Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-16, 14:27
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
Beställde hem ett kryddkar i plast som är sexdelat och då har plats för sex kryddor. Det ser ut nästan precis såhär

Jag trodde det skulle vara mindre. Detta är så stort att det hade räckt i ett halvår. Det väger 182 g, nästan lika mycket som mitt liggunderlag, och jag känner att det egentligen är onödigt att släpa på något så tungt vars innehåll kommer gå ett par gram av för en tvådagarstur. Har så mycket annat som drar upp vikten att jag gärna sparar in där det går.

Har någon skogsfantast här något bra tips på hur man slänger ihop ett kryddkit och förvarar det smart? Hur gör ni? Det går ju att hälla ut nästan all krydda i varje fack för att spara på vikten, men lite omständligt, kanske...

Den där kryddgrejen var ju inget vidare bra köp, speciellt inte för utflykter. Varför det då? Det är tungt och du kanske inte har behov av alla dessa kryddor eller mängden ute i fält. Precis som du påtalar.

Om du har 5 minuter över i ditt liv så tillverka egna kryddpåsar. Papper, sax, tejp och penna är allt som behövs.

Jag river ut ett ark ur det rutiga kollegieblocket, går säkert lika bra med ett linjärt kollegieblock.
Klipp ut fyrkanter i en hanterbar form efter tycke och smak, vik som ett litet kuvert eller bara rakt över. Tejpa sidorna så att inte kryddorna kan smita. Vik öppningen till kuvertet ett par gångar utan att tejpa, det brukar räcka.

När du bestämt dig för godsakerna du tänkt tillaga ute i fält går du loss i kryddsamlingen du har hemma. Vad har du tänkt att förgylla din mat med? Kanske en blandning av flera kryddor? Jamen då gör du det. I med kryddor, förslut påsen och har du dåligt minne eller har flera påsar med dig så skriv utanpå vad de innehåller eller om det ska användas specifikt till pasta osv.
När du lagat maten och din egengjorda kryddpåse är tom så eldar du upp den. Klart!

Minus med kryddpåsar i papper är om du tänkt kantra med kajak eller doppa dig själv och hela utrustningen i ett vattendrag. Du kan även avhjälpa detta med att sätta alla kryddpåsar i en liten plastpåse eller plastback. Vad du nu har för slags förvaring i din mobila köksavdelning för torrvaror.

Salt kör jag i en minivariant som finns att köpa på affären. Salt är en helt annan sak som används hela tiden av mig. I pastavatten osv. Vill man inte eller behöver släpa på salt då struntar man i det också och kör buljongtärning till pastavattnet alternativt sätter salt färdigt i kryddpåsarna.

Hitta på din egen innovativa lösning som funkar för dig! Smaklig måltid!
Citera
2023-10-16, 18:27
  #14
Medlem
paskharens avatar
Zippåsar kostar några ören om du köper storpack
Citera
2023-10-16, 18:30
  #15
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så tungt? Inte ens två hekto ju. Kör ett extra pass innan nästa tur så fixar du det. Två hekto. You can do it!
Det är naturligtvis en icke-fråga om det är det enda TS ska släpa med sig. Men kan man spara in 150g på 20 saker så blir det 3kg.
Citera
2023-10-16, 18:41
  #16
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är naturligtvis en icke-fråga om det är det enda TS ska släpa med sig. Men kan man spara in 150g på 20 saker så blir det 3kg.
Vi talar om en TVÅDAGARS tur, inte en tur jorden runt. Hur mycket kryddor behövs, egentligen?
Citera
2023-10-16, 18:56
  #17
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vi talar om en TVÅDAGARS tur, inte en tur jorden runt. Hur mycket kryddor behövs, egentligen?
Det kan man förstås ifrågasätta, men det var inte det vi pratade om.
Citera
2023-10-16, 19:25
  #18
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det kan man förstås ifrågasätta, men det var inte det vi pratade om.
Nej, vi pratade om huruvida knappt 2 hg var tungt, vilket det inte är. Eller om man behöver 2 hg kryddor för två dagar, vilket man inte gör.

Ett icke-problem, mao.
Citera
2023-10-16, 19:37
  #19
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nej, vi pratade om huruvida knappt 2 hg var tungt, vilket det inte är.
Och då är vi tillbaka på det här med många bäckar små. De flesta seriösa vandrare försöker minimera allt som går.

Citat:
Eller om man behöver 2 hg kryddor för två dagar, vilket man inte gör.
TS har ju själv medgett att det är onödigt med 2hg kryddor. Är du för upptagen med att leta upp tillfällen att vara spydig att du missar innebörden i det som sägs?
Citera
2023-10-16, 19:46
  #20
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing


TS har ju själv medgett att det är onödigt med 2hg kryddor. Är du för upptagen med att leta upp tillfällen att vara spydig att du missar innebörden i det som sägs?
Nej, är nog snarare så att jag drunknar i all idioti som skrivs och kan missa de fåtaliga guldkornen som kan dölja sig.
Det mesta är dock värt spydighet, tyvärr.
Citera
2023-10-17, 18:16
  #21
Medlem
Lägg kryddorna i små zip-påsar och lägg de små påsarna inuti en större zip-påse.
Citera
2023-10-20, 15:34
  #22
Medlem
Nå, robinhoodvarUCsnut, hur blev det med dina kryddor? Jag hoppas att du inte föll för trycket och beställde zip-påsar från någon sajt på internet. Jag tycker att man i första hand ska leta hemma efter sådant som kan vara användbart att ha med sig ut på turer. Ska du exempelvis grilla burgare under en skogsutflykt och vill ha färdig dressing med dig, rör ihop dressing och sätt i en tom crème fraiche-burk eller gräddfilsburk som eldas upp efteråt. Regeln ska alltid vara att allt du tänkt äta ska bara bäras en gång.

Hoppas du fick ihop något gott under din tur. Är lite nyfiken på vad du tillagade.
Citera
2024-02-02, 16:09
  #23
Medlem
Pojkekorvs avatar
Jag tycker provrör i plast fungerar bra. Minns inte hur jag kom över de men de fungerar bra. Finns i lite olika storlekar och har kork.

Förvisso så behöver man inte så mycket kryddor för kortare turer men det är också skönt och smidigt att ha ett litet kit med olika kryddor så man bara kan slänga med sig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback