Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-25, 12:57
  #1
Medlem
För mig finns dessa Åsa-Nissar tamejfan överallt. Farsan, morsans sambo, i praktiken alla grannar jag har.

Varför ska det alltid låtas som att de kan allting hela tiden och har gjort allting, när de i själva verket inte gjort något alls och kan inget?

Blir män oftast såhär i högre ålder? Varför?

Jag är själv ingen expert på mycket men känner inte direkt något sug att ha ett "hittepå-cv" i skallen som driver mig till att ljuga och leka besserwisser. Kommer detta hända mig i framtiden också?

Min gissning är någon form utav bekräftelsebehov och mindervärdeskomplex. Är det lika vanligt i eran omgivning?
Citera
2023-09-25, 13:07
  #2
Avstängd
Sotarmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kycklingmangojuice
För mig finns dessa Åsa-Nissar tamejfan överallt. Farsan, morsans sambo, i praktiken alla grannar jag har.

Varför ska det alltid låtas som att de kan allting hela tiden och har gjort allting, när de i själva verket inte gjort något alls och kan inget?

Blir män oftast såhär i högre ålder? Varför?

Jag är själv ingen expert på mycket men känner inte direkt något sug att ha ett "hittepå-cv" i skallen som driver mig till att ljuga och leka besserwisser. Kommer detta hända mig i framtiden också?

Min gissning är någon form utav bekräftelsebehov och mindervärdeskomplex. Är det lika vanligt i eran omgivning?

Med åldern kommer visheten. Antar du är inte så gammal, pojkusling.
Citera
2023-09-25, 13:12
  #3
Medlem
Christopher.s avatar
Ja det är vanligt, envisa som åsnor, vet alltid vad som är rätt trots de knappt något vet, lättkränkta och grandios självbild.
Citera
2023-09-25, 13:18
  #4
Medlem
Poteters avatar
Oftast så blir man bättre och bättre på något ju mer erfarenhet och kunskap man samlar på sig.
Citera
2023-09-25, 13:19
  #5
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Det blir så när mannen livet igenom basar över en osjälvständig kvinna som inte klarar något.

Kvinnan frågar alltid mannen om saker och behöver hjälp med allt. Mannen lär sig att sturskhet och kaxighet belönas av kvinnan.

Kvinnan förstår inte hur lite mannen vet, ifrågasätter ingenting då hon inte kan något själv. Och mannen lever i sin bubbla i tron att han är världsbäst.
Citera
2023-09-25, 13:20
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
De vill hemskt gärna veta allt. Sedan med hög ålder har de ju faktiskt lite rätt med. De har nog varit med om i princip allt. Sedan även om det är de ju oftast inte experter på allt. Det är nog bättre tex att anlita en riktig rörmokare.
Citera
2023-09-25, 13:38
  #7
Medlem
Konstnarren5s avatar
Nu pratar du i nattmössan. Om du studerar svt några kvällar i rad kommer du upptäcka det motsatta.
Men visst, kunskap och vishet överlag är patriarkalt och skapar dålig stämning när allt numera handlar om starka känslor.
Citera
2023-09-25, 13:39
  #8
Medlem
Captinheros avatar
är ju livserfarenhet som talar , visst nu blir man ju inte automatisk klok eller expert eftersom man är gammal. Men man har ju varit med om mycket och vet nog en hel del om livet .
Citera
2023-09-25, 13:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotarmacka
Med åldern kommer visheten. Antar du är inte så gammal, pojkusling.

Jag är 38. Lol
Citera
2023-09-25, 14:07
  #10
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kycklingmangojuice
För mig finns dessa Åsa-Nissar tamejfan överallt. Farsan, morsans sambo, i praktiken alla grannar jag har.

Varför ska det alltid låtas som att de kan allting hela tiden och har gjort allting, när de i själva verket inte gjort något alls och kan inget?

Blir män oftast såhär i högre ålder? Varför?

Jag är själv ingen expert på mycket men känner inte direkt något sug att ha ett "hittepå-cv" i skallen som driver mig till att ljuga och leka besserwisser. Kommer detta hända mig i framtiden också?

Min gissning är någon form utav bekräftelsebehov och mindervärdeskomplex. Är det lika vanligt i eran omgivning?

Med åldern får man koll på rätt mycket. Men visst, det gäller att ge akt på sig själv så man inte uppfattas såsom du beskriver.
Citera
2023-09-25, 14:08
  #11
Medlem
Vem pratar ni om?
Citera
2023-09-25, 14:16
  #12
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
är ju livserfarenhet som talar , visst nu blir man ju inte automatisk klok eller expert eftersom man är gammal. Men man har ju varit med om mycket och vet nog en hel del om livet .

Nej, det där är en myt att man utvecklar visdom med åldern. De flesta lever väldigt inrutade liv. De går mellan hemmet och jobbet och lever i en bubbla. Få gör något märkvärdigt i livet.

De flesta utvecklar ingen livskunskap alls. Många män har så dålig livskunskap så de tar till flaskan när livet krisar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback