Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-05, 20:03
  #1
Medlem
Hej!

Jag kommer mellanlanda i Doha, Qatar på min resa snart. Jag undrar om någon har erfarenhet av Omegas butik på flygplatsen?
Citera
2023-11-05, 20:18
  #2
Medlem
Dofternas avatar
Ja.
Citera
2023-11-05, 20:25
  #3
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Hej!

Jag kommer mellanlanda i Doha, Qatar på min resa snart. Jag undrar om någon har erfarenhet av Omegas butik på flygplatsen?

Glöm inte betala svensk moms på arlanda, annars kan du åka dit för varusmuggling.

LL
Citera
2023-11-05, 21:51
  #4
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Glöm inte betala svensk moms på arlanda, annars kan du åka dit för varusmuggling.

LL
Risken för att åka dit i tullen måste väl vara nära noll. Jag har tagit in ett antal klockor utan att betala svensk moms. Är man riktigt orolig kan man väl be dem att skicka boxen och kvittot och så åker man hem med klockan på armen.

Är också rätt så tveksam till att man skulle ”åka dit” för varusmuggling om man köper med sig en klocka, det värsta som kan hända är väl att man får betala tull och importmoms.
Citera
2023-11-05, 22:16
  #5
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Risken för att åka dit i tullen måste väl vara nära noll. Jag har tagit in ett antal klockor utan att betala svensk moms. Är man riktigt orolig kan man väl be dem att skicka boxen och kvittot och så åker man hem med klockan på armen.

Är också rätt så tveksam till att man skulle ”åka dit” för varusmuggling om man köper med sig en klocka, det värsta som kan hända är väl att man får betala tull och importmoms.

Nära noll, men inte obefintlig risk, med lite koll på läget, som du verkar ha, så är det ganska peoblemfritt.

LL
Citera
2023-11-05, 22:24
  #6
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Risken för att åka dit i tullen måste väl vara nära noll. Jag har tagit in ett antal klockor utan att betala svensk moms. Är man riktigt orolig kan man väl be dem att skicka boxen och kvittot och så åker man hem med klockan på armen.

Är också rätt så tveksam till att man skulle ”åka dit” för varusmuggling om man köper med sig en klocka, det värsta som kan hända är väl att man får betala tull och importmoms.
Kvällstidningsjournalistik, men killen "delgavs misstanke om tullbrott" och fälldes, antagligen för tullbrott.
Klocka: 67000
Svensk moms: 16695
Böter: "sammanlagt 80 000"

Dock klantigt smugglat, inte så mycket folk i ankomsthallen, klockan på armen och klockbutiken påse, med låda och kvitto, synlig på handbagaget.
https://www.expressen.se/ekonomi/akt...an-beslagtogs/
Citera
2023-11-05, 22:46
  #7
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Kvällstidningsjournalistik, men killen "delgavs misstanke om tullbrott" och fälldes, antagligen för tullbrott.
Klocka: 67000
Svensk moms: 16695
Böter: "sammanlagt 80 000"

Dock klantigt smugglat, inte så mycket folk i ankomsthallen, klockan på armen och klockbutiken påse, med låda och kvitto, synlig på handbagaget.
https://www.expressen.se/ekonomi/akt...an-beslagtogs/

Ytterligare en artikel i ämnet:

(FB) Tog med sig Hublotklocka från Dubai – döms för brott
Citera
2023-11-06, 11:41
  #8
Medlem
Jag åker med min flickvän och jag tänkte om jag lägger lådan och certifikatet i hennes resväska och jag tar på mig klockan och vi går ut ur tullen/terminalen vid olika tidpunkter så borde det väl inte vara något problem?

Jag skulle isf inte kunna visa att vart klockan är "köpt" i Sverige men det borde väl vara ett säkrare kort och göra så?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback