Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-03, 07:16
  #1
Medlem
MaryGoores avatar
Fler och fler tangenter har börjat stämpla ut på min annars så uppskattade Korg MS2000. 4-5 utav dom strular vilket snart gör den oanvändbar tyvärr..
Har öppnat och gjort rent/avoxiderat och allt ser schysst ut och verkar ha kontakt, men detta har inte hjälp ens lite.
Vad är nästa steg som jag rimligtvis kan göra själv? Bor lite off så har svårt att få "hands on" hjälp.
Citera
2023-11-03, 09:38
  #2
Medlem
BackToHegels avatar
Om kontakterna inte felar, det man kan misstänka först, så är det bara att söka vidare. Multimeter behövs, även kanske lödutrustning mm. Finns massor av folk som gör liknande felsökningar och reperationer på nätet som man kan lära av, t.ex. StezStixFix.

Kanske öva lödning på något annat än Korgen först om du är helt novis. Ju äldre grejorna är desto enklare är det oftast. 40 år gamla grejor hade varit bättre än 20 år gamla grejor, men förhoppningsvis behöver du inget mikroskop.

Hittade detta också, fina bilder - Korg MS2000 Mod y reparación
https://luthierelectronico.blogspot....eparacion.html
Citera
2023-11-03, 13:27
  #3
Medlem
MaryGoores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Om kontakterna inte felar, det man kan misstänka först, så är det bara att söka vidare. Multimeter behövs, även kanske lödutrustning mm. Finns massor av folk som gör liknande felsökningar och reperationer på nätet som man kan lära av, t.ex. StezStixFix.

Kanske öva lödning på något annat än Korgen först om du är helt novis. Ju äldre grejorna är desto enklare är det oftast. 40 år gamla grejor hade varit bättre än 20 år gamla grejor, men förhoppningsvis behöver du inget mikroskop.

Hittade detta också, fina bilder - Korg MS2000 Mod y reparación
https://luthierelectronico.blogspot....eparacion.html

Om jag inte vet hur jag skall gå framåt skall jag fortsätta leta fel alltså? Cool.
Och det hade varit bättre om det var en annan (äldre) synth.
Sedan en länk på spanska till någon som gör något helt annat.

Antar att din tanke var god men jag får nog hoppas på vidare svar i tråden!
Citera
2023-11-03, 16:04
  #4
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Om jag inte vet hur jag skall gå framåt skall jag fortsätta leta fel alltså? Cool.
Detta är alltså vad den som reparerar den måste göra. Hitta felet. Mitt förslag var att du, med lite vägledning skulle kunna fixa det själv. Att fixa synthen skulle då fungera som motivation för att lära sig, om man är lagd åt det hållet.
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Och det hade varit bättre om det var en annan (äldre) synth.
Äldre grejor har fetare ledningar, mindre precision behövs för hemmapularen.
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Sedan en länk på spanska till någon som gör något helt annat.
Vad texten säger har jag ingen aning om. Men man ser bilder på hur synthen ser ut på insiden. Till och med bilder där PCB-ledningar repareras, vilket kan vara felet på din givet att kontakterna funkar som de ska.
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Antar att din tanke var god men jag får nog hoppas på vidare svar i tråden!
Ja, vi får hoppas att nån kan ge dig numret till en expert och att du själv kan slå numret.
Citera
2023-12-07, 17:04
  #5
Medlem
MaryGoores avatar
Bumpar lite här då.
Finns det inga Korg-fantaster eller liknande på flashback som har några konkreta tipps till mej?
Ingen som fixat liknande strul med era keyboards?

Ytterst tveksam till att tomten kommer med någon ny synth i år..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback