Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-22, 23:24
  #1
Medlem
Hej,

Jag behöver tips och råd. Vill bara ha seriösa svar och inte en massa skitsnack.
Ber om ursäkt för lång text i förväg, men vill förklara så detaljerat jag kan för att få tips och råd av er som läser detta.

För ett par månader sedan vaknade jag jättetidigt på morgon av att jag hörde hur glaset av balkongdörren & fönster gick sönder.

I min lägenhet går man ut på balkongen via sovrummet.

Hoppade upp ur soffan (där jag sov) och tittade mot balkongen, ELD, det brann som fan. Helt yrvaken springer jag mot brandsläkaren, försöker släcka branden= omöjligt, slänger brandsläckaren, stänger dörren och springer ut och knackar på grannar för att evakuera asap.

Hade jag sovit i sovrummet den natten hade jag antagligen andats in rök och aldrig mer vaknat, eller så hade jag fått någon brännskada.

Nu till saken,

brand släckt, förhör av polis.
Dags att ringa Folksam.
Fick information om att jag hade hemförsäkring fram till 2021.
Hemförsäkringden upphörde gälla pga. Jag missade betala 1-2 fakturor... Under hela den här tiden trodde jag att jag betalade via autogiro.
Blev skitförbannad!

Det gick inte att bo i lägenheten i exakt 57 dagar.
Jag sov hos min mamma under den här tiden.
MKB hade gått ut med information om att dem skulle kontakta alla drabbade och kolla läget och var vi bor. Ingen ringde mig.

Branden startade hos grannen under mig, moped på balkong, möjligtvis lithiumbatterier på laddning.

För att korta ner texten, var tvungen att betala hela hyran trots ej tillgång till lgh, betalade även halva hyran hos mamma (självklart gjorde jag inte det men det är vad jag kommer att säga iallafall.

Alla mina kläder, möbler mm. var rökskadade= allt slängt.

Nu är jag i lägenheten med en tillfällig ytterdörr dom man kan bryta upp med en gaffel.
Träplankor istället för balkongdörr & fönster. Byggställning utanför, vem som helst kan bryta sig in..

Jag behöver information om hur jag ska gå vidare med detta.

Jag kommer att kräva hyresreducering av MKB för den 57 dagarna + sovrummet och balkongen jag inte kan använda nu när jag har flyttat in igen, på soffan..
Fått köpa nya möbler.

Vad ska jag göra?

Ska jag ringa på hos grannen, kräva honom på pengar, han har förstört så mycket för mig. ?
Polisanmäla? Skadestånd?
Misshandla? (hehe)

Vänligen ge mig alla era tips och förslag.

Och har ni åsikter om hemförsäkringen, låt bli att skriva. Jag täcknade ny hemförsäkring samma dag jag fick nycklarna.

Mvh
Traumatiserad tjej, 32.
Citera
2023-09-23, 04:26
  #2
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mille.pille
Hej,

Jag behöver tips och råd. Vill bara ha seriösa svar och inte en massa skitsnack.
Ber om ursäkt för lång text i förväg, men vill förklara så detaljerat jag kan för att få tips och råd av er som läser detta.

För ett par månader sedan vaknade jag jättetidigt på morgon av att jag hörde hur glaset av balkongdörren & fönster gick sönder.

I min lägenhet går man ut på balkongen via sovrummet.

Hoppade upp ur soffan (där jag sov) och tittade mot balkongen, ELD, det brann som fan. Helt yrvaken springer jag mot brandsläkaren, försöker släcka branden= omöjligt, slänger brandsläckaren, stänger dörren och springer ut och knackar på grannar för att evakuera asap.

Hade jag sovit i sovrummet den natten hade jag antagligen andats in rök och aldrig mer vaknat, eller så hade jag fått någon brännskada.

Nu till saken,

brand släckt, förhör av polis.
Dags att ringa Folksam.
Fick information om att jag hade hemförsäkring fram till 2021.
Hemförsäkringden upphörde gälla pga. Jag missade betala 1-2 fakturor... Under hela den här tiden trodde jag att jag betalade via autogiro.
Blev skitförbannad!

Det gick inte att bo i lägenheten i exakt 57 dagar.
Jag sov hos min mamma under den här tiden.
MKB hade gått ut med information om att dem skulle kontakta alla drabbade och kolla läget och var vi bor. Ingen ringde mig.

Branden startade hos grannen under mig, moped på balkong, möjligtvis lithiumbatterier på laddning.

För att korta ner texten, var tvungen att betala hela hyran trots ej tillgång till lgh, betalade även halva hyran hos mamma (självklart gjorde jag inte det men det är vad jag kommer att säga iallafall.

Alla mina kläder, möbler mm. var rökskadade= allt slängt.

Nu är jag i lägenheten med en tillfällig ytterdörr dom man kan bryta upp med en gaffel.
Träplankor istället för balkongdörr & fönster. Byggställning utanför, vem som helst kan bryta sig in..

Jag behöver information om hur jag ska gå vidare med detta.

Jag kommer att kräva hyresreducering av MKB för den 57 dagarna + sovrummet och balkongen jag inte kan använda nu när jag har flyttat in igen, på soffan..
Fått köpa nya möbler.

Vad ska jag göra?

Ska jag ringa på hos grannen, kräva honom på pengar, han har förstört så mycket för mig. ?
Polisanmäla? Skadestånd?
Misshandla? (hehe)

Vänligen ge mig alla era tips och förslag.

Och har ni åsikter om hemförsäkringen, låt bli att skriva. Jag täcknade ny hemförsäkring samma dag jag fick nycklarna.

Mvh
Traumatiserad tjej, 32.
Grannen är såklart ansvarig. Dock måste du stämma denne om denne vägrar betala. Vad uppskattar du dina förluster till, räknat i kronor?
Citera
2023-09-23, 05:57
  #3
Medlem
Hyres- eller bostadsrätt?

Hyres så ska du inte betala förän allt är sanerat. Reducerad hyra såvida hyresvärden tillgodoser dej med tillfälligt boende tex hotell.

Grannens hemförsäkring skulle kunna täcka dej men då får du nog gulla lite med grannen och vara noga med formuleringarna till dennes försäkringsbolag.
Citera
2023-09-23, 07:43
  #4
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mille.pille
Vad ska jag göra?

Ska jag ringa på hos grannen, kräva honom på pengar, han har förstört så mycket för mig. ?
Polisanmäla? Skadestånd?
Misshandla? (hehe)

Vänligen ge mig alla era tips och förslag.

Och har ni åsikter om hemförsäkringen, låt bli att skriva. Jag täcknade ny hemförsäkring samma dag jag fick nycklarna.

Mvh
Traumatiserad tjej, 32.

Om grannen varit vårdslös eller handlat med uppsåt så kan du kräva skadestånd, men inte om uppsåt saknas eller om denne inte handlat vårdslöst.
Det är din hemförsäkring som ska täcka skador på ditt lösöre. Ingen försäkring vid olycka, ingen ersättning.

Samma sak gäller för kostnader som uppstår när du ordnar ett annat boende på egen hand. Ingen försäkring, ingen ersättning.

Du har rätt till hyresnedsättning för den tid du inte kunnat använda lägenheten.
__________________
Senast redigerad av OldFashioned 2023-09-23 kl. 07:48.
Citera
2023-09-23, 07:45
  #5
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Grannen är såklart ansvarig. Dock måste du stämma denne om denne vägrar betala. Vad uppskattar du dina förluster till, räknat i kronor?

Nej, grannen är inte "såklart" ansvarig för TS lösöre. Snarare högst osannolikt att grannen är ansvarig.
Citera
2023-09-23, 09:12
  #6
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Nej, grannen är inte "såklart" ansvarig för TS lösöre. Snarare högst osannolikt att grannen är ansvarig.
Vållar man en brand är man i högsta grad ansvarig för skadorna.
Citera
2023-09-23, 09:35
  #7
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Vållar man en brand är man i högsta grad ansvarig för skadorna.

Det krävs som sagt uppsåt eller att man agerat vårdslöst, att man orsakat en brand innebär inte att drabbade har rätt till skadestånd. Skada på lösöre vid en brand ska din hemförsäkring täcka.
Citera
2023-09-23, 09:42
  #8
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det krävs som sagt uppsåt eller att man agerat vårdslöst, att man orsakat en brand innebär inte att drabbade har rätt till skadestånd. Skada på lösöre vid en brand ska din hemförsäkring täcka.
Uppsåt eller vårdslöshet krävs såklart. Om det stämmer att the laddas litiumbatterier till en moped så är det klappat och klart.

Att det finns en lag som undantar just ersättning för lösöre när någon vållat skada betvivlar jag. Annars är det ju fritt fram att gå hem till någon och förstöra deras lösöre och ingen kan kräva en på ersättning. Och enligt dig då är det ett försäkringsbolag som ska ta smällen? Nej du.
Citera
2023-09-23, 09:53
  #9
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det krävs som sagt uppsåt eller att man agerat vårdslöst, att man orsakat en brand innebär inte att drabbade har rätt till skadestånd. Skada på lösöre vid en brand ska din hemförsäkring täcka.
Tror inte det är tillåtet vare sig i hyres- eller bostadsrätt att parkera/förvara moped på balkongen så därmed torde det vara svårt för grannen att slingra sig undan ersättningskrav.
Sedan kan det vara lika lönsamt som att lugga en flintskallig.
Det är därför man ska ha en hemförsäkring som ersätter de skador man kan råka ut för. Det blir också då försäkringsbolagets sak som steg två att försöka "lugga den flintskallige".
Du får väl börja med att göra en polisanmälan där du anger att grannen dels skadat din egendom och även försatt dig i en livsfarlig situation genom att förvara en moped på sin balkong.
Citera
2023-09-23, 10:28
  #10
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Uppsåt eller vårdslöshet krävs såklart. Om det stämmer att the laddas litiumbatterier till en moped så är det klappat och klart.

Att det finns en lag som undantar just ersättning för lösöre när någon vållat skada betvivlar jag. Annars är det ju fritt fram att gå hem till någon och förstöra deras lösöre och ingen kan kräva en på ersättning. Och enligt dig då är det ett försäkringsbolag som ska ta smällen? Nej du.

Går du in i någons lägenhet och slår sönder en spegel har du haft uppsåt. Om du snubblar på mattan och ramlar in i spegeln har du inget uppsåt. I båda fallen går spegeln sönder. I det ena fallet handlar det om en olycka där du inte är ersättningsskyldig.

Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Tror inte det är tillåtet vare sig i hyres- eller bostadsrätt att parkera/förvara moped på balkongen så därmed torde det vara svårt för grannen att slingra sig undan ersättningskrav.

Det finns inget lagkrav på att batterier inte får laddas eller förvaras i bostäder. Det finns inget rättsfall som fastslår att det är vårdslöst att ladda batterier i bostäder eller på balkonger.

Det här fallet kan vara något att följa: https://www.hemhyra.se/nyheter/hyres...50-000-kronor/

Snarlik situation. Brottsutredningen är nedlagd, nu återstår det att se ifall skadestånd/vräkning är aktuellt.
Citera
2023-09-23, 11:00
  #11
Medlem
Tack för alla svar!! Uppskattar det!

Värde rökskadade och slängda saker:

Säng, 25.000 kr
Soffa, 14.000 kr
Matta, ca 2000 kr
Alla gardiner, minns inte exakt men över 2000 kr.

2 dagar innan brand storhandlade jag mat, över 2500 kr. Allt slängdes pga de stängde av elen.
Torrvaror och liknande: värde ca 2000 kr.

Kläder:
4 peak and performance jackor, höst, vinter, regn... ralph lauren stövletter: minns värde inte atm.
Allt från strumpor till jackor: värde okänt atm, kanske runt 50.000 kr.

Handdukar, påslakan och liknande: över 3000 kr.

Tv-bänken och lilla byrån klarade sig..

Ansvarig på MKB- kontoret vägrade hyresnedsättning ett par veckor efter branden. Hotade att jag kunde bli vräkt om jag ej betalade hyran, ca 6000 kr.

Vill gärna upprepa igen, jag hade ingen hemförsäkring när branden uppstod, utan att veta om det.

Kom gärna med fler tips om hur och var jag ska börja.
Citera
2023-09-23, 11:54
  #12
Avstängd
Mirko.Kostelics avatar
Prata med grannen och säg att du kommer att kräva ersättning av denne. Gör en snygg och prydlig lista på dina krav och lämna till grannen. Informera honom också att om han har en hemförsäkring så bör han kontakta sitt bolag och anmäla att han fått ett skadeståndskrav. Hans bolag kommer därefter att utreda om deras kund (grannen) är skadeståndsskyldig. I så fall bör du få ersättning genom ansvarsförsäkringen, men du får säkert räkna med åldersavdrag på prylarna. Självrisken ska grannen betala, inte du.

Det knepiga blir om grannen inte vill anmäla till sitt bolag och inte heller vill tala om vilket bolag han har. Du bör därför uppträda vänligt mot honom och börja med att fråga vilket bolag han har hemförsäkring i.

Här kan du antagligen få mer information om du kontaktar dem: https://www.konsumenternas.se/

P.S
Varför just lösöre inte skulle ersättas genom en ansvarsförsäkring förstår jag inte. Visst, om TS hade haft en hemförsäkring så hade den säkert ersatt i första hand. Men nu hade ju TS ingen hemförsäkring.

Självklart måste grannen vara skadeståndsskyldig för att det ska bli frågan om ersättning från denne eller från dennes ansvarsförsäkring. Annars blir det ingenting till TS.
__________________
Senast redigerad av Mirko.Kostelic 2023-09-23 kl. 11:58.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback