Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-04, 02:14
  #1
Medlem
Black.Panthers avatar
Till nästa sommar har jag tankar på att köpa en EU-Moped och övningsköra med och försöka lära mig kontrollera cykeln (aldrig kört moped innan) och kanske sommaren efteråt försöka skaffa körkort för 125 cc (och senare skaffa för tung mc).

Är det en korrekt väg att gå? Är det snarlikt att köra en 125cc som en eu-moped (förutom att 125 cc är snabbare).

De väger ungefär lika mycket och är ungefär jämförliga att hantera?
Citera
2023-12-04, 13:37
  #2
Medlem
olasvenssons avatar
Det är två hjul och styre på bägge två. Så det är snarligt att köra.
Citera
2023-12-05, 00:27
  #3
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det är två hjul och styre på bägge två. Så det är snarligt att köra.


Ironisk?
Citera
2023-12-05, 14:09
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Trafik och körkortsfrågor --> Motorcyklar och mopeder
/Moderator
Citera
2023-12-05, 18:43
  #5
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Till nästa sommar har jag tankar på att köpa en EU-Moped och övningsköra med och försöka lära mig kontrollera cykeln (aldrig kört moped innan) och kanske sommaren efteråt försöka skaffa körkort för 125 cc (och senare skaffa för tung mc).

Är det en korrekt väg att gå? Är det snarlikt att köra en 125cc som en eu-moped (förutom att 125 cc är snabbare).

De väger ungefär lika mycket och är ungefär jämförliga att hantera?
Det beror på skulle jag säga. Ska du ha en skooterliknade moppe som går i 45? De små hjulen kan vara lite jobbiga. Föredrar nästan en 125:a istället. Men visst, har du aldrig kört moppe så är det kanske inte dumt att ha en att öva på innan du börjar med 125:an. Du kommer tycka det är bättre med 125:an när du väl kommer dit. De hänger med bra i trafiken och du blir inte trängd på vägar på samma sätt som du blir på en EU moppe.

Men visst kan det vara en tanke att ha en moppe ett tag för att få in tänket lite. Se då till att du har en som inte är automatväxlad. 125rna är väl vanligen manuella, så det är ju bra om du får träna lite på att växla med.
Citera
2023-12-05, 18:45
  #6
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Till nästa sommar har jag tankar på att köpa en EU-Moped och övningsköra med och försöka lära mig kontrollera cykeln (aldrig kört moped innan) och kanske sommaren efteråt försöka skaffa körkort för 125 cc (och senare skaffa för tung mc).

Är det en korrekt väg att gå? Är det snarlikt att köra en 125cc som en eu-moped (förutom att 125 cc är snabbare).

De väger ungefär lika mycket och är ungefär jämförliga att hantera?

Nej, börja med tung mc direkt om du har åldern inne och om målet ändå är att ta A-kort i slutändan. Det är ingen större skillnad att köra en moppe, 125:a eller tung mc, man lär sig snabbt att hantera vikten och det är bättre att träna på det fordon man ändå har som mål att framföra i trafiken.

Edit: det är bara dumt att slösa pengar på att ta AM-kort, sedan A1-kort och därefter A-kort om A-kort ändå är dit du vill.
__________________
Senast redigerad av Rassa 2023-12-05 kl. 18:52.
Citera
2023-12-05, 19:07
  #7
Medlem
killawifes avatar
Det är väl en naturlig utveckling kan man säga. 125:an är ju betydligt snabbare, kanske 100 kmh MER i toppfart än en moppe. Och jag tycker personligen att det är en bättre utveckling att gradvis gå emot en tung mc på detta sätt än att vänta och sen köra tung direkt. Och jag har kört mc i 30 år.

Att påstå att det inte skulle vara nån större skillnad på en moped och en tung mc är ju direkt korkat. Skillnaden är så stor att det är helt ofattbart att nån kan säga en sån sak.

Det är däremot sant att det kostar en hel del pengar att ta körkorten. Jag tycker dock att det är viktigare att man utvecklar sina färdigheter gradvis än att man sätter sig på en r1:a och dag1 bränner i 299 kmh rätt in i en bergvägg.
Citera
2023-12-05, 19:21
  #8
Medlem
SvenHelsings avatar
Det kan vara en vettig sak. Men ha i åtanke att om du har flera års erfarenhet av självlärande så kan det vara en del att vänja av med. Risken att lära in dåliga ovanor är tämligen stor.

Den största fördelen med din plan skulle jag säga är om du redan har B-kort (och därmed även AM), eftersom du då kan övningsköra lagligt på egen hand.
Citera
2023-12-06, 12:25
  #9
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Nej, börja med tung mc direkt om du har åldern inne och om målet ändå är att ta A-kort i slutändan. Det är ingen större skillnad att köra en moppe, 125:a eller tung mc, man lär sig snabbt att hantera vikten och det är bättre att träna på det fordon man ändå har som mål att framföra i trafiken.

Edit: det är bara dumt att slösa pengar på att ta AM-kort, sedan A1-kort och därefter A-kort om A-kort ändå är dit du vill.
Jag kan hålla med i sak. Men A kortet kan bli dyrare om han inte har suttit på en motordriven tvåhjuling innan och därav har en längre inlärningskurva. I gruppen tunga motorcyklar så ingår ju allt och det finns ju hur många varianter som helst. När det gäller trafikskolorna så brukar väl de ha maskiner som är hyfsat lätthanterliga ändå. Sen får man lära sig "sin egen" hoj när man väl skaffar en. Men jag kan tycka att ta vägen över 125:a är en bra idé ändå, då får han eller hon känna på MC livet lite, och personen kanske nöjer sig med en 125:a.
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är väl en naturlig utveckling kan man säga. 125:an är ju betydligt snabbare, kanske 100 kmh MER i toppfart än en moppe. Och jag tycker personligen att det är en bättre utveckling att gradvis gå emot en tung mc på detta sätt än att vänta och sen köra tung direkt. Och jag har kört mc i 30 år.

Att påstå att det inte skulle vara nån större skillnad på en moped och en tung mc är ju direkt korkat. Skillnaden är så stor att det är helt ofattbart att nån kan säga en sån sak.

Det är däremot sant att det kostar en hel del pengar att ta körkorten. Jag tycker dock att det är viktigare att man utvecklar sina färdigheter gradvis än att man sätter sig på en r1:a och dag1 bränner i 299 kmh rätt in i en bergvägg.
Jag tycker, som sagt, också att 125:an är ett normalt insteg. Den kan man ha att "lära sig" på. Sen är det ju ändå lite annorlunda med en tung MC och det finns många varianter och de beter sig rätt olika. Det är lite bra att lära sig trafiken som motorcyklist på en 125:a. Dels hänger den med i trafiken till skillnad från en moppe, men den är mer lätthanterlig än de flesta tunga bågarna.
Citera
2023-12-06, 22:21
  #10
Medlem
Det är lika bra att ta A eller A2 direkt, det är lika svårt som att ta A1.
Citera
2023-12-06, 23:25
  #11
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är väl en naturlig utveckling kan man säga. 125:an är ju betydligt snabbare, kanske 100 kmh MER i toppfart än en moppe. Och jag tycker personligen att det är en bättre utveckling att gradvis gå emot en tung mc på detta sätt än att vänta och sen köra tung direkt. Och jag har kört mc i 30 år.

Att påstå att det inte skulle vara nån större skillnad på en moped och en tung mc är ju direkt korkat. Skillnaden är så stor att det är helt ofattbart att nån kan säga en sån sak.

Det är däremot sant att det kostar en hel del pengar att ta körkorten. Jag tycker dock att det är viktigare att man utvecklar sina färdigheter gradvis än att man sätter sig på en r1:a och dag1 bränner i 299 kmh rätt in i en bergvägg.


Tack alla för alla era svar. Ja jag har b-körkort.

Jag kollade runt lite innan jag startade den här tråden och kollade på intensivkurser för mc och såg att en skola hade en med bara fem dagars lektioner för 125 cc (gick på runt 11 000kr med teori osv).

När jag kollade vad en EU-moppe vägde och vad en 125 cc vägde så tror jagd et var runt 30-40 kg skillnad "bara" men det blir betydligt mer på en tung mc.

Mitt mål är som de flesta andras att ha för tung mc men jag tror att det nästan skulle bli dyrare (och tråkigare) för mig att försöka ta tungt mc direkt eftersom jag lär då säkert behöva ta typ 50 lektioner innan jag kanske är redo för uppkörning. Har jag en eu-moped som mer ser ut som en 125 cc så övningskör jag sedan i stort sett varje dag på våren och sommaren och kanske kan träna på manueveringsgrejerna ute på någon parkering.

jag har tänkt mig någon sån här eu-moped

https://www.biketown.se/sv/articles/...CABEgKtDPD_BwE

Efter en sommar med övningskörning (tillsammans med övningskörning på 125 cc på någon skola) så kanske jag kan försöka ta 125 cc körkortet till augusti-september. Sen efter det så kommer jag förmodligen vänta ett eller två år för att sedan gå mot tung mc.

då blir det ungefär samma plan, övningsköra själv med 125 cc och ta lektioner på någon skola för att senare köra upp för tung mc.

jag är lite förtjust i den här 125 cc

https://www.hondamc.se/products/125-cc/cb125r-2022/

tycker den även påminner lite om eu-mopeden jag länkade till tidigare, så istället för att lagligt köra 45 km/h så kan jag med 125 cc köra 105 km/h och även köra på motorvägen.
Citera
2023-12-12, 17:00
  #12
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
När jag kollade vad en EU-moppe vägde och vad en 125 cc vägde så tror jagd et var runt 30-40 kg skillnad "bara" men det blir betydligt mer på en tung mc.

jag körde moppe i min ungdom (20 år sen) och när jag nu för några år sen tog tungt kort var det två saker som var jobbigast
1. köra långsamt. så länge man har fart är motorcykeln självbalanserande men att krypköra med en 190kg tung hoj är svinjobbigt
2. var inte helt intuitivt att lära sig motstyrning. behövde aldrig göra det på mopeden för den gick för långsamt men i högre hastigheter måste man motstyra
https://sv.wikipedia.org/wiki/Motstyrning
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback