Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-27, 10:05
  #1
Medlem
Hej!

Har tänkt registrera en .se domän, lägga upp en hemsida och ett par mailadresser till det. Det ska främst användas till ett stundande bröllop men mailen även framåt för att ha en lite professionellare mailadress när man söker jobb etc.

Där är ju verkligen ett uppsjö av aktörer för detta och jag går vilse varje gång jag försöker sätta mig in i vilka som är bäst/stabilast/bäst pris...

Misstänker att vi har ett helt gäng här som har superkoll på detta!

BR
Mikael
Citera
2023-11-27, 10:09
  #2
Medlem
Bäst är att hålla sig borta från dom billigaste. Speciellt där det står "fri trafik".

Men om du vill ha en säger jag: Loopia.
Dom hade ett problem för typ 15år sen med en mailserver som krashade men inget annat i garderoben.
Citera
2023-11-27, 10:28
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kan rekommenderar denna aktör. Har domän här sedan ett par år tillbaka och aldrig har det varit något problem. Lättsam och kunnig support och bra priser.

https://www.simply.com/se/
Citera
2023-11-27, 14:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kan rekommenderar denna aktör. Har domän här sedan ett par år tillbaka och aldrig har det varit något problem. Lättsam och kunnig support och bra priser.

https://www.simply.com/se/

Alright, ja dom verkar intressanta! Användet du Webbhosting också hos dem? Fungerar det också bra?
Citera
2023-11-27, 17:58
  #5
Medlem
olasvenssons avatar
Jag använder one.com
Jättebra.
Citera
2023-11-27, 19:45
  #6
Medlem
BlyatMans avatar
Jag kör one.com.
Är supernöjd!
Citera
2023-11-27, 20:18
  #7
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skullis
Alright, ja dom verkar intressanta! Användet du Webbhosting också hos dem? Fungerar det också bra?

Nej, jag har domäner samt webbhotell hos denna aktör.
Citera
2023-11-27, 23:56
  #8
Medlem
elektronikfreaks avatar
Bara en nyfiken fråga vad beträffar din tilltänkta .SE domän. Hade du tänkt registrera ett företagsnamn dvs ett av dig redan registrerat aktiebolag som domän? Eller hade du tänkt registrera ditt egna efternamn som domännamn?

Emailadresserna du kommer att få är "oändliga" dvs du kan registrera hur många dittönskadenamn@dindomän.se då det i princip är din egna fantasi som är begränsningen och det är självklart gratis! Det enda du betalar för är själva registreringen av domänen sedan är det upp till dig att välja toppdomänen du vill lägga sidan under.
Citera
2023-11-28, 08:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Bara en nyfiken fråga vad beträffar din tilltänkta .SE domän. Hade du tänkt registrera ett företagsnamn dvs ett av dig redan registrerat aktiebolag som domän? Eller hade du tänkt registrera ditt egna efternamn som domännamn?

Emailadresserna du kommer att få är "oändliga" dvs du kan registrera hur många dittönskadenamn@dindomän.se då det i princip är din egna fantasi som är begränsningen och det är självklart gratis! Det enda du betalar för är själva registreringen av domänen sedan är det upp till dig att välja toppdomänen du vill lägga sidan under.

Inget företag eller så utan .se domänen kommer vara något typ geografiskt vi har koppling till och sedan kommer vi då registrera olika typ förnamn.efternamn@...... .se och brollop@..... .se etc
Citera
2023-11-28, 21:47
  #10
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skullis
Inget företag eller så utan .se domänen kommer vara något typ geografiskt vi har koppling till och sedan kommer vi då registrera olika typ förnamn.efternamn@...... .se och brollop@..... .se etc
Jag har skrivit det i flera trådar tidigare och det är min personliga uppfattning - det är bättre att registrera domänen hos en registrator som dessutom har gott omdöme och i synnerhet har låga priser för "påföljande år" och som inte bara har extrema "lockpriser" första året och sedan chockhöjer kommande år.
Sedan välja en förtroendeingivande webhost där man lägger själva hemsidan.
Att "peka om" DNS-uppgifterna från registratorn till webhosten är gjort på någon minut så det är inga avancerade operationer. Uppdateras vanligen inom några sekunder eller några minuter.

Om du vill välja toppdomänen .SE eller den internationella .COM (eller liknande) är nog enbart en smaksak. .COM är billigare på längre sikt samt det är lite lättare att förbli anonym på en .COM domän än på den svenska .SE.

Vad beträffar just att flytta domänen från en webhost till en annan - var vaksam på vem du lägger sidan hos då vissa webhosts har en jävligt ful agenda att "låsa fast kunden" hos deras egna webhost där det är lögn i helvete att lämna webhosten utan att riskera både inkassoföretag och kronofogde. EN VARNING I ALL VÄLMENING (läs andra trådar på nätet)!!!
Citera
2023-11-30, 16:12
  #11
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag använder one.com
Jättebra.
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Jag kör one.com.
Är supernöjd!
One.com har väl fått allt ifrån bra omdöme till rena bedrövliga omdömen.

Svenska PC För Alla tyckte: Test: Webbhotellet One.com saknar vettig adminpanel (30 aug 2023)
https://www.pcforalla.se/article/204...ebbhotell.html

Reco.se - Sveriges största oberoende plattform för kundomdömen
https://www.reco.se/one-com
Citera
2023-12-01, 13:31
  #12
Medlem
Har kört Misshosting i 2 år och det är väldigt stabilt, Flyttat domänen till Simply.com nu, Det är stabilt men deras Basic Suite har 5 PHP-trådar, Flyttar domän tillbaka till Misshosting efter 1 år. Så jag rekommenderar Misshosting men stäng av automatisk förnyelse om du vill prova deras 1 år..
__________________
Senast redigerad av mikey1995 2023-12-01 kl. 13:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback