Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-13, 09:40
  #1
Medlem
Kottkompotts avatar
Har kortfattat varit på intervju på ett företag som uteslutande verkar köra på Pascal/Delphi (har inte riktigt fattat om Delphi är IDE:n eller vad språket heter numera) och är nästan lite smått osäker på det hela.

Å ena sidan skulle det vara kul att åtminstone börja i industrin rent formellt, äntligen.
Lönen skulle bli högre, och mina arbetsdagar skulle förmodligen bestå av lite mer engagemang än nuvarande yrket. Plus att jag skulle ha svenska kollegor att prata med, eller ja, kollegor jag träffar alls mer än någon kort timme på morgonen.

Å andra sidan är jag lite orolig för språket i sig.
Målar jag in mig i ett hörn totalt av att jobba med det här, eller vägs det upp av att det åtminstone är ett halvrelevant första jobb inom IT alls?
Citera
2023-10-13, 09:46
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Har kortfattat varit på intervju på ett företag som uteslutande verkar köra på Pascal/Delphi (har inte riktigt fattat om Delphi är IDE:n eller vad språket heter numera) och är nästan lite smått osäker på det hela.

Å ena sidan skulle det vara kul att åtminstone börja i industrin rent formellt, äntligen.
Lönen skulle bli högre, och mina arbetsdagar skulle förmodligen bestå av lite mer engagemang än nuvarande yrket. Plus att jag skulle ha svenska kollegor att prata med, eller ja, kollegor jag träffar alls mer än någon kort timme på morgonen.

Å andra sidan är jag lite orolig för språket i sig.
Målar jag in mig i ett hörn totalt av att jobba med det här, eller vägs det upp av att det åtminstone är ett halvrelevant första jobb inom IT alls?
Interfacet för Delphi är väldigt likt visual C++ från Microsoft.

Det går att koda både pascal (egentligen en object pascal dialekt) eller C++ inne i enheterna och de länkas automatiskt ihop efter kompileringen

Pascal är iofs litet mer högnivå än exempelvis C men jag gillar det och skriver en del kod i pascal ännu och tycker det är mycket trevligt.

EDIT: Jag vill minnas att det finns en grativerision att tanka ner från Embarcadero så har du tid kan du ta en titt på det.

(Delphi är egentligen en rak fortsättning på Borlands Turbo Pascal som var stort på 1990-talet.)
__________________
Senast redigerad av GiatarrNenne 2023-10-13 kl. 10:31.
Citera
2023-10-13, 09:51
  #3
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Interfacet för Delphi är väldigt likt visual C++ från Microsoft.

Det går att koda både pascal (egentligen en object pascal dialekt) eller C++ inne i enheterna och de länkas automatiskt ihop efter kompileringen

Pascal är iofs litet mer högnivå än exempelvis C men jag gillar det och skriver en del kod i pascal ännu och tycker det är mycket trevligt.

EDIT: Jag vill minnas att det finns en grativerision att tanka ner från Embrcadero så har du tid kan du ta en titt på det.

(Delphi är egentligen en rak fortsättning på Borlands Turbo Pascal som var stort på 1990-talet.)
Aha, så det är alltså väldigt direktkompatibelt med C++?
Citera
2023-10-13, 09:52
  #4
Medlem
Jag tror att du inte skall oroa dig över vilket språk de använder och du lär dig. Det svåraste med programmering är inte språket du använder, utan det logiska tänkandet som ligger bakom. Om du kan lära dig det bra nog är du attraktiv på arbetsmarknaden.
Citera
2023-10-13, 10:15
  #5
Medlem
hieroboams avatar
Fundera inte över det. Hantverkare sitter inte och väljer jobb baserat på om de ska använda hammare, gummiklubba eller kulhammare.
__________________
Senast redigerad av hieroboam 2023-10-13 kl. 10:18.
Citera
2023-10-13, 10:25
  #6
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Fundera inte över det. Hantverkare sitter inte och väljer jobb baserat på om de ska använda hammare, gummiklubba eller kulhammare.
Mje, jag tänkte mig mer att jämförelsen var lite i huruvida hantverkaren får använda borrmaskin eller en sådan där handvevad historia.
Är ju van från python och C# att det finns libraries för i princip allt, men det är högst oklart för mig på den här fronten.

Å andra sidan har jag läst att Delphi är väldigt trevligt till att göra windows-GUI, även om det verkar vara exakt som winforms på det jag sett hittills.
Inte för att det gått bra för mig dock. Hittar inte BoxListItems eller vad det kunde heta.
__________________
Senast redigerad av Kottkompott 2023-10-13 kl. 10:37.
Citera
2023-10-13, 10:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Aha, så det är alltså väldigt direktkompatibelt med C++?
Ja man använder "units" som kan vara skrivna i Pascal eller C++.

Jag skriver i båda språken men ibland blir C++ onödigt, tycker jag eftersom det går att programmera på så låg nivå att det inte tjänar något syfte. Då går det mycket snabbare att koda i Pascal.

Om man sedan i en annan unit vill vara mer detaljerad så skaver man den i C++.

Däremot tror jag inte det gå att ärva klasser från Pascal till C++ eller tvärtom. Jag har i alla fall aldrig programmerat på det sättet.
Citera
2023-10-13, 10:33
  #8
Medlem
Länkar:

https://www.embarcadero.com/products/delphi

https://www.youtube.com/watch?v=y0TP...roTechnologies
Citera
2023-10-13, 10:40
  #9
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Har kortfattat varit på intervju på ett företag som uteslutande verkar köra på Pascal/Delphi (har inte riktigt fattat om Delphi är IDE:n eller vad språket heter numera) och är nästan lite smått osäker på det hela.

Å ena sidan skulle det vara kul att åtminstone börja i industrin rent formellt, äntligen.
Lönen skulle bli högre, och mina arbetsdagar skulle förmodligen bestå av lite mer engagemang än nuvarande yrket. Plus att jag skulle ha svenska kollegor att prata med, eller ja, kollegor jag träffar alls mer än någon kort timme på morgonen.

Å andra sidan är jag lite orolig för språket i sig.
Målar jag in mig i ett hörn totalt av att jobba med det här, eller vägs det upp av att det åtminstone är ett halvrelevant första jobb inom IT alls?
Har det så fruktansvärt stor betydelse vilket språk man arbetar med egentligen?
Det är väl ändå en språngbräda in i branschen och en slags merit att du lär dig detta ålderdomliga språk för din nya arbetgivares skull. Som annan arbetsgivare skulle jag uppskatta sådan dedikation,

Jag har själv pulat med Delphi i slutet på 90-talet för att göra GUI-applikationer på Windows.
Citera
2023-10-13, 10:47
  #10
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Har det så fruktansvärt stor betydelse vilket språk man arbetar med egentligen?
Det är väl ändå en språngbräda in i branschen och en slags merit att du lär dig detta ålderdomliga språk för din nya arbetgivares skull. Som annan arbetsgivare skulle jag uppskatta sådan dedikation,
Det är en bra poäng.

Enda egentliga avigheten jag känner är väl att det är så nytt, och även om jag (numera) vet att det visst finns en hel del libraries så har ju jag som helt ny på området ingen aning hur man ens hämtar kommer åt dessa, och bara det känns lite skrämmande.

Å andra sidan kan det väl finnas lite fördelar i det här också.
Kanske pascal har samma roll som COBOL inom vissa industrier framöver, vad vet jag.

Har iallafall börjat pula på ett enklare program hemma jag tänkte visa upp vid eventuell uppföljning för att visa att jag på den tiden åtminstone lärt mig lite grunder i språket.
__________________
Senast redigerad av Kottkompott 2023-10-13 kl. 10:53.
Citera
2023-10-13, 10:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Det är en bra poäng.

Enda egentliga avigheten jag känner är väl att det är så nytt, och även om jag (numera) vet att det visst finns en hel del libraries så har ju jag som helt ny på området ingen aning hur man ens hämtar kommer åt dessa, och bara det känns lite skrämmande.

Å andra sidan kan det väl finnas lite fördelar i det här också.
Kanske pascal har samma roll som COBOL inom vissa industrier framöver, vad vet jag.

Har iallafall börjat pula på ett enklare program hemma jag tänkte visa upp vid eventuell uppföljning för att visa att jag på den tiden åtminstone lärt mig lite grunder i språket.
Styrlagarna i fpl 39 är skrivna i Pascal, exempelvis så det är absolut inte ett språk som är "dött" på något sätt.

Däremot är nog C-kloner vanligare numera i vissa användningsoråden.

Men som sagt: Pascal är ett mycket trevligt språk tycker jag även om C och C++ också är roliga att koda.
Citera
2023-10-13, 12:46
  #12
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Har kortfattat varit på intervju på ett företag som uteslutande verkar köra på Pascal/Delphi (har inte riktigt fattat om Delphi är IDE:n eller vad språket heter numera) och är nästan lite smått osäker på det hela.

Å ena sidan skulle det vara kul att åtminstone börja i industrin rent formellt, äntligen.
Lönen skulle bli högre, och mina arbetsdagar skulle förmodligen bestå av lite mer engagemang än nuvarande yrket. Plus att jag skulle ha svenska kollegor att prata med, eller ja, kollegor jag träffar alls mer än någon kort timme på morgonen.

Å andra sidan är jag lite orolig för språket i sig.
Målar jag in mig i ett hörn totalt av att jobba med det här, eller vägs det upp av att det åtminstone är ett halvrelevant första jobb inom IT alls?
Delphi är språket mig veterligen, eventuellt är det IDEn med.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Delphi_(programspr%C3%A5k)

Får man tro https://www.embarcadero.com/products/delphi verkar ju språket leva fortfarande och miljöerna verkar fortfarande underhållas.

Delphi är väl vad jag tror et lite ovanligare språk att jobba i, men som förstajobb i branschen har man till att börja med inte råd att vara kräsen och för det andra så är det ändå utveckling. Tänket är i stort sett detsamma oavsett språk, så jag tycker inte du ska tveka, om du inte får napp nån annanstans.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback