Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-11-22, 17:18
  #1
Medlem
Kalibreratkontos avatar
Jag vet att snurrsparkar genererar högre hastighet men skenbenet är ju mycket hårdare än fotsula/häl.

Ni som blivit träffade av skenbenet i riktig bra hastighet, är det värsta smällen ni tagit?

Jag tror att även om rörelsen blir kortare med skenbenet eftersom avståndet är i regel kortare( även om det kan ordnas med längre uppladdning) så är det skenbenmaterialet så otroligt mycket hårdare än fötterna och därför vinner i kraftmätning. Mot allt.


Jag har själv främst blivit träffad med foten pgr av avståndet som vi sparrade på. Kändes som en piska. dock med amerikanska kickboxningsskor.. så det blir ju vadderad smäll.

De flesta snurrsparkar mot huvudet med bra hastighet är KO, men rundsparkar med skenbenet lär väl inte vara sämre... Det kan ju bryta ben i kraniet på ett sätt som foten inte har lika lätt för.
__________________
Senast redigerad av Kalibreratkonto 2023-11-22 kl. 17:29.
Citera
2023-11-22, 17:35
  #2
Medlem
Brottargalnings avatar
Finns andra sparkar som kan generera större kraft, t.ex. snurrsparkar. De tar dock längre tid att genomföra. Rundsparkar kan du i stort sett kötta på med tills du inte orkar jämfört med en snurrspark där snurren tar slut vid fullträff och du måste börja om, det är enbart om du sparkar i luften du kan fortsätta rotationen.

Har kört lite Savate och då tyckte jag nog sparkarna med skor, där du träffar med tårna rakt på levern var jobbiga utav bara helvete. Kyokushin killar som sparkar rundsparkar på levern fast med fotsulan kan också vara jobbiga.

Skenbenet används ju främst för att det är hårdare än foten, sparkar du med full kraft flera gånger så håller foten inte särskilt länge till skillnad från skenbenet.
Citera
2023-11-22, 17:38
  #3
Medlem
Kalibreratkontos avatar
Kan ni tänka er en spark som kan knäcka baseballträ med någon annan del av benet än skenbenet... Som bevisat kan göra det?

Så då borde skenbenssparkar vara nr 1 kraft rent logiskt. De gör ju mest skada.

Jag har mycket svårt att se mig knäcka ett baseballträ med en snurrspark med hälen eller fotsulan. trots höga hastigheter.
Citera
2023-11-22, 17:39
  #4
Medlem
Kalibreratkontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Finns andra sparkar som kan generera större kraft, t.ex. snurrsparkar. De tar dock längre tid att genomföra. Rundsparkar kan du i stort sett kötta på med tills du inte orkar jämfört med en snurrspark där snurren tar slut vid fullträff och du måste börja om, det är enbart om du sparkar i luften du kan fortsätta rotationen.

Har kört lite Savate och då tyckte jag nog sparkarna med skor, där du träffar med tårna rakt på levern var jobbiga utav bara helvete. Kyokushin killar som sparkar rundsparkar på levern fast med fotsulan kan också vara jobbiga.

Skenbenet används ju främst för att det är hårdare än foten, sparkar du med full kraft flera gånger så håller foten inte särskilt länge till skillnad från skenbenet.

Läs mitt inlägg under dig och fundera... kan en expert på snurrsparkar knäcka ett baseballträ med hälen? Är det rimligt?

Jag har svårt att se det.
Citera
2023-11-22, 17:45
  #5
Medlem
Kalibreratkontos avatar
Den här karateutövaren fick högst kraft med skenbenspark- midjehöjd. Samma maskin som Ngannou har rekord på med hårdaste slag.

11:24 visar han alla tekniker nedskrivna med genomsnittskraft och högst kraft. Där vinner rundsparken med skenben av alla sparkar och alla tekniker...

https://www.youtube.com/watch?v=9g8PAMFomFs
__________________
Senast redigerad av Kalibreratkonto 2023-11-22 kl. 17:48.
Citera
2023-11-22, 17:47
  #6
Avstängd
BurgareCheeses avatar
Hårdast möjliga punkt hit och dit, en spark med benet som träffar ”cleant” får dig och somna, ett hårt jävla knä mot strömbrytaren är kännbart det också!
Citera
2023-11-22, 17:50
  #7
Medlem
Kalibreratkontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Hårdast möjliga punkt hit och dit, en spark med benet som träffar ”cleant” får dig och somna, ett hårt jävla knä mot strömbrytaren är kännbart det också!

Ja knä eller skenben, det måste väl vara värre än en snurrspark?

Bispings öga gick sönder av en skenbenspark från Belfort. Som faktiskt har en seriös karatebakgrund som många inte känner till. Han är mest känd som en grym grapplare.

Citat:
Ursprungligen postat av Sandy7
Om det är smärtan frågan gäller - så är benhinnan som omger skelettet extremt smärtkänslig. På de flesta andra ben ligger hinnan under skydd av bindväv muskler fett. Men på skenbenen ligger de oskyddade.
l.

Du kan härda skenbenet med smällar under lång tid.
Citera
2023-11-22, 18:09
  #8
Avstängd
BurgareCheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalibreratkonto
Ja knä eller skenben, det måste väl vara värre än en snurrspark?

Bispings öga gick sönder av en skenbenspark från Belfort. Som faktiskt har en seriös karatebakgrund som många inte känner till. Han är mest känd som en grym grapplare.



Du kan härda skenbenet med smällar under lång tid.

Händer och fötter är ganska känsliga, mycket små skelettdelar och lätt för frakturer.

Skenbenet och knä är Inge kul att råka ut för, utöver detta har du även armbågen, riktigt farliga vapen!
Citera
2023-11-22, 18:13
  #9
Medlem
Kalibreratkontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Händer och fötter är ganska känsliga, mycket små skelettdelar och lätt för frakturer.

Skenbenet och knä är Inge kul att råka ut för, utöver detta har du även armbågen, riktigt farliga vapen!

Armbåge har jag träffats av. Den väger för lite och avståndet är kort. Det är i princip bara massa i en sådan träff. effektiv massa, men ändå.. mest massa.
Citera
2023-11-22, 19:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalibreratkonto
Den här karateutövaren fick högst kraft med skenbenspark- midjehöjd. Samma maskin som Ngannou har rekord på med hårdaste slag.

11:24 visar han alla tekniker nedskrivna med genomsnittskraft och högst kraft. Där vinner rundsparken med skenben av alla sparkar och alla tekniker...

https://www.youtube.com/watch?v=9g8PAMFomFs

Rent teoretiskt borde den hårdaste sparken vara den som utförs med en aktiv inblandning av en så stor del av kroppen som möjligt och som har en så lång ansats som möjligt, ty det är då man samlar så mycket energi som möjligt, energi som kan kanaliseras in i motståndaren.

Snurrparkar ligger bra till för det: Man använder hela kroppen och ansatsen är lång.

Jag anser att den hårdaste sparken inte är the roundkick (eller mawashigeri på karatespråk), utan the spinning back kick (ushiro mawashigeri). Anledningarna till att man inte ser den still med oreda så ofta är tre:

1. Svår att bemästra tekniskt, jämfört med en rundspark. Många som har bra rundsparkar har ganska taskiga spinning back kicks.
2. Svår att utföra på en ovillig motståndare. Det är lätt att lämna "tells" på att något kommer.
3. Sparken är bara farlig just när den kulminerar. Träffar man motståndaren 30cm för tidigt är 50% av kraften borta. Träffar man 1cm för sent finns inget kvar. Detta kan jämföras med en rundpsark där det inte är såå noga var i svepet man träffar.
Citera
2023-11-22, 19:03
  #11
Medlem
Kalibreratkontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Skenbenet används ju främst för att det är hårdare än foten, sparkar du med full kraft flera gånger så håller foten inte särskilt länge till skillnad från skenbenet.

På mjuka föremål som hals och mage håller den.
Citera
2023-11-22, 19:07
  #12
Medlem
Kalibreratkontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Rent teoretiskt borde den hårdaste sparken vara den som utförs med en aktiv inblandning av en så stor del av kroppen som möjligt och som har en så lång ansats som möjligt, ty det är då man samlar så mycket energi som möjligt, energi som kan kanaliseras in i motståndaren.

.

Om vi leker med tanken att skenbenet har 30% mer tyngd/massa på grund av sin hårdlek, då har den ju också mest energi

Så den stora frågan är hur mycket hårdare skenben är än häl och fotsula (som används för snurrsparkar).

Jag ställer samma fråga till dig som brottargalning, tror du en snurrspark kan knäcka ett baseballträ? Det kan nämligen skenbenet
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback