Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-22, 11:09
  #1
Avstängd
Till att börja med kan jag säga att jag i vardagen inte går runt och pratar om mina matvanor och jag undviker att ens sätta en stämpel på det.

Nu till saken:

Jag har inte ätit kött eller fisk på ca 8-9 år men äter och dricker fortfarande mejeriprodukter.
Kanske finns det någon som har funderingar kring kosten på ett vettigt plan?
Spelar ingen roll om du undrar för att du själv vill äta mindre kött av någon anledning eller om du vill testa dina fördomar mot såna som mig.

Håll det på en seriös nivå så att vi kan diskutera ämnet bara.



(mod: flytta tråden till lämplig kategori om det behövs. fann ingen klockren kring ämnet)
Citera
2023-10-22, 11:12
  #2
Medlem
nowaynorways avatar
Vad vinner du på att vara vegetarian, vilken belöning blir din genom att ha som regel att inte äta kött?
Citera
2023-10-22, 11:25
  #3
Medlem
Får du i dig tillräcklig mängd B12 via de mejeriprodukter du äter? Min brorsdotter har problem med det, det ligger alltid och pendlar runt 110 ibland har hon lyckats få upp det till 130. Råd från vården är alltid B12 vitaminer men hon vill helst kunna justera kosten istället. Har du några tips/erfarenheter?
Citera
2023-10-22, 11:39
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nowaynorway
Vad vinner du på att vara vegetarian, vilken belöning blir din genom att ha som regel att inte äta kött?

Jag har inte som syfte att vinna någonting.
Lever vidare precis som alla andra, men utan att käka kött.
Citera
2023-10-22, 11:42
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Får du i dig tillräcklig mängd B12 via de mejeriprodukter du äter? Min brorsdotter har problem med det, det ligger alltid och pendlar runt 110 ibland har hon lyckats få upp det till 130. Råd från vården är alltid B12 vitaminer men hon vill helst kunna justera kosten istället. Har du några tips/erfarenheter?

Tyvärr har jag inga egna erfarenheter av det.
Dvs, jag har inte brist på något pga kosten.
Hoppas det löser sig för henne!
Citera
2023-10-22, 11:44
  #6
Medlem
vichy6s avatar
Om ett animal kissar på din planta?

Hur långt drar du grejen?
Citera
2023-10-22, 11:44
  #7
Medlem
pn222jws avatar
Lagar du ofta rätter där du helt enkelt skippar kött - exempelvis spaghetti & köttfärssås utan köttfärs...om du blev hembjuden till någon som serverar fläskpannkaka med skinkbitar, kan du äta den då om du petar bort köttet först?
__________________
Senast redigerad av pn222jw 2023-10-22 kl. 11:51.
Citera
2023-10-22, 11:52
  #8
Medlem
kordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Till att börja med kan jag säga att jag i vardagen inte går runt och pratar om mina matvanor och jag undviker att ens sätta en stämpel på det.

Nu till saken:

Jag har inte ätit kött eller fisk på ca 8-9 år men äter och dricker fortfarande mejeriprodukter.
Kanske finns det någon som har funderingar kring kosten på ett vettigt plan?
Spelar ingen roll om du undrar för att du själv vill äta mindre kött av någon anledning eller om du vill testa dina fördomar mot såna som mig.

Håll det på en seriös nivå så att vi kan diskutera ämnet bara.



(mod: flytta tråden till lämplig kategori om det behövs. fann ingen klockren kring ämnet)


Vad är behovet för att starta en tråd om de när du inte pratar i de vanliga livet?

Ni är roliga, men kanske ska start en tråd ”jag äter djur fråga vad du vill” 😂
Citera
2023-10-22, 11:55
  #9
Medlem
DeadByDawns avatar
Varför blev du vegetarian? Varför inte vegan?
Citera
2023-10-22, 11:55
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Lagar du ofta rätter där du helt enkelt skippar kött - exempelvis spaghett & köttfärssås utan köttfärs...om du blev hembjuden till någon som serverar fläskpannkaka med skinkbitar, kan du äta den då om du petar bort köttet först?

Jag ersätter köttet med annat helt enkelt.
Antingen med nymodigheter som sojafärs eller med svampbaserade grejer.
Annars funkar röda linser bra.

Personligen skulle jag inte äta den pannkakan, men det ligger hos mig.
Och det handlar varken om politiska poäng eller djurens mående.
Finns antagligen en miljon anledningar till att folk inte vill käka kött och många hade nog ätit den utan problem.
Citera
2023-10-22, 11:57
  #11
Medlem
nowaynorways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Jag har inte som syfte att vinna någonting.
Om syftet inte är något så kan du inte vara verklig. Man gör eller är alltid något för att på något sätt vinna på det. Finns ingen anledning för att vara vegetarian om man inte vinner eller känner vinst av att vara det. Omöjligt att vara både vegan, vegetarian eller enbart tex kesoätare utan att veta anledningen.
Citera
2023-10-22, 11:59
  #12
Medlem
Varför är det ok att utnyttja/äta vissa djur men inte andra? Vegetarianer är rakt av hycklare. Go vegan or go home bro
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback