Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-19, 09:45
  #1
Medlem
Hej, jag bytte fonden till Blackrock Tech men vill ha högre värdeutveckling.
Har ni något tips?
Citera
2023-09-19, 10:00
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadvisstefoten
Hej, jag bytte fonden till Blackrock Tech men vill ha högre värdeutveckling.
Har ni något tips?
Själv så har jag inga fonder och jag vill inte göda förvaltarna med 1% av beloppet eller ännu mer ..
Tänk bara vad du SKÄNKER bort med 1% på din mille !
Det blir ju för tusan 10000 kr/ år !
Hade jag varit som du så hade jag avvaktat med ett konto och kollat efter plötsliga fall på enskilda börsaktier.
För så gör jag nämligen..
Det händer faktiskt lite då och då..
Men vill du GE bort kosing till fondmäklare så är det upp till dig..
Citera
2023-09-19, 10:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Själv så har jag inga fonder och jag vill inte göda förvaltarna med 1% av beloppet eller ännu mer ..
Tänk bara vad du SKÄNKER bort med 1% på din mille !
Det blir ju för tusan 10000 kr/ år !
Hade jag varit som du så hade jag avvaktat med ett konto och kollat efter plötsliga fall på enskilda börsaktier.
För så gör jag nämligen..
Det händer faktiskt lite då och då..

Men vill du GE bort kosing till fondmäklare så är det upp till dig..
Har du några tips på vad man ska leta efter angående detta? Jag är nybörjare så lite tips är välkommet så att man kan lära sig vad det är man ska hålla utkik efter samt var man ska hålla utkik.

Gärna någon youtubevideo som går igenom det med.
Citera
2023-09-19, 10:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Har du några tips på vad man ska leta efter angående detta? Jag är nybörjare så lite tips är välkommet så att man kan lära sig vad det är man ska hålla utkik efter samt var man ska hålla utkik.

Gärna någon youtubevideo som går igenom det med.
Nu är det så att jag dagligen bevakar några aktier i bank och olja och när jag ser att dom plötsligt tappar typ en 50-öring, så går jag in och köper direkt i börsstarten kl 9:00.
Det verkar finnas säljare som till varje pris MÅSTE sälja av sina aktier direkt, och då blir det ju rea..
Genom att följa aktierna på t ex 3-mån grafen så ser man ju direkt att något är tokigt med prissättningen..
Citera
2023-09-19, 10:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Nu är det så att jag dagligen bevakar några aktier i bank och olja och när jag ser att dom plötsligt tappar typ en 50-öring, så går jag in och köper direkt i börsstarten kl 9:00.
Det verkar finnas säljare som till varje pris MÅSTE sälja av sina aktier direkt, och då blir det ju rea..
Genom att följa aktierna på t ex 3-mån grafen så ser man ju direkt att något är tokigt med prissättningen..
Okej.

Hur hittar jag aktier som dessa? Finns det listor? Var i Avanza kan jag se det samt den där grafen?
Citera
2023-09-19, 10:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Okej.

Hur hittar jag aktier som dessa? Finns det listor? Var i Avanza kan jag se det samt den där grafen?
Man tar upp en aktie och kan då välja allt ifrån 1 dag till 3 år.
Listorna bygger man själv upp. Och i månadsgrafen kan man välja timme eller dag. Man kan se t ex att en viss aktie startat lågt, jämfört med dagen innan.
Något som man dock MÅSTE passa sig för är ständiga nyemissioner och förluster i aktiebolagen.
Jag köper aldrig en aktie som visar - på inkomstsidan.
Ett typexempel på detta är SAS, som visserligen senast visade vinst, men dom stod i över 100 kr för ett antal år sedan , och nu runt 30 öre.
Och hör o häpna, bara på avanza är det nästan 100000 aktieägare som fortfarande lever på hoppet..
__________________
Senast redigerad av tommen1 2023-09-19 kl. 10:36.
Citera
2023-09-19, 10:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Man tar upp en aktie och kan då välja allt ifrån 1 dag till 3 år.
Listorna bygger man själv upp. Och i månadsgrafen kan man välja timme eller dag. Man kan se t ex att en viss aktie startat lågt, jämfört med dagen innan.
Något som man dock MÅSTE passa sig för är ständiga nyemissioner och förluster i aktiebolagen.
Jag köper aldrig en aktie som visar - på inkomstsidan.
Ett typexempel på detta är SAS, som visserligen senast visade vinst, men dom stod i över 100 kr för ett antal år sedan , och nu runt 30 öre.
Okej. Vad innebär nyemissioner då?
Citera
2023-09-19, 10:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Okej. Vad innebär nyemissioner då?
Att dom vill ha in mer pengar och går du inte med så kan ditt värde sjunka rejält beroende på hur stor emissionen är..
Citera
2023-09-19, 10:47
  #9
Medlem
Chalices avatar
Du har alltså alla dina tillgångar, en miljon, i en fond?

Hört talas om riskspridning? Börja med att googla det begreppet.
Citera
2023-09-19, 11:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalice
Du har alltså alla dina tillgångar, en miljon, i en fond?

Hört talas om riskspridning? Börja med att googla det begreppet.
Ja, tyvärr alldeles förmånga kör all in och tror att ska det slå in och bli rik direkt..
Men han ska få ett bra tips..
Släng in millen på 1 år till 4,25% och få ut bortåt 30000 1 år senare..
Men 30k är kanske förlite..
__________________
Senast redigerad av tommen1 2023-09-19 kl. 11:14.
Citera
2023-09-19, 11:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Att dom vill ha in mer pengar och går du inte med så kan ditt värde sjunka rejält beroende på hur stor emissionen är..
Aha.
Citera
2023-09-19, 13:48
  #12
Medlem
Katten-Gustaf1s avatar
I min åsikt är det smidigast att lägga in på några olika billiga fonder med okej riskspridning. Slår räntan på sparkonton ganska bra och kräver knappt något engagemang.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback