Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-18, 13:06
  #1
Medlem
Jag har en egenbyggd "gamingdator" med coolt chassi och lysande fläktar ni vet som väl är 10 år gammal nu slutade använda den för ett par år sedan. Skärm och lysande tangentbord, plus en bra trådlös mus har jag även bra skick mycket nyare än datorn. Tror jag la över 10k på själva datorn och 3k på saker bredvid.

Får jag en bra deal om jag säljer hela paketet såhär nu bara återställer den eller får jag mer pengar om jag tar bort alla delar och tillbehör och säljer var för sig?
Citera
2023-11-18, 13:13
  #2
Medlem
SvenHelsings avatar
I allmänhet får man alltid mer pengar när man säljer saker var för sig. Nackdelen är att du måste sälja delarna var för sig, vilket innebär merjobb.

Fast det gäller ju bara om du verkligen lyckas sälja delarna individuellt till rätt köpare. Risken finns ju att du inte får sålt vissa delar och så står du där med överblivna komponenter ingen vill ha.

Jag hade då inte orkat chansa. Vad kan marknadsvärdet vara? Om den var värd 10k för tio år sedan lär den ju inte vara värd så jättemycket idag.
Citera
2023-11-18, 13:17
  #3
Medlem
NickLidstroms avatar
Den lär inte vara värd många kronor idag men du kan ju länka specsen?
Citera
2023-11-18, 13:19
  #4
Medlem
Glits avatar
Gamla datordelar håller ändå stabilt värde, t.ex moderkort med äldre sockets tillverkas inte längre och säljs i vissa fall för mer än vad inköpspriset var för 7 år sedan.

Så det är bäst att plocka ur och sälja separat.

Kolla på tradera, t.ex här: https://www.tradera.com/valuation för att se vad komponenterna kan vara värda.
Citera
2023-11-18, 13:30
  #5
Medlem
S3ONs avatar
Ja, av någon anledning är exempelvis 10 år gamla moderkort i formfaktorn mITX fruktansvärt populära fortfarande och kan gå för närmare 1000 SEK. Säg typ en 3rd gen i7:a parat med 8-16 GB DDR3 på en mITX-bräda, det håller definitivt kvalitet som mediadator i TV-rummet fortfarande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback