Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-23, 16:44
  #13
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holaamigos89
Sven Otto Littorin skriver så här på sin facebook angående passagerna i boken som pekar ut honom. Skrivet den 17/2. Kan inte länka men finns öppet på hans facebook sida.

”Förra året publicerades boken Klanerna - den systemhotande brottsligheten av författarna Jan Persson och Johannes Wahlström. I boken görs svepande anklagelser mot bland andra mig, att jag i rollen som arbetsmarknadsminister skulle ha främjat möjligheterna för kriminella klaner från Kosovo att komma in i Sverige, samt att en av de nyemissioner som genomfördes i Beowulf Mining när jag var ordförande skulle ha gått till att finansiera kriminella nätverk i Kosovo, och sedan försvunnit.

Inget kunde ha varit längre från sanningen. Arbetskraftsinvandringen var en fråga för migrationsministern och låg inte på mitt bord över huvudtaget. Det hade författarna lätt kunnat kontrollera med hjälp av de s k Paragraf 5-förordnanden som statsministern utfärdade i samband med att regeringen tillträdde.

Och varenda krona som kom in i de nyemissioner som Beowulf har genomfört har gått dit de skulle - Beowulf är och var noterat och all dokumentation finns tillgänglig i enlighet med Finansinspektionens regler och börsreglerna. Dessutom: Beowulfs delägda dotterbolag Vardar Minerals Ltd, som utför provborrning i Kosovo, är ett Londonbaserat företag delägt av Beowulf. Varenda krona är förstås redovisad i enlighet med brittisk lag. All denna information finns tillgänglig i det offentliga rummet.

Så fort jag fått tag på boken och läst detta elände kontrakterade jag advokat Percy Bratt, en av Sveriges ledande advokater i förtalsmål, och förberedde en stämning av förlaget Mondial och författarna för grovt förtal. Idag kom vi överens utan att behöva gå till tings. Förlaget har gått med på att dra in hela den utestående upplagan av boken, i nästa upplaga ta bort de delar som felaktigt och lögnaktigt pekar ut mig och dessutom omgående ändra i både e-boken och ljudboken med samma resultat. Med det är jag nöjd.

När Aftonbladet kom med sin anklagelse 2010 var jag inte i stånd att försvara mig ordentligt utan gjorde så gott jag kunde. Den tiden är över. Nästa person, förlag eller tidningshus som försöker kleta mig på mig elände för att öka upplagan eller vilket svepskäl de nu kan ha ska veta att jag är beredd att slå tillbaka. Nog är nog. Kritik och granskning är en sak. Lögner, förtal och insinuationer är en annan. Jag önskar så här i efterhand att jag hade gjort det också 2010. Men nu är nu. Och nu är det nog.”
Ingen rök utan eld.
Det skulle inte förvåna mig om advokat-eländet hittat något formellt fel som övertrumfar det faktum att de berättat vilken syn Littorin har på sig själv och rollen som svensk politiker.
Inför risken att bli indragen i en sur rättsprocess så skippar förlaget Fittorin-avsnittet, för det är inte huvudspåret i boken.
Citera
2024-02-24, 23:06
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Ingen rök utan eld.
Det skulle inte förvåna mig om advokat-eländet hittat något formellt fel som övertrumfar det faktum att de berättat vilken syn Littorin har på sig själv och rollen som svensk politiker.
Inför risken att bli indragen i en sur rättsprocess så skippar förlaget Fittorin-avsnittet, för det är inte huvudspåret i boken.
Mycket möjligt. Skyddar verkligen inte Littorin men jag fick en återkommande känsla när jag läste boken att mycket av historierna omöjligt kan vara direkt hämtade från diverse fuppar och polisrapporter, bland annat eftersom det är skrivet med så ingående dialoger, ungefär som ett filmmanus. Jag är väldigt nyfiken på författarnas researcharbete.

Värt att ha i åtanke är även att Johannes Wahlström tidigare varit i blåsväder där anklagelser riktats mot honom för felaktigheter i samband med publicering. https://www.dagensmedia.se/alla-nyhe...sjfs-styrelse/. Även här verkar hans hans konspiratoriska foliehatts perspektiv på politiken spelat en roll, ett perspektiv som jag tycker återkommer i ”Klanerna”. Han verkar minst sagt ej trovärdig.
__________________
Senast redigerad av Holaamigos89 2024-02-24 kl. 23:55.
Citera
2024-02-25, 08:19
  #15
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holaamigos89
Mycket möjligt. Skyddar verkligen inte Littorin men jag fick en återkommande känsla när jag läste boken att mycket av historierna omöjligt kan vara direkt hämtade från diverse fuppar och polisrapporter, bland annat eftersom det är skrivet med så ingående dialoger, ungefär som ett filmmanus. Jag är väldigt nyfiken på författarnas researcharbete.

Värt att ha i åtanke är även att Johannes Wahlström tidigare varit i blåsväder där anklagelser riktats mot honom för felaktigheter i samband med publicering. https://www.dagensmedia.se/alla-nyhe...sjfs-styrelse/. Även här verkar hans hans konspiratoriska foliehatts perspektiv på politiken spelat en roll, ett perspektiv som jag tycker återkommer i ”Klanerna”. Han verkar minst sagt ej trovärdig.
Du kan ha rätt i din känsla.
Själv lägger jag inte så stor vikt vid hur vida Wahlström går att misstänkliggöra eller inte.
Det är mycket möjligt att författarna för att kunna berätta en bra historia har kryddat berättelsen. I stort så är det dock så att det de skriver bekräftar vad många av oss svenskar redan anat.
Jag får också i nutid känslan av att många politiker och myndighetschefer nu inser vad de har varit med och ställt till med och så gott det går försöker sopa undan spåren.
Nu gäller det att skadeeliminera så att man inte blir illa sedd av svenska folket.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag t.ex. ser o hör hur sossarna försöker skriva om historien och att de hela tiden varit mot den bidragsturism som vi dragits med de senaste 20 åren.
Citera
2024-03-06, 18:55
  #16
Medlem
Finns det ens 10% sanning i den boken blir jag helt säker på att Sverige har myyycket lågt räknat gjort en felkörning för mycket...
Citera
2024-03-27, 01:51
  #17
Medlem
Q-Trons avatar
Läste den också strax efter att den kom ut, och jag stämmer in i förfasningskören. Omskakande läsning.

Som någon nämnde i tråden; även om boken är tillspetsad och ibland kanske rentav felaktig i vissa stycken (som i fallet med Littorin), så pekar den i samma övergripande riktning som alla andra samhällstendenser vi kan se med våra egna ögon varje dag.

Det är synd att Wahlström verkar ha uppvisat ett dåligt journalistiskt beteende tidigare, och det drar ju skam över det här alstret, men boken är ändå ett viktigt tidsdokument över ett Sverige på glid. Jag är glad över att den skrevs och att jag läste den. Det var en ögonöppnare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback