Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-26, 14:19
  #1
Medlem
Obehaglighetens avatar
De införde en ny lag som ger postanställda rätt att tipsa polisen om misstänkta försändelser som kan innehålla narkotika för nått år sen. Efter att ha beställt från Flugsvamp några gånger så skulle nog t.o.m jag kunna känna igen en del försändelser.....

I min trapp finns det 7 lägenheter, men 8 postlådor (4 i varje rad). Så om jag sätter upp ett namn tillfälligt på den tomma postlådan, t.ex "Urkas Svensson" eller vad som helst, o uppger mina uppgifter på FS som att jag heter Urkas Svensson, men på samma adress? Sen pillar man bara ut brevet med en pincett eller nått ur postlådan?

Funkar det eller vet posten att det inte bor en Urkas där?
Citera
2023-10-26, 14:44
  #2
Medlem
Posten vet nog inte av det men de som kommer veta är väl snuten som kommer att speja mot den lådan om de har fått tips.
Citera
2023-10-26, 15:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obehagligheten
De införde en ny lag som ger postanställda rätt att tipsa polisen om misstänkta försändelser som kan innehålla narkotika för nått år sen. Efter att ha beställt från Flugsvamp några gånger så skulle nog t.o.m jag kunna känna igen en del försändelser.....

I min trapp finns det 7 lägenheter, men 8 postlådor (4 i varje rad). Så om jag sätter upp ett namn tillfälligt på den tomma postlådan, t.ex "Urkas Svensson" eller vad som helst, o uppger mina uppgifter på FS som att jag heter Urkas Svensson, men på samma adress? Sen pillar man bara ut brevet med en pincett eller nått ur postlådan?

Funkar det eller vet posten att det inte bor en Urkas där?

Det är lite olika beroende på postkontor, men där jag jobbade förr så skickades ofta paket till personer som inte kunde matchas på adressen direkt till ombud.
Citera
2023-10-26, 15:10
  #4
Medlem
Farbaute666s avatar
Sju lägenheter i din trappuppgång, då talar vi om ett trevåningshus tror jag. Hur fort kommer det att gå innan någon "Ove" (petig granne) påtalar felet och/eller själv plockar ut ditt paket?

Gillar grundtanken annars, det går inte att beställa i någon annans namn till en box i Hemköp eller något i stället?
Citera
2023-10-26, 15:12
  #5
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Sju lägenheter i din trappuppgång, då talar vi om ett trevåningshus tror jag. Hur fort kommer det att gå innan någon "Ove" (petig granne) påtalar felet och/eller själv plockar ut ditt paket?

Gillar grundtanken annars, det går inte att beställa i någon annans namn till en box i Hemköp eller något i stället?

har Hemköp brev/postboxar att hyra ut ? Hmm
Citera
2023-10-26, 15:16
  #6
Medlem
Det där fungerade kanske för 40 år sedan med en ny brevbärare i större distrikt. Nu skulle sorteringsmaskinen sortera ut det för manuell hantering direkt och därmed skulle det definitivt inte nå en oregistrerad adress.
Citera
2023-10-26, 15:17
  #7
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
har Hemköp brev/postboxar att hyra ut ? Hmm

Nej, du vet vad jag menar tror jag. De här rosa boxarna man låser upp med en pin-kod när man får en försändelse från NetonNet och sånt. Fast de kräver ju legitimation... :-)
Citera
2023-10-26, 15:24
  #8
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Nej, du vet vad jag menar tror jag. De här rosa boxarna man låser upp med en pin-kod när man får en försändelse från NetonNet och sånt. Fast de kräver ju legitimation... :-)

Ja men det är ju toppen , köpa på flugsvamp och hämta ut med e-leg och angivet mobilnr ?

Instabox heter det ( dom röda )
Citera
2023-10-26, 15:28
  #9
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ja men det är ju toppen , köpa på flugsvamp och hämta ut med e-leg och angivet mobilnr ?

Instabox heter det ( dom röda )

Ha,ha... jag hissar vit flagg och ger upp. Det här är inte mitt område märker jag. Själv är jag intresserad av halvlagliga cannabisprodukter, men de kan man kanske beställa utan risk.
Citera
2023-10-26, 15:40
  #10
Medlem
StonedMonkeys avatar
Det går hur bra som helst, man måste inte var skriven på en utan det räcker med att namnet sitter på brevlådan, så levererar postnord ditt knark. Orkar inte leta upp det nu men det står på postnord.se

Har läst om personer som fått knark beställt till sig utan att ha beställt, säkert för att knarkarna skulle sno deras post. Dom hade lika gärna kunna sätta sitt namn på en brevlåda i skogen där ingen bor, så hade dom sluppit att bli av med det
Citera
2023-10-26, 15:57
  #11
Medlem
paskharens avatar
Borde inte vara några problem. Jag brukar beställa saker till en helt annan adress som jag är inte skriven på eller som det finns mitt namn på. Är iof villa/radhus så då går dom mer på adressen, inte namnet. Dock handlar det inte om knark, utan bara om att jag är så lat och inte orkar åka hem och kolla posten.
Citera
2023-10-26, 15:58
  #12
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Det går hur bra som helst, man måste inte var skriven på en utan det räcker med att namnet sitter på brevlådan, så levererar postnord ditt knark. Orkar inte leta upp det nu men det står på postnord.se

Har läst om personer som fått knark beställt till sig utan att ha beställt, säkert för att knarkarna skulle sno deras post. Dom hade lika gärna kunna sätta sitt namn på en brevlåda i skogen där ingen bor, så hade dom sluppit att bli av med det

Nja enligt lantbrevbärare jag känner så stannar dom inte på icke officiella brevlådor

Måste vara en registrerad adress i deras system, tex

Norrby 207
Lillkyrka 305

etc etc

brevet går i retur " adress okänd "
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback