Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-11-10, 09:01
  #13
Medlem
-taki-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Enligt innehållsförteckningen innehåller en burk Misse kattmat 500 g. En undersökning visar att vikten är normalfördelad kring medelvärdet 490 g och att standardavvikelsen är 5 g.

Ett varuhus köper in 3000 burkar Misse kattmat. Hur många av dessa burkar kan förväntas innehålla minst de 500 g kattmat som anges på burken?

Medelvärdet och standardavvikelsen är givna vilket definierar normalfördelningen. Vad vi söker är arean bortom 500 g.

https://imgur.com/a/7gAiM0n

Med lämpligt program/räknedosa/... beräknas denna till 2,3 %.
På 3000 burkar det ca 68 st med en vikt större än eller lika med 500 g.
Citera
2023-11-10, 12:10
  #14
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -taki-
Medelvärdet och standardavvikelsen är givna vilket definierar normalfördelningen. Vad vi söker är arean bortom 500 g.

https://imgur.com/a/7gAiM0n

Med lämpligt program/räknedosa/... beräknas denna till 2,3 %.
På 3000 burkar det ca 68 st med en vikt större än eller lika med 500 g.

Oki, är det nån som vill skriva ner uträkningsmetoden enkelt och noggrant till svaret så jag kan härma?
Löste de flesta uppgifter på hemma tentan genom att härma och utgå från exempel uppgifterna i övnings häftet men denna uppgiften är för diffus för det( har ingen kunskap i statistik) och börjar närma mig att hamna i skiten gällande detta.
Citera
2023-11-10, 13:31
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Enligt innehållsförteckningen innehåller en burk Misse kattmat 500 g. En undersökning visar att vikten är normalfördelad kring medelvärdet 490 g och att standardavvikelsen är 5 g.

Ett varuhus köper in 3000 burkar Misse kattmat. Hur många av dessa burkar kan förväntas innehålla minst de 500 g kattmat som anges på burken?

Vi kan kalla en Misse-burks vikt för v.

Medelvärdet av v för flera burkar är my=290. (Som vi antar är en bra skattning av väntevärdet, dvs av medelvärdet av alla Misse-burkar i hela världen.)

Standardavvikelsen sigma = 5.

Uppgiften är att ta reda på sannolikheten att v > 300. Alltså sannolikheten att v > 2*sigma + my. Alltså att en burk ligger till höger om dubbla standardavvikeln i ett sånt här normalfördelningsdiagram.

I bilden ser du att "svansen" till höger om 2*sigma har ytan 2,3%.

Svar: 2,3% sannolikhet.

Egentligen ganska enkelt. Ge dig inte förrän du begriper varför. I matte är förståelse viktigare än att man svarar rätt. Det finns masor av roliga universitetsutbildningar och jobb där det ingår statistik. Nöjer man sig med att fuska sig fram i matte genom att fråga på flashback utan att själv försöka förstå så kör man så småning om huvudet i väggen och klarar inte att fortsätta inom området.

Här är ett youtube-videolektion som kort förklarar Normalfördelningen: https://www.youtube.com/watch?v=lwENcdZqJDc
Citera
2023-11-10, 15:43
  #16
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Vi kan kalla en Misse-burks vikt för v.

Medelvärdet av v för flera burkar är my=290. (Som vi antar är en bra skattning av väntevärdet, dvs av medelvärdet av alla Misse-burkar i hela världen.)

Standardavvikelsen sigma = 5.

Uppgiften är att ta reda på sannolikheten att v > 300. Alltså sannolikheten att v > 2*sigma + my. Alltså att en burk ligger till höger om dubbla standardavvikeln i ett sånt här normalfördelningsdiagram.

I bilden ser du att "svansen" till höger om 2*sigma har ytan 2,3%.

Svar: 2,3% sannolikhet.

Egentligen ganska enkelt. Ge dig inte förrän du begriper varför. I matte är förståelse viktigare än att man svarar rätt. Det finns masor av roliga universitetsutbildningar och jobb där det ingår statistik. Nöjer man sig med att fuska sig fram i matte genom att fråga på flashback utan att själv försöka förstå så kör man så småning om huvudet i väggen och klarar inte att fortsätta inom området.

Här är ett youtube-videolektion som kort förklarar Normalfördelningen: https://www.youtube.com/watch?v=lwENcdZqJDc

Jag gillar inte matte något vidare och är inte duktig på det heller utan behöver bara kursen till min examen.
Kan du svära inför Gud att det du skrivit är korrekt?
Citera
2023-11-10, 19:02
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Jag gillar inte matte något vidare och är inte duktig på det heller utan behöver bara kursen till min examen.
Kan du svära inför Gud att det du skrivit är korrekt?

Tänk om du upptäcker att matte är kul. Jag går igång på den där aha-uppelvelsen när man har fattat något som först såg svårt ut. Vad ska du göra efter examen som inte kräver matte då? Många universitetsutbildningar innefattar en kurs i vetenskaplig metod, dvs statistik. Tror man att man kan matte då försöker man. Tror man att man inte kan då fuskar man.

Du kan ju jämföra svaren du har fått här så ser du om vi är fler som har svarat samma.
Citera
2023-11-11, 02:49
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Jag gillar inte matte något vidare och är inte duktig på det heller utan behöver bara kursen till min examen.
Kan du svära inför Gud att det du skrivit är korrekt?
Lite svårt att veta vilken nivå du studerar på, men här är ett lösningsförslag;
https://mathb.in/76880
Den senare biten är kort då jag inte vet exakt vilken nivå du är på. Antalet burkar är sedan Bin(3000,p500+) som har väntevärdet 3000 * p500+ därav den senare beräkningen. Men det kanske får anses som ”självklart” beroende på kurs.
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Kan du svära inför Gud att det du skrivit är korrekt?
Inom matematiken måste vi vara exakta. Vilken Gud avser du? Ställ ej detta krav till en Indier…
__________________
Senast redigerad av Math-Nerd 2023-11-11 kl. 02:53.
Citera
2023-11-12, 13:15
  #19
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Lite svårt att veta vilken nivå du studerar på, men här är ett lösningsförslag;
https://mathb.in/76880
Den senare biten är kort då jag inte vet exakt vilken nivå du är på. Antalet burkar är sedan Bin(3000,p500+) som har väntevärdet 3000 * p500+ därav den senare beräkningen. Men det kanske får anses som ”självklart” beroende på kurs.

Inom matematiken måste vi vara exakta. Vilken Gud avser du? Ställ ej detta krav till en Indier…

Matematikens Gud logik, om jag exempelvis har annorlunda uträkningar kanske läraren misstänker fuffens.
Men jag gå igenom kapitlet igen + svaren på Flashback.
Citera
2024-03-18, 12:06
  #20
Medlem
DeletedUsers avatar
Hej, jag hoppade av kursen förra året och har hoppat på den igen. Behöver hjälp med denna uppgift om kattmat.
Kan någon på ett enkelt vis redovisa svar och uträkning?
Plz
Citera
2024-03-18, 13:16
  #21
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Vi kan kalla en Misse-burks vikt för v.

Medelvärdet av v för flera burkar är my=290. (Som vi antar är en bra skattning av väntevärdet, dvs av medelvärdet av alla Misse-burkar i hela världen.)

Standardavvikelsen sigma = 5.

Uppgiften är att ta reda på sannolikheten att v > 300. Alltså sannolikheten att v > 2*sigma + my. Alltså att en burk ligger till höger om dubbla standardavvikeln i ett sånt här normalfördelningsdiagram.

I bilden ser du att "svansen" till höger om 2*sigma har ytan 2,3%.

Svar: 2,3% sannolikhet.

Egentligen ganska enkelt. Ge dig inte förrän du begriper varför. I matte är förståelse viktigare än att man svarar rätt. Det finns masor av roliga universitetsutbildningar och jobb där det ingår statistik. Nöjer man sig med att fuska sig fram i matte genom att fråga på flashback utan att själv försöka förstå så kör man så småning om huvudet i väggen och klarar inte att fortsätta inom området.

Här är ett youtube-videolektion som kort förklarar Normalfördelningen: https://www.youtube.com/watch?v=lwENcdZqJDc

Ja, 68 antal burkar rör det sig om troligtvis.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback