Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-10, 02:52
  #1
Medlem
Dåså gott folk är det dags för årets race. Ytterligare en av mina mer eller mindre monologtrådar men seglingsintresset här borde räcka för att trådstarten får överleva moderatorernas hökögon... hoppas jag... TIA

---

OGR 2023, racet som seglas för att fira Whitbread 50 år. Seglarvärlden hade nog förväntat sig att svenskgänget bakom The Ocean Race (fd Volvo Ocean Race fd Whitbread Around The World) skulle ha arrangerat jubileumsracet men på nåt vis stal Don McIntyre showen från dom. Hur det gick till får var och en spekulera i...

Av över 20 anmälda båtar kommer 14 till starten. Tre svenska båtar var anmälda från början men som vanligt numera blev det pannkaka, ingen fick ihop full besättning. Vi är nog för bekväma/bortskämda/fega mm mm av oss för att ställa upp i ett sånt här race där man är borta från familjen runt 8 månader och dessutom riskerar att aldrig komma hem igen...

Nordens ära försvaras av två finska båtar med helfinska sisubesättningar... och svenske Kai Weeks som seglar alla fyra etapperna ombord på den franska klassikern PEN DUICK VI.

Ett under att Don McIntyre lyckats skrapa ihop 14 båtar som ställer upp på samma regler som GGR dvs penna, linjal, papperssjökort, sextant och väderfax... GPS, iFån, satellitkommunikation, datorer, elvinschar, elektrisk autopilot mm mm är förbjudet liksom moderna segelmaterial dvs dessa 14 båtar har nedgraderats till 70/80-tals standard... Vill man ha underhållning på trippen gäller kassettband, munspel eller gitarr... vissla går också bra. Om inte annat så kommer det att vissla friskt om öronen i Södra Oceanen.

---

Start idag söndag 10 September 13:00

Jorden runt, fyra etapper:
Southhampton - Kapstaden - Freemantle - Punta del Este - Southampton, 27000 sjömil på pappret, blir nog över 30000 i verkligheten.

Båtarna går med 7-12 mans besättning, tillåtet att byta 70% av besättningen mellan etapperna.
Tre klasser, Adventure, Sayula och Flyer.

---

Entusiasterna som startar från Southampton om några timmar:

Land - Namn - Typ - Skeppare - Not

Adventure Class
FIN - GALIANA - Swan55 Ketch - TAPIO LEHTINEN - masten gick av i senaste Fastnet Race, suspekt reparation...
AUS - OUTLAW - Baltic 55 - AMPBELL MACKIE - fd Equity and Law, kom 9a i Whitbread 1985/86
ZAR - STERNA - Swan 53 - RUFUS BRAND
FRA - TRIANA - Swan 53 - JEAN D'ARTHUYS
USA - GODSPEED - Swan 51 - TAYLOR GRIEGER, fd US Navy - hela besättningen US Military veteraner

Sayula Class
ESP - WHITE SHADOW - Swan 57 - JEAN-CHRISTOPHE PETIT
AUS - EXPLORER - Swan 57 - MARK SINCLAIR
FIN - SPRIT OF HELSINKI - Swan 651 - JUSSI PAAVOSEPPÄ - fd Fazer Finland, kom 3a i Whitbread 1985/86
FRA - EVRIKA - Swan 65 Ketch - DOMINIQUE DUBOIS

Flyer Class (båtar som seglade Whitbread 1973, 1977 och 1981)
FRA - L’ESPRIT D’ÉQUIPE - 57-fots Philippe Briand - LIONEL REGNIER - fd 33 Export, mastade av i Whitbread 1981/82, vann 1985/86
FRA - PEN DUICK VI - 73-fots Ketch - MARIE TABARLY - bröt Whitbread 1973/74, skeppare då var hennes far Eric Tabarly som senare blev fiskmat
FRA - NEPTUNE - 60-fots Sloop - TANNEGUY RAFFRAY - kom 8a i Whitbread 1973/74
ITA - TRANSLATED9 - Swan 65 - MARCO TROMBETTI - fd ADC Accutrac, kom 5a i Whitbread 1977/78
GBR - MAIDEN - 58 fots Bruce Farr - HEATHER THOMAS - tjejbesättning, kom 4a i Whitbread 1981/82 under namnet Disque D'Or III och på plats 18 i Whitbread 1989 under namnet MAIDEN, även då med enbart tjejbesättning

---

Hemsida: https://oceangloberace.com/
Facebook: https://www.facebook.com/oceangloberace/
YouTube: https://www.youtube.com/@OceanGlobeRace

Regler: https://oceangloberace.com/the-race/race-rules/
NOR: https://oceangloberace.com/downloads...EN%20MAR23.pdf

Tracker: https://cf.yb.tl/ogr2023

Follow the start:
https://oceangloberace.com/race-start/

---

Till slut en påminnelse om att det inte är ett helt ofarligt äventyr... i fint väder och dagsljus överlever man
https://www.youtube.com/watch?v=a7Efkev5lBU&t=113s

Går man över bord i mörker och/eller hårt väder dör man men trots allt är det bara 6-7 stycken som blivit fiskmat i VOR/Whitbread sen 1973.
Senast var det John Fisher med smeknamnet "Fish" som blev fiskmat i Volvo Ocean Race 2017/18 och lämnade fru och två barn efter sig.
https://www.theoceanrace.com/en/news...ng-John-Fisher

Ohotade i toppen ligger dock Fastnet Race med över 20 omkomna... i ett och samma race...

---

Fair Winds and Good Luck!
.
__________________
Senast redigerad av Sarcasmium 2023-09-10 kl. 03:08.
Citera
2023-09-10, 13:38
  #2
Medlem
Hmm, ser att jag lyckades få till fel bana... rätt bana:
Southampton > Kapstaden > Auckland > Punta del Este > Southampton, samma bana som seglades i Whitbread 1985/86.

Starten försenad men nu är det dags... Here we go!
https://www.youtube.com/watch?v=sP9IMKaUcXk
.
Citera
2023-09-10, 18:46
  #3
Medlem
Vi får än en gång tacka för Sarcasmium för början på en trevlig tråd, vi får hoppas att allt går bra.
Hoppas att Tapio inte för otur med sig
I slutet av filmen visar man en Swan med amerikansk besättning som är en av de sista båtarna enligt trackern i alla fall då jag läser trackern, jag noterar
ingen twist i storen
Väldigt liten buk i storen för att ha öppen vind
Hårt skotad stor
Detta var bara mina noteringar om hur storseglet trimmades kör de hela båten på samma sätt är det inte positivt (jämför med de andra)
Jag borde kanske ställa upp som besserwisser eller konsult
På ett sätt är ju en sådan här tävling mer intressant då det är mera vanliga båtar än alla trimaraner och andra snabba båtar (jag är nog 40 år efter min tid)

Välkommen tillbaka Sarcasmium hoppas att du orkar
Citera
2023-09-10, 23:15
  #4
Medlem
Hej du!

Besättningen på Godspeed är ett gäng avdankade krigare med PTSD... US Veterans som kallar sig Skeleton Crew Sailing. Skepparen Taylor Grieger uppfyller kraven för att få segla OGR2023 och har varit och härjat nere vid Kap Horn tidigare men delar av besättningen är ett frågetecken... men å andra sidan är dom nog rätt bra på att hantera tuffa situationer. Deras psyke kanske är inställt på att dör man så dör man, inget att fundera på...

Trailern till filmen Hell or High Seas han gjorde om sin tripp. Hade inte Glocken klickat när han skulle skjuta skallen av sig hade det varken blivit nån film eller OGR2023 för hans del... så vi håller tummarna extra hårt för det här gänget.
https://www.youtube.com/watch?v=wj3cS4y99yI

---

Tapio och Galiana går uselt men dom kanske inte vill/vågar pressa nya riggen ännu. Medvetet eller omedvetet finns det nog i bakhuvudet att han var nära att avsluta sin seglingskarriär i senaste GGR.

Om vi struntar i mätetalen för tillfället så är Spirit of Helsinki i ledningen, följd av Translated9, Pen Duick VI och Maiden. Jag tror vi får se upp för tjejerna... blir det hårdvindsrace kommer Pen Duick att gå som tåget med sina 30 ton och tjejerna på Maiden har turnerat jorden runt på senare år.

Välkommen , en besserwisserkonsult skulle inte skada i tråden med tanke på att det är rätt många sjömil kvar och att Global Solo Challenge, jorden runt nonstop solo har startat...
https://globalsolochallenge.com/
.
__________________
Senast redigerad av Sarcasmium 2023-09-10 kl. 23:39.
Citera
2023-09-11, 17:30
  #5
Medlem
Jag vill ha lite Svenskbåtar att heja på. Var ju roligt när TV3 följde tillverkning av båtar och förberedelser under ett helt år.
Citera
2023-09-11, 23:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag vill ha lite Svenskbåtar att heja på. Var ju roligt när TV3 följde tillverkning av båtar och förberedelser under ett helt år.

Jo, det skulle vara roligare att följa dom stora racen om en o annan svensk båt ställde upp men intresset verkar saknas eller rättare sagt intresset finns men förmodligen inte tillräckligt för att få ihop en besättning. Från början var några svenska båtar anmälda men jag tror det föll på att två av dom inte inte fick ihop 10-15 personer per båt som ställde upp på att vara borta från familj och arbete i 8-9 månader och dessutom lägga ner flera månader på förberedelser, samträning, kvalificeringsseglingar mm mm. Ej att förglömma att det kostar en hel del. Den tredje båten med svensk anknytning kör charter i stället...

---

Efter drygt 1 dygns segling är båtarna redan ordentligt utspridda. Usla vindar men inledningsvis har Swan 65an Translated 9 kopplat greppet. Alla 14 båtarna kvar i racet.

---

Ställningen 11/9 22:00

Flyer Class
1. Translated 9(ITA)
2. Maiden(GBR)
3. Neptune(FRA)

Sayula Class
1. White Shadow(ESP)
2. Evrika(FRA)
3. Spirit of Helsinki(FIN)

Adventure Class
1. Triana(ITA)
2. Outlaw(AUS)
3. Godspeed(USA)

---

Enl mätetal (IRC)
1. Translated 9 / Swan 65 / 1.120
2. White Shadow / Swan 57 / 1.095
3. Maiden / 58-fots Bruce Farr / 1.162
.
.
7. Spirit of Helsinki / Swan 651 / 1.196
11. Godspeed / Swan 51 / 1.092
13. Galiana / Swan 55 Ketch / 1.076

Line Honours (om alla 14 båtarna åsätts mätetal 1.000)
1. Translated 9
2. Maiden
3. Pen Duick VI
.
.
5. Spirit of Helsinki
11. Godspeed
13. Galiana

---

Beträffande Global Solo Challenge får den som är intresserad följa det racet på egen hand. Lite skumt upplägg med starter inom perioden 23 Augusti - 6 Januari nästa år. Bara 1 av 20 båtar har startat än så länge. Inget svenskt deltagande men även i det racet försvarar Finland Nordens färger med Ari Känsäkoski i en Class40-båt. Han startar 21 Oktober.
https://globalsolochallenge.com/ari-kansakoski-en/
https://globalsolochallenge.com/fuji...is-class40-en/
.
Citera
2023-09-13, 23:13
  #7
Medlem
Nu har jag tittat och analyserat den där trackern ganska mycket, jag kommer nog snart att tröttna.
Men
För Tapio går det inte så bra men han vinner ju på stilpoäng
https://www.tapiolehtinensailing.fi/
Icke att förringa, jag har uppfunnit en ny klass
Vet Sarcasmius om den kommer att gå bättre om det börjar blåsa bättre
Vad har The spirit of Helsinki för segel , den kryssar väsentligt mer på lättvind på läns än de andra i täten och dessutom kom den efter men har nästan tagit igen försprånget. Har den spinnaker, jag såg ingen i starten
Man kan konstatera att damerna seglar än så länge bra med en andra och en fjärde plats i omräknad distans, damerna först.
Translated 9 går väldigt bra för sitt mätetal
De som gick nära Frankrike i början förlorade ganska mycket på det.
Citera
2023-09-13, 23:44
  #8
Medlem
Hej du!

Ser att du postade medan jag fastnade på youtube...

Vad menar du för klass?

Inte en aning men förutsätter att SoF har en spinnaker med sig. Vi får rota vidare på båtarnas hemsidor.

===

Det går inget vidare för Tapio/Galiana och amrisarna men desto bättre för Jussi/SoF. Fyra båtar har ryckt åt sig en ledning, Pen Duick, Translated, Maiden och Spirit of Helsinki. Dom fyra ligger längst västerut.

Tre dygn med usla vindar gör att det redan ser ut som att flera båtar får svårt att nå Kapstaden i tid för starten av etapp två den 5 november men förhoppningsvis börjar det blåsa på snart.

Swan 65an Evrika tappade styrningen då wiren gick av men har reparerat och tuffar vidare. En tidigare ägare av den båten var Mike Wright som tyvärr gick o dog när han var just 65... Medgrundare och lirade piano/orgel/synth i ett av världens bästa band.
https://www.youtube.com/watch?v=W0bi7OfaKMY

Det gäller som sagt var att ha gott om money om man ska hålla igång såna här båtar...
https://m.youtube.com/watch?v=Kjgwjh4H7wg

Ska man dessutom tävla jorden runt behövs ännu mer money...
https://www.youtube.com/watch?v=Ixa1kXjMhAU

---

Ingen större mening att dutta med ställningen i klasserna så vi håller oss till resterande distans till Kapstaden.

Ställningen 13/9 22:00, rena rama Swanesången...

1. Pen Duick(FRA) / 73-fots Ketch / Marie Tabarly / 6334
2. Translated(ITA) / Swan 65 / Marco Trombetti / 6335
3. Maiden(GBR) / 58 fots Bruce Farr / Heather Thomas / 6337
4. Spirit of Helsinki(FIN) / Swan 651 / Jussi Paavoseppä / 6338
.
.
.
12. Galiana / Swan 55 Ketch / Tapio Lehtinen / 6477
14. Godspeed(USA) / Swan 51 / Taylor Grieger / 6517
Citera
2023-09-14, 22:29
  #9
Medlem
Error terror... det var en annan Swan som tappade styrningen, Swan 53an Triana. Däremot stämmer det att mr Wright i Pink Floyd ägt Swan 65an Evrika som just nu ligger tolvaa. Fast han hette inte Mick som jag skrev utan Rick (Richard)... jag får skylla på att jag nog blandade ihop mina tabletter och tog en Läkerol mot Halzheimers i stället för en Rememberol mot Alzheimers... om jag nu minns rätt... med lite tur kanske jag kan hitta en koppling mellan Maiden och Iron Maiden...

---

Dom fyra i täten har passerat Vigo i Spanien, tre går söderut medan Maiden har slagit sydväst. Vi får se vad dom har i bakfickan, dom har ju samlat på sig mycket data och erfarenhet efter att ha gått jorden runt 2018-20 och sen bröt nästa varv för att segla OGR. Mademoiselle Tabarly på Pen Duick har skaffat sig ett litet försprång. Det börjar se riktig mörkt ut för Godspeed som med nuvarande takt har en ETA Kapstaden den 4 december.

---

Angående segelgarderoben:

"Sails must be constructed from rolls of woven cloth Dacron, Polyester, Terylene or Nylon l (a small amount of high tech webbing and line may be
allowed in sail construction ONLY on application). Only predominantly horizontal mainsail battens are allowed .Fat-Head mainsails are Not allowed.

Total sails are restricted (Not including Trysail) to a maximum of 11 sails for one mast (9 for CC) , 13 sails for two masts (11 for CC). All sails remain onboard for the entire race, including in port, unless written approval is given by OGR for each sail taken off. All sail repairs carried out onboard by any person in port. A new headsail or spinnaker brought onboard during the OGR is a 24hr penalty for each sail. A new mainsail brought onboard is 36 hr time penalty. Storm Jib is compulsory and Trysail recommended. A twin-headsail permanently stitched together with a single luff is counted as one sail. Reasonable amount of sail repair material may be carried.

Headsail reefing systems must be permanently rigged. No furling code zero allowed. No rubber band spinnaker stops, only natural fibre wool is allowed. All sails are counted on each boat at the start and any sail missing at the end of race will incur a 24hr time penalty. Sails that were manufactured before January 1st 2019 for the yacht and were part of the original inventory purchased with the yacht, by the OGR entrant, may be considered for use in the OGR “ON APPLICATION” by the organiser, even if small amounts of High tech materials are used in that sail. Sails that are 8 years or older are counted 50% to promote sustainability and the reuse of old sails that are still in good shape.

Spinnakers, Code Zero and Mizzen staysails can be any mix of colors, but mainsails and headsails must be ONLY ONE Colour! Mainsail must have 3sq meters high vis top. St Jib and trysail high vis. No flat top mainsails and full battens to be substantially horizontal."

---

Ställningen 14/9 22:00 - dygn 4

1. Pen Duick(FRA) / 73-fots Ketch / Marie Tabarly / 6103
2. Spirit of Helsinki(FIN) / Swan 651 / Jussi Paavoseppä / 6116
3. Translated(ITA) / Swan 65 / Marco Trombetti / 6120
4. Maiden(GBR) / 58 fots Bruce Farr / Heather Thomas / 6124
.
.
.
11. Galiana(FIN) / Swan 55 Ketch / Tapio Lehtinen / 6406
14. Godspeed(USA) / Swan 51 / Taylor Grieger / 6454
.
__________________
Senast redigerad av Sarcasmium 2023-09-14 kl. 22:31.
Citera
2023-09-16, 20:01
  #10
Medlem
Vindarnas gud Aelos börjar vakna till liv, vädervarning sändes till berörda båtar i går.

"Low approaching from NW, 16th Sep. 0400Z Low Cent @ N41.32.33 W12.41.16 1001HP. Wind west of line 40N-15W & 45N-12.5W N40k gust 60k 6-8mtr sea N@10S low moving SE"

Dom fyra tätbåtarna passerar just nu 350-400 sjömil väst Gibraltar sund. Pen Duick och Spirit of Helsinki ligger en aning längre västerut än Maiden och Translated och kanske satsar på att gå väster om Madeira i hopp om bättre vind medan Maiden och Translated ser ut att gå vanliga vägen mellan Kanarieöarna. Dom har ju inte tillgång till GPS, digitala sjökort mm mm utan får förlita sig på kurs/fart, sextanten, väderfaxen och sjörapporter via radion vilket gör det knepigare att fatta rätt beslut men samtidigt blir det lite mer spännande.

Sex båtar har en ETA Kapstaden efter starten av etapp 2. En av dom är australiensiska Swan 57an Explorer som ägs av Don McIntyre med Captain Coconut(Mark Sinclair) från GGR 2018 och GGR 2022 som skeppare så starten lär flyttas fram om det behövs så att dom kan segla vidare. Nån fördel ska man ju ha som arrangör av racet...

Veteranerna på Godspeed ligger ohjälpligt sist, Tapio & Co har seglat upp sig en aning och har nu en ETA på 17 november.

Brian Hancock (seglade bl a Whitbread 81/82 och 85/86) gör sig lustig över PTSD-gänget...

"Today we are going to talk about Godspeed. I know that it's not Sunday when god usually makes himself known. Instead I am talking about the American sailors aboard the Swan 51 who also go by the name Skeleton Crew Adventures. They are currently occupying one of the most important spots in the fleet; dead last. Someone has to sweep the fleet to make sure that there is no debris left floating.

OK, so I am having a bit of fun with them but it was clear from the start that Godspeed had a single-minded plan for the race. They were going to break the Fun 'O Meter and so far they seem to be doing just that. I wasn't kidding when I asked them shortly after the start when they were going to drop the fishing lines over the side, and I got a wry smile from most of them knowing fairly well that it was something they had in mind as soon as the spectator boats had turned back for home. The McIntrye Ocean Race celebrates all the sailors, those out front pushing their boats, and those at the back sailing like it's '73"

---

Ställningen 16/9 18:00 - dygn 6

1. Pen Duick(FRA) / 73-fots Ketch / Marie Tabarly / 5754
2. Spirit of Helsinki(FIN) / Swan 651 / Jussi Paavoseppä / 5765
3. Maiden(GBR) / 58 fots Bruce Farr / Heather Thomas / 5771
4. Translated(ITA) / Swan 65 / Marco Trombetti / 5778
.
.
.
10. Galiana(FIN) / Swan 55 Ketch / Tapio Lehtinen / 6179
14. Godspeed(USA) / Swan 51 / Taylor Grieger / 6337
.
Citera
2023-09-17, 23:03
  #11
Medlem
Första större missödet, Triana går mot Las Palmas så farbror doktorn får sy ihop benet, beräknas vara framme på tisdag. Ingen höjdare att ligga och vänta i 2 dygn med ett ben som måste värka nåt djävulskt. Han lär knappast hoppa 6,23 som Mondo nyss gjorde...

"At 14:00 UTC, skipper of yacht Triana FR (66), Jean d’Arthuys, informed McIntyre Ocean Globe race control of an incident onboard. Crew member Stéphane Raguenes had fallen on deck, resulting in a serious nine-cm-long, three-cm wide open wound on the back of his leg behind the knee.

Stéphane was taken below for immediate first aid to stop the blood flow. He was sedated and given pain killers. He was conscious, talking and made comfortable by his crew mates. MRCC Las Palmas have been advised of the situation and request for a medivac once it arrives in the harbor."

---

Som jag gissade går Pen Duick och SoH väster om Madeira medan Maiden och Translated går rakt söderut. Än så länge har det inte gjort nån större skillnad men blickar man framåt har Pen Duick och SoH kortare väg till rundningsmärket men dit är det runt 2700 sjömil så det går varken att säga bu eller bä om det var ett bra vägval.

---

Det rörde på sig rätt bra för dom som hamnade i ovädret...

"Sep 16, 2023, 4:44 PM
Team 85: #Lespritdequipe (FR) - Export 33 - Flyer
Hello everyone happy to be at sea, Target at 19.60knt ds a surf! Sun 25/30kn wind"

Sep 16, 2023, 9:58 PM
Team 09: #Translated 9 (IT) - SWAN 65 - Flyer
last night rain and strikes very close. today had bigger waves. vomited last full day. marco

"Sep 16, 2023, 11:27 PM
Team 08: #Outlaw (AU) - BALTIC 55 - Adventure
OUTLAW Trying to stay ahead of low NW of us. Making good progress south. Seas approx 5 to 6m gusts 40knts Showers."

"Sep 17, 2023, 9:54 AM
Team 42: #STERNA OF ALLSPICE YACHTING (SA) - SWAN 53 - Adventure
HAVING 30knts AND 8m SWELL FOR BREAKFAST."

---

Ställningen 17/9 22:00 - dygn 7

1. Pen Duick(FRA) / 73-fots Ketch / Marie Tabarly / 5525
2. Maiden(GBR) / 58 fots Bruce Farr / Heather Thomas / 5534
3. Translated(ITA) / Swan 65 / Marco Trombetti / 5540
4. Spirit of Helsinki(FIN) / Swan 651 / Jussi Paavoseppä / 5551
.
.
.
10. Galiana(FIN) / Swan 55 Ketch / Tapio Lehtinen / 5940
14. Godspeed(USA) / Swan 51 / Taylor Grieger / 6099
.
Citera
2023-09-18, 17:00
  #12
Medlem
Kritiskt läge för snubben som skar upp benet, blev ingen semester på Kanarieöarna...

"#OGR2023 Update CODE RED:TRIANA REQUEST IMMEDIATE MEDIVAC of CASUALTY.Casualty is worsening, continuing blood loss & deteriorating condition in general. Morphine is administered. Portugal MRCC have approved a medivac by military helicopter and flight plans are currently underway."

"Entrant update
TRIANA Medivac. A fixed wing aircraft is being despatched from France and will then rendezvous with the Portuguese military helicopter for the over ocean transit 210 miles out to TRIANA. The plan may be to Launch one of the two life rafts astern on a 10 meter rope and Stephine will be accompanied into the raft with another two crew. The helicopter will then recover Stéphane from the raft . ETA of the Helicopter is 1425 UTC or 1625hrs French time. The Portugese have in the past used a Portuguese AgustaWestland AW101 Merlin rescue helicopter."

---

Entrant Update - GODSPEED
At 09:30 UTC, another OGR entrant, Godspeed (01) from USA, contacted OGR race control reporting their boom had developed a six-inch crack on both sides above the vang following a few days of heavy weather. The team has lowered the mainsail and secured the boom. No one got injured and there was no further damage to the rig. The Skeleton Crew is now diverting to Cascais, where its shore team is hoping to find a quick replacement for a swift turnaround."

---
Edit: Helikoptern försenad, framme om en timme...

"Medivac UPDATE: Captain of TRIANA reports that FRENCH Fixed wing aircraft is overhead and in contact on VHF holding station. New Helicopter ETA approx. 1615HR UTC or 6.15PM French time today."
.
__________________
Senast redigerad av Sarcasmium 2023-09-18 kl. 17:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback