen hård vikingaklubb. Magnus och hans män hade en kulle på en ö, som var genomgrävd av en massa hemliga gångar, det var deras fästning... Ja, jag vet att det här låter bisarrt för oss som själva är svenskar.

Jo, men Magnus håller till i Bergen, Norge. De reser till Norge från Sverige för att ta hand om honom.
Citera
2024-03-18, 10:39
  #51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Jo, men Magnus håller till i Bergen, Norge. De reser till Norge från Sverige för att ta hand om honom.
Ja, jag missade kanske ett par veckor av det äventyret när det gick som dagsstripp i tidningen. Hade för mig att det var helt och hållet placerat i Stockholms skärgård (det har varit uppe tidigare att så inte var fallet).
Citera
2024-03-18, 20:43
  #52
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Här en ruta med svenskt inslag i serietidningen King of Kings – The Bible in Pictures av Jack T Chick och Fred Carter, och som skildrar den babyloniska språkförbistringen. Som synes hade Rudbeck rätt såtillvida att svenska verkligen är åtminstone ett av urspråken, även om någon ljudlag sedermera gjort u till o.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback