Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-17, 15:04
  #1
Medlem
Ber om ursäkt om liknande tråd finns.

Iaf, jobbar som BI- utvecklare inom SQL-server och Power BI.

Får ganska många erbjudanden från olika konsultbolag och är ganska frestad att testa det spåret. Funderar också på att starta eget som konsult men skulle vilja testa att jobba åt ett konsultbolag först.

Skulle gärna höra vad det finns för fördelar och nackdelar?

Det som jag undrar är:
-Hur mycket tjänar man som konsult? Ligger mellan 50 och 60 kkr/månad idag som fast anställd.

-Hur är arbetsbelastningen? Värdesätter min fritid och är inte beredd att jobba 60 timmars veckor.

-Går det att kombinera med att familjeliv med barn som har fritidsaktiviteter etc.

-Hur funkar det att jobba hemifrån?

-Är det något annat man bör tänka på?

Skulle uppskatta svar på mina frågor, tack i förhand.🙂
Citera
2023-09-17, 16:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ber om ursäkt om liknande tråd finns.

Iaf, jobbar som BI- utvecklare inom SQL-server och Power BI.

Får ganska många erbjudanden från olika konsultbolag och är ganska frestad att testa det spåret. Funderar också på att starta eget som konsult men skulle vilja testa att jobba åt ett konsultbolag först.

Skulle gärna höra vad det finns för fördelar och nackdelar?

Det som jag undrar är:
-Hur mycket tjänar man som konsult? Ligger mellan 50 och 60 kkr/månad idag som fast anställd.

-Hur är arbetsbelastningen? Värdesätter min fritid och är inte beredd att jobba 60 timmars veckor.

-Går det att kombinera med att familjeliv med barn som har fritidsaktiviteter etc.

-Hur funkar det att jobba hemifrån?

-Är det något annat man bör tänka på?

Skulle uppskatta svar på mina frågor, tack i förhand.🙂

Allt beror på vad för företag du jobbar för.
Konsultbolaget anställer ju dig ger dig en lön och hyr ut dig till kund.

Om man kan jobba hemma eller ej beror på vart du är anställd.

Antal timmar är oftast heltif så 40 i veckan.
Citera
2023-09-20, 13:25
  #3
Medlem
PaulPaljetts avatar
Skulle säga att du får fler checkboxar kryssade som konsult än som fast anställd.

De konsulter inom BI jag stöter på har för det mesta samma fördelar som vi andra konsulter. Fritt att lägga upp sin tid beroende på kundens behov osv. Allt beror på bolaget. En del bolag kör hård resurskonsulting där du blir sittandes hos kund på kunds villkor. Jag tycker det är en sämre variant av att vara anställd även om lönen blir högre. Bättre då med de bolag där du kan variera var du jobbar, om det så är hemma, kontoret eller hos kund.

Lön bör inte bli sämre än du har idag, men det beror återigen på specifik kompetens m.m.

Jag jobbar som konsult idag men inte inom BI. Just familjelivet är det som gör att jag fortsätter som konsult. Alla fasta tjänster jag pratat med företag om är snäva med att det är arbete på plats som gäller och relativt fasta tidsramar. Sedan är man stolt över att man tillåter (sic!) två dagar i veckan från hemmakontoret. Som konsult kan jag utan vidare ta ledigt ett par timmar så länge jag inte har möten inbokat. Jag är på kontoret ett fåtal dagar i månaden och hos kund ännu mer sällan.

Många vill ha ganska statiska dagar. 8-17 varken mer eller mindre. Jag själv föredrar att kunna flexa lite fritt och istället arbeta ikapp på kammaren på kvällstid eller så emellanåt. Det är för mig en förutsättning för att få ihop familjelivet. Jobbar inte 40h/vecka utan mindre. Också en anledning till att inte resurskonsulta där man ofta från kundsidan är låst vid 100% och liknande.

Man får söka runt lite om man vill ha helt remote-upplägg. Även konsultbolag är lite låsta vid att man är på kontoret, men det finns ett par som kör helt öppet och säger att man kan sitta i Portugal om man vill det. Kan ju lugnt säga att en timma mindre pendling om dagen gör gott för en. Det blir ju någonstans runt en hel månads arbetstid om man summerar ihop ett års pendling. Om jag nu inte räknar tokigt.
Citera
2023-10-10, 10:39
  #4
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ber om ursäkt om liknande tråd finns.

Iaf, jobbar som BI- utvecklare inom SQL-server och Power BI.

Får ganska många erbjudanden från olika konsultbolag och är ganska frestad att testa det spåret. Funderar också på att starta eget som konsult men skulle vilja testa att jobba åt ett konsultbolag först.

Skulle gärna höra vad det finns för fördelar och nackdelar?

Det som jag undrar är:
-Hur mycket tjänar man som konsult? Ligger mellan 50 och 60 kkr/månad idag som fast anställd.

-Hur är arbetsbelastningen? Värdesätter min fritid och är inte beredd att jobba 60 timmars veckor.

-Går det att kombinera med att familjeliv med barn som har fritidsaktiviteter etc.

-Hur funkar det att jobba hemifrån?

-Är det något annat man bör tänka på?

Skulle uppskatta svar på mina frågor, tack i förhand.🙂

Större konsultbolag kommer att pressa ned din ersättning mot vad du får ut på fast anställning och försöka tvinga in dig på uppdrag där du ska sitta på kontor och mögla och känna dig som en andra klassens utvecklare bland de anställda.

Som egenkonsult har du bättre betalt och väsentligt större frihet i när du utför avtalat arbete. Det blir en del osäkerhet när uppdrag löper ut och du behöver ett nytt men när du har en del kontakter kommer det inte vara speciellt svårt att bli inhyrd på halvår eller år i taget, och då har du också en väsentlig hävstång i prisförhandlingarna eftersom andra intressenter kommer att bjuda till när dina avtalsperioder går mot sitt slut.

Rekrytering inom IT är en mardröm, de flesta som är duktiga är ca. aldrig ute på den öppna marknaden och är de det så handlar det om max några månader innan de skrivit på nya papper. Ofta tar det också ett halvår eller ett år att bli helt klar över att en nyrekrytering inte passar, så man har bränt en miljon eller två i arbete och utgifter och ändå inte fått vad man vill ha. Därför kommer medelstora bolag gladeligen att vänta ett halvår på att du blir fri och göra vad de kan för att bjuda över andra när det är dags.

Nackdelen är att du behöver sköta en del bokföring och lågintensivt minglande för att hålla ett nätverk aktivt. Du kommer också att behöva lära dig att tacka nej, dels för att bli av med däcksparkare och folk som ljuger för att få dig på kroken, dels för att du annars kommer att sitta fast i 170 % beläggning plus ekonomiadministration. Många jag känner har jättesvårt att hålla sig till ett 100 %-uppdrag, utan tar på sig sidogrejer åt nystartade bolag osv.

När du tröskat igenom ett antal uppdrag har du också träffat en del duktigt folk och de tar du givetvis in i ditt nätverk, får du propåer om uppdrag som verkar toppen men du hinner inte med själv har du folk du kan höra dig för med och knuffa in, ev. på deltid och typ frilanstjänster eller så släpper de sina fasta anställningar och hakar på konsultandet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback