Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-15, 17:16
  #1
Medlem
Beställde hem ett kryddkar i plast som är sexdelat och då har plats för sex kryddor. Det ser ut nästan precis såhär

Jag trodde det skulle vara mindre. Detta är så stort att det hade räckt i ett halvår. Det väger 182 g, nästan lika mycket som mitt liggunderlag, och jag känner att det egentligen är onödigt att släpa på något så tungt vars innehåll kommer gå ett par gram av för en tvådagarstur. Har så mycket annat som drar upp vikten att jag gärna sparar in där det går.

Har någon skogsfantast här något bra tips på hur man slänger ihop ett kryddkit och förvarar det smart? Hur gör ni? Det går ju att hälla ut nästan all krydda i varje fack för att spara på vikten, men lite omständligt, kanske...
Citera
2023-10-15, 17:20
  #2
Medlem
Jordgubbes avatar
Kan du inte ha kryddorna i små påsar?
Citera
2023-10-15, 17:22
  #3
Medlem
HejaFinlands avatar
Ta kryddor i små zip-påsar, typ sådana här. Så använder du bara fingrarna att ta en nypa krydda. Skriv med tuschpenna på varje vilken krydda det är. Du kan samla alla i en lite större zip-påse. Kommer bara väga några gram.
https://smyckestillbehor.se/annat-ti...nliga-25-pack/
Citera
2023-10-15, 17:23
  #4
Medlem
Stenballes avatar
Små zip-påsar eller tic tac-askar
Citera
2023-10-15, 17:24
  #5
Medlem
HejaFinlands avatar
Salt och svartpeppar kan man ta från t.ex. McDonalds.
Citera
2023-10-15, 17:30
  #6
Medlem
Det händer väl att man får små plastburkar över som det har varit läkemedel i och som inte väger någonting egentligen. Dessa är utmärkta att förvara några utvalda kryddor i när man ska ut med ryggsäcken i terränglådan.
Citera
2023-10-15, 17:39
  #7
Medlem
FriendlyNo1s avatar
Varför har du ens kryddor med dig utomhus?
Citera
2023-10-15, 17:42
  #8
Medlem
ArtificialElegances avatar
En kryddmissil: https://www.kayakstore.se/products/g...caAmXGEALw_wcB

Små zipper-påsar brukar inte bli smart. De går sönder lätt och kryddorna fastnar i zipperdelen och går inte att stänga.
__________________
Senast redigerad av ArtificialElegance 2023-10-15 kl. 17:46.
Citera
2023-10-15, 18:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriendlyNo1
Varför har du ens kryddor med dig utomhus?

Maten blir godare med lite schrydda.
Citera
2023-10-15, 18:49
  #10
Medlem
Man klarar sig långt med salt & peppar, + kanske någon annan krydda också.
Citera
2023-10-15, 21:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
Beställde hem ett kryddkar i plast som är sexdelat och då har plats för sex kryddor. Det ser ut nästan precis såhär

Jag trodde det skulle vara mindre. Detta är så stort att det hade räckt i ett halvår. Det väger 182 g, nästan lika mycket som mitt liggunderlag, och jag känner att det egentligen är onödigt att släpa på något så tungt vars innehåll kommer gå ett par gram av för en tvådagarstur. Har så mycket annat som drar upp vikten att jag gärna sparar in där det går.

Har någon skogsfantast här något bra tips på hur man slänger ihop ett kryddkit och förvarar det smart? Hur gör ni? Det går ju att hälla ut nästan all krydda i varje fack för att spara på vikten, men lite omständligt, kanske...
26 gram för två kryddor. 52 gram för fyra.
https://www.addnature.com/gsi-ultral...r-M277678.html
Citera
2023-10-16, 00:31
  #12
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
Beställde hem ett kryddkar i plast som är sexdelat och då har plats för sex kryddor. Det ser ut nästan precis såhär

Jag trodde det skulle vara mindre. Detta är så stort att det hade räckt i ett halvår. Det väger 182 g, nästan lika mycket som mitt liggunderlag, och jag känner att det egentligen är onödigt att släpa på något så tungt vars innehåll kommer gå ett par gram av för en tvådagarstur. Har så mycket annat som drar upp vikten att jag gärna sparar in där det går.

Har någon skogsfantast här något bra tips på hur man slänger ihop ett kryddkit och förvarar det smart? Hur gör ni? Det går ju att hälla ut nästan all krydda i varje fack för att spara på vikten, men lite omständligt, kanske...
Så tungt? Inte ens två hekto ju. Kör ett extra pass innan nästa tur så fixar du det. Två hekto. You can do it!
Alternativt behöver du inte så många olika kryddor för en liten tvådagarstur.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback