Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-24, 07:53
  #1
Medlem
FulOchMisslyckads avatar
Allt prat i media om hur insekter är framtidens mat fick mig att fundera.
Våra förfäder på stenåldern åt insekter så de ingår i paleo/stenålderskost. Insekter är animalisk föda så de borde inkluderas i LCHF och carnivore. Om kolhydrater är så förödande för hälsan som lågkolhydratarna hävdar så borde de välkomna insektskosten som lösningen på fetmaepidemin i världen.
Kommer paleo/LCHF/carnivorefolket omfamna insekter som föda?
Citera
2023-09-24, 08:03
  #2
Medlem
ElviraTabiras avatar
Varför inte prova själv? Är du ett fetto oxå? 😁
Citera
2023-09-24, 09:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulOchMisslyckad
Allt prat i media om hur insekter är framtidens mat fick mig att fundera.
Våra förfäder på stenåldern åt insekter så de ingår i paleo/stenålderskost. Insekter är animalisk föda så de borde inkluderas i LCHF och carnivore. Om kolhydrater är så förödande för hälsan som lågkolhydratarna hävdar så borde de välkomna insektskosten som lösningen på fetmaepidemin i världen.
Kommer paleo/LCHF/carnivorefolket omfamna insekter som föda?


Köttätare kommer inte byta ut köttet mot insekter. Vad tror du själv?
Citera
2023-09-24, 10:55
  #4
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulOchMisslyckad
Allt prat i media om hur insekter är framtidens mat fick mig att fundera.
Våra förfäder på stenåldern åt insekter så de ingår i paleo/stenålderskost. Insekter är animalisk föda så de borde inkluderas i LCHF och carnivore. Om kolhydrater är så förödande för hälsan som lågkolhydratarna hävdar så borde de välkomna insektskosten som lösningen på fetmaepidemin i världen.
Kommer paleo/LCHF/carnivorefolket omfamna insekter som föda?

Tror inte det är paleo.
På stenåldern skulle de innebära extremt mycket jobb för att fånga ihop en tillräcklig mängd för bara en person.
Sen är det väl stor allergirisk med?
Citera
2023-09-25, 02:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Tror inte det är paleo.
På stenåldern skulle de innebära extremt mycket jobb för att fånga ihop en tillräcklig mängd för bara en person.
Sen är det väl stor allergirisk med?

Om man ska gå efter vad människan åt under stenåldern blir inte så mycket kött som folk som äter paleo verkar tror. Det var mycket frön, nötter, växter, vilda sädesslag och bär. Och att det skulle vara extremt mycket jobb stämmer, men på stenåldern satt folk inte på flashback, man samlade mat stor del av dygnet.
Citera
2023-09-25, 10:18
  #6
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
Om man ska gå efter vad människan åt under stenåldern blir inte så mycket kött som folk som äter paleo verkar tror. Det var mycket frön, nötter, växter, vilda sädesslag och bär. Och att det skulle vara extremt mycket jobb stämmer, men på stenåldern satt folk inte på flashback, man samlade mat stor del av dygnet.

Jag tror inte att man samlade mat dygnet runt, de skulle innebära svält och inte direkt tid till måla grottor och komma på uppfinningar.
Snarare att det är som du säger att de åt otroligt mer varierat och sånt de fick tag på.
Men om insekter är inkluderat där , så är det alltså en liten mängd.
I modern tid så har man insektsodlingar och som jag förstått det så är allergirisken ganska stor vilket får mig att tro det är onaturligt att äta det i åtminstone större mängd.
Citera
2023-09-26, 19:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Jag tror inte att man samlade mat dygnet runt, de skulle innebära svält och inte direkt tid till måla grottor och komma på uppfinningar.
Snarare att det är som du säger att de åt otroligt mer varierat och sånt de fick tag på.
Men om insekter är inkluderat där , så är det alltså en liten mängd.
I modern tid så har man insektsodlingar och som jag förstått det så är allergirisken ganska stor vilket får mig att tro det är onaturligt att äta det i åtminstone större mängd.

Hur mycket det samlades berodde självklart på årtid, men mer tid lades nog på att samla mat än det tar för oss att handla. Att tro stendåldersmänniskor frossade i fett kött är oerhört korkat däremot.
Citera
2023-09-26, 20:03
  #8
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
Hur mycket det samlades berodde självklart på årtid, men mer tid lades nog på att samla mat än det tar för oss att handla. Att tro stendåldersmänniskor frossade i fett kött är oerhört korkat däremot.

Beror vad du menar med kött, som definitionen " ätlig muskel- och fettvävnad hos djur." så visst för man åt ursprungligen mest inälvor i förstahand precis som alla andra rovdjur.
Du vet om att det finns fortfarande jägare och samlare va? du kan ju se vad dom i första hand lever på.
Men ja människan är en allätare men de betyder inte att de åt vilka växter som helst, de var ändå människomat inte som den moderna skiten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback