Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-02, 16:16
  #1
Medlem
HerrKaleuns avatar
Citat:
FX’s Shōgun, based on James Clavell’s bestselling novel, is set in Japan in the year 1600, at the dawn of a century-defining civil war. “Lord Yoshii Toranaga” (Hiroyuki Sanada) is fighting for his life as his enemies on the Council of Regents unite against him, when a mysterious European ship is found marooned in a nearby fishing village.

Its English pilot, “John Blackthorne” (Cosmo Jarvis), comes bearing secrets that could help Toranaga tip the scales of power and devastate the formidable influence of Blackthorne’s own enemies — the Jesuit priests and Portuguese merchants. Toranaga’s and Blackthorne’s fates become inextricably tied to their translator, “Toda Mariko” (Anna Sawai), a mysterious Christian noblewoman and the last of a disgraced line.

While serving her lord amidst this fraught political landscape, Mariko must reconcile her newfound companionship with Blackthorne, her commitment to the faith that saved her and her duty to her late father.


Premiär februari 2024.

Trailer:https://youtu.be/yAN5uspO_hk
Citera
2023-11-02, 17:07
  #2
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag såg orginalet när det sändes (med bl.a. mifune), och såg om den för ett något år sedan. Så den sitter rejält i minnet. Det mesta remakes blir ju pamkaka.
Citera
2023-11-02, 17:12
  #3
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKaleun
Premiär februari 2024.

Trailer:https://youtu.be/yAN5uspO_hk

Är det en remake av den serien som gick på 70-80 talet ? Minns den lite vagt
Citera
2023-11-02, 17:39
  #4
Medlem
Sagodjurs avatar
Minns den gamla miniserien, men den här nyfilmatiseringen verkar ju mest handla om bruden? Är det nån feministisk nyvariant eller?

Har inte läst boken (böckerna?)
Citera
2023-11-02, 18:02
  #5
Medlem
Matsu-sans avatar
Herregud ska det kretsa kring en kvinna igen??
Citera
2023-11-02, 18:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matsu-san
Herregud ska det kretsa kring en kvinna igen??

Tycker du att man skall frångå själva historian?
Kommer nog ändå tycka originalet är bättre.
För mycket effekter o skit i moderna filmer.
Citera
2023-11-02, 18:28
  #7
Medlem
Wakarimasu, Anjin-san!
Citera
2023-11-02, 18:34
  #8
Avstängd
Barry_bs avatar
Shogun Assassin som miniserie och ihopklippt film är grejer det. Den här är jag skeptisk till
Citera
2023-11-02, 18:45
  #9
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Tycker du att man skall frångå själva historian?
Kommer nog ändå tycka originalet är bättre.
För mycket effekter o skit i moderna filmer.

men är det själva historien då?

jag får upp följande:

"Shogun handlar om den engelske lotsen John Blackthorne som strandar vid Japans kust. Han blir på grund av sitt stora kunnande om sjöfart och fartygsbyggande snart en maktfaktor i den stora maktkamp som pågår mellan framförallt två daimyos (feodalherrar) om det japanska öriket där målet är att bli shogun (militärdiktator)."
Citera
2023-11-02, 19:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
men är det själva historien då?

jag får upp följande:

"Shogun handlar om den engelske lotsen John Blackthorne som strandar vid Japans kust. Han blir på grund av sitt stora kunnande om sjöfart och fartygsbyggande snart en maktfaktor i den stora maktkamp som pågår mellan framförallt två daimyos (feodalherrar) om det japanska öriket där målet är att bli shogun (militärdiktator)."

Vad jag minns av originalet så förekommer det en kvinna som har en central roll och stor påverkan på Richard Chamberlains rollfigur.
Citera
2023-11-02, 21:11
  #11
Medlem
drinksareonmes avatar
Hiroyuki Sanada är ju alltid bra, var väl i orginalserien de kokade nån stackare. Blev rejält påverkad när man såg det som liten lort.
Citera
2023-11-02, 21:21
  #12
Medlem
EnsamStatys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barry_b
Shogun Assassin som miniserie och ihopklippt film är grejer det. Den här är jag skeptisk till

Enligt IMDB så är detta inte en film, utan en TV-serie.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback