Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-14, 14:33
  #1
Medlem
Hej alla
Jag tränar min son till att bli fotbollsproffs.
Han är åtta år. Vi tränar en liten stund innan skolan och på kvällen innan läggdags så har vi en träning session.

Jag har tyvärr börjat märka att energin är lite låg och nu undrar jag om det finns några tips på hur han bäst ska äta för mer energi?

Vänligen
Citera
2023-10-14, 14:36
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
banan och vatten.
är du säker på att det är fysisk energi som saknas?
kan det inte vara mental energi?
Citera
2023-10-14, 17:03
  #3
Medlem
pn222jws avatar
Förslag: Müsli - frukost...alltid en frukt eller grönsak vid middagen...fibrer (hemmapoppade varmluft-popcorn) och fullkorn på helgerna. Ananas, mango eller jordgubbar istället för godis.
Citera
2023-10-14, 17:45
  #4
Medlem
Bra tips tack
Lite mer frukt och lite mer inspiration

Men han behöver väl förutom frukt protein också eller?

Är det någon som har tips på hur jag kan hitta inspiration till han?
Citera
2023-10-14, 18:45
  #5
Medlem
ArtificialElegances avatar
Kyckling, kött, fisk.
Ris, potatis, pasta, sötpotatis.
Såser på grädde/crème fraiche.
Keso.
Ägg.
Proteinpulver.
Havregrysgröt.
Banan, Kiwi, sharonfrukt.
Broccoli, paprika, brysselkål.
Nötter.

Det kan vara inspirerande att som ung idrottare tillåtas att pausa och märka att pappa/mamma är OK med det. Kravlöshet och trygghet kan leda till inspiration.
__________________
Senast redigerad av ArtificialElegance 2023-10-14 kl. 18:48.
Citera
2023-10-14, 19:11
  #6
Medlem
kodapans avatar
Ge han mycket långsamma kolhydrater och grönsaker. Ge han lite steroider så springer han snabbare.
Citera
2023-10-16, 12:37
  #7
Medlem
Skulle föreslå mycket filmjölk, rågbröd, godis och läsk kompletteras med zink, nyponpulver och q10tillskott

Nästan det enda jag ätit hela livet och är i perfekt hälsa än.
Citera
2024-01-17, 11:13
  #8
Medlem
MrStrids avatar
Proteinpulver å fiber föreslås åt en 8 åring? Är ni knasiga?

Ge ungen fri tillgång på mjölk, kött å ägg så ska du se att han växer sig å blir stor å stark å hälsosam.
Matar du ungen med havregryn å mackor är de klart de inte finns energi å grönsaker finns de såklart ingen energi kass bondmat som vi inte är adapterade för att käka! Så ge ungen redigt med kött å spela boll med grabben så löser de sig! Energilöshet kan dock ha med en drös andra saker å göra, dricker han koffein? socker? Hur är sömn å stress?
Citera
2024-01-18, 05:43
  #9
Medlem
GertBennys avatar
Kör en macka med mycket energi. Jag äter ibland pågen rasker tror jag brödet är, rostat i ugn med knaprigt stekt bacon, stekt banan, jordnötssmör och avokado på. Det låter kanske "äckligt" men är jävligt gott samt energirikt. Man kan även käka lite äggröra till detta men jag tror en sådan här macka är nog för en 8 årig pojk.
Citera
2024-04-26, 18:35
  #10
Medlem
Ajogens avatar
Ge han kött, undvik socker.

Simpelt som.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback