Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-13, 23:49
  #1
Medlem
Mohaves avatar
Jag behöver en ny PC. Bäst att köpa under "Black Week" (kring Halloween) eller vänta till Mellandagsrean? Eller är alla reor bluffar?
Citera
2023-10-14, 00:36
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag behöver en ny PC. Bäst att köpa under "Black Week" (kring Halloween) eller vänta till Mellandagsrean? Eller är alla reor bluffar?

Skulle säga så här, när reor finns så finns det absolut värde i dom saker som presenteras med pressade priser.
Men om du söker något specifikt för dig själv så är det alltid bäst att söka individuellt för komponenten för sig vare sig det finns reor eller inte, just eftersom dina komponenter du vill ha kanske inte är på rea vid dessa tillfällen.

Vad för sorts rea förväntar du dig att få vid ett köp? Jag tänker om du köper ett helt PC paket så kanske du får 1000-2000kr som max som rabatt, vilket inte är värt i mina ögon eftersom om du köper alla komponenter själv så kommer du komma långt under priset i och med att ett helt pc paket är byggt för dig vilket de då pressar upp priserna.

Tänk så här, vi köper en iphone för 10.000 men själva priset för alla komponenter vid tillverkning är kanske 300kr, vid bygge av dator så köper du dina delar individuellt vilket gör att du bygger upp din pc själv för ett billigare pris istället för att låta ett företag pressa vilket pris som helst på ett pc paket och sedan vid reor så kan de sänka deras redan hutlösa pris med 1000kr, så vad är bättre?
Citera
2023-10-14, 00:49
  #3
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Skulle säga så här, när reor finns så finns det absolut värde i dom saker som presenteras med pressade priser.
Men om du söker något specifikt för dig själv så är det alltid bäst att söka individuellt för komponenten för sig vare sig det finns reor eller inte, just eftersom dina komponenter du vill ha kanske inte är på rea vid dessa tillfällen.

Vad för sorts rea förväntar du dig att få vid ett köp? Jag tänker om du köper ett helt PC paket så kanske du får 1000-2000kr som max som rabatt, vilket inte är värt i mina ögon eftersom om du köper alla komponenter själv så kommer du komma långt under priset i och med att ett helt pc paket är byggt för dig vilket de då pressar upp priserna.

Tänk så här, vi köper en iphone för 10.000 men själva priset för alla komponenter vid tillverkning är kanske 300kr, vid bygge av dator så köper du dina delar individuellt vilket gör att du bygger upp din pc själv för ett billigare pris istället för att låta ett företag pressa vilket pris som helst på ett pc paket och sedan vid reor så kan de sänka deras redan hutlösa pris med 1000kr, så vad är bättre?
Tack för snabbt svar! Intressant!

Förstår att det kan bli billigare att köpa komponenter som man sen bygger ihop själv. Men nu saknar jag tyvärr skills för att göra detta. Så i så fall får jag betala någon för det. Blir det verkligen billigare då en att köpa en färdig?

Jag är ute efter att fynda på någon av de reor som nu kommer.
Citera
2023-10-14, 00:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Tack för snabbt svar! Intressant!

Förstår att det kan bli billigare att köpa komponenter som man sen bygger ihop själv. Men nu saknar jag tyvärr skills för att göra detta. Så i så fall får jag betala någon för det. Blir det verkligen billigare då en att köpa en färdig?

Jag är ute efter att fynda på någon av de reor som nu kommer.

Blir en skill du lär dig, youtube videos finns och det är enklare än man tror men ja att någon annan gör det blir ju enklare.
Priset blir billigare ABSOLUT, vi gör så här du tittar upp ett komplett PC paket som är färdigbyggt se över alla komponenter och sedan ser du vad komponenterna kostar individuellt och kikar på prisskillnaden. Lovar det är en stor skillnad.
Citera
2023-10-14, 07:13
  #5
Medlem
Ska man köpa nya datagrejer eller elektronik över lag och vara 100% säker ska man köpa det från väletablerade kända sidor och köpa det som fått bästa omdöme och recensioner, inet.se i mitt fall.

Ska man skaffa sig en ny dator blir det både billigare och bättre att köpa delar för sig och bygga den själv.. t.ex så ger de flesta fabrikörer av nätverksaggregat 10 års garanti.

Den dator jag har köpte jag i delar 2016 och byggde själv fungerar fortfarande och har inga problem öht förutom att delarna är gamla och orkar inte med dagens nya spel.. den kostade 24.000kr och var inte ens "top of the line"

min nästa dator som jag kommer bygga kommer kosta 32.000kr och kommer hålla minst 10 år och de flesta delar har fabriksgaranti under den tiden.. dvs jag har bättre garanti på min kommande dator än vad jag skulle få om jag köpte en ny Tesla(bil) och jag kommer även använda den mer, den kommer bra igång och arbeta fler timmar än bilen.

Skicka PM om du vill vill ha hjälp med vad du ska ha för dator
Citera
2023-10-14, 08:20
  #6
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag behöver en ny PC. Bäst att köpa under "Black Week" (kring Halloween) eller vänta till Mellandagsrean? Eller är alla reor bluffar?

Kolla runt! Vad är det för dator du är ute efter? Oftast är det låga marginaler i branschen. Så datorer som är prisnedsattta med 2000:- är oftast bara bluff. Kolla på komplet, Webhallen och m fl.
Citera
2023-10-14, 08:49
  #7
Medlem
Jordgubbes avatar
Välj den dator du letar efter (eller en motsvarande) i Prisjakt och kolla där kurvan för dess prishistorik. Det är långt ifrån alla butiker som är med på Prisjakt, men det kan ge viss indikation hur mycket det dippar vid diverse rea-perioder (som brukar vara rödmarkerade).
Citera
2023-10-14, 10:14
  #8
Medlem
Vem0ths avatar
Våren brukar vara bästa perioden att köpa datordelar då svenska kronan växer till sig under vinterperioden och brukar stå stark mot dollarn innan April. I kombination med att många nya datorkomponenter papperslanseras under December och innan produkterna hamnar i butikshyllorna så brukar återförsäljare rea ut produkterna som kommer ersättas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback