Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-05, 09:06
  #1
Medlem
Guzs avatar
Jag är ute efter en bra metod att skydda ansiktet och framförallt näsan i sträng köld.

Jag har kollat runt på balaclavor och liknande, för jag tror inte riktigt på salvor (speciellt som ett av skälen att jag vill skydda näsan är hudsjukdom).

Jag är ute efter nåt som man ser förhållandevis normal ut i även på stan, inte som en pervers rånare eller Darth Vader. Nåt där utandningsluften inte stannar kvar och gör tyget och ansiktet blött.

Finns det nåt som motsvarar de kraven? T.ex. en balaclava i merinoull trots att den inte har hål för andningen? Eller kunde en halsduk i merinoull virad upp över näsan funka?

Tacksam för förslag och erfarenheter.
Citera
2023-12-05, 09:08
  #2
Medlem
Halsduk som du virrar upp ända till ögonen.
Citera
2023-12-05, 09:10
  #3
Medlem
Finns nässkydd på apoteket
Citera
2023-12-05, 09:12
  #4
Medlem
Ekofetts avatar
En Staffans/stjärngosse-strut du flyttar ner från hjässan och trär över näsan. Klipp bort toppen bara så blir lufttillförseln prima.

Skämt åsido. Först och främst, tvätta aldrig ansiktet på morgonen. Smörj in ordentligt på kvällen. Ja, som någon sa, vira halsduk, eller skaffa jacka med kapuschong med generös mängd tyg och finurlig snörning som skapar en tunnel. Visst, ingen mask så TS, men det blir svårt vid djup köld. Cyklister har coola ansiktsmasker du kan testa. Även den klassiska covid-masken funkar. Folk är så vana numera att du behöver inte känna dig uttittad. Se till och ha moderiktiga kläder i övrigt så blir det nog bra.
__________________
Senast redigerad av Ekofett 2023-12-05 kl. 09:20.
Citera
2023-12-05, 09:16
  #5
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Halsduk som du virrar upp ända till ögonen.

Har testat, men tycker det bli fuktigt under den. Men jag har inte testat halsduk helt i naturmaterial, kanske funkar bättre.
Citera
2023-12-05, 09:19
  #6
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekofett
En Staffans/stjärngosse-strut du flyttar ner från hjässan och trär över näsan. Klipp bort toppen bara så blir lufttillförseln prima.

Skämt åsido. Först och främst, tvätta aldrig ansiktet på morgonen. Smörj in ordentligt på kvällen. Ja, som någon sa, vira halsduk, eller skaffa jacka med kapuschong med generös mängd tyg som skapar en tunnel.

Jo, "tunnel" hjälper, och det har jag via min utmärkta vinterjacka.

Men att inte tvätta på morgonen är knepigt, bl.a. för att min hudmedicin ska appliceras på ren hy då. Jag brukar dock försöka se till att inte ge mig ut i kylan direkt efter tvätt och insmörjning.
Citera
2023-12-05, 09:23
  #7
Medlem
Ekofetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Jo, "tunnel" hjälper, och det har jag via min utmärkta vinterjacka.

Men att inte tvätta på morgonen är knepigt, bl.a. för att min hudmedicin ska appliceras på ren hy då. Jag brukar dock försöka se till att inte ge mig ut i kylan direkt efter tvätt och insmörjning.
Applicera medicinen på ren hud på kvällen. Smörj in dig endast med någon fet salva, dvs ingen vattenbaserad, på morgonen. Och testa de nya tabletterna/sprutorna som kommit om du har kroniska hudproblem. Har hjälpt mig och måendet är på topp och brudarna står på kö.
Citera
2023-12-05, 09:23
  #8
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Finns nässkydd på apoteket

Är det samma som solskydd?
Citera
2023-12-05, 09:26
  #9
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekofett
Applicera medicinen på ren hud på kvällen. Smörj in dig endast med någon fet salva på morgonen. Och testa de nya tabletterna/sprutorna som kommit om du har kroniska hudproblem.

Hm, måste konsultera med läkaren. Ska applicera medicinen både morgon och kväll sin det är nu.
Citera
2023-12-05, 09:34
  #10
Medlem
Ekofetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Hm, måste konsultera med läkaren. Ska applicera medicinen både morgon och kväll sin det är nu.
Sprutorna var fantastiska. Ett snabbt stick i låret och frid och fröjd. Dyra dock. En behandling kostar >50 000kr, så egentligen borde vi ställa hårda krav på våra sjuka och svaga.
Citera
2023-12-05, 09:41
  #11
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekofett
Sprutorna var fantastiska. Ett snabbt stick i låret och frid och fröjd. Dyra dock. En behandling kostar >50 000kr, så egentligen borde vi ställa hårda krav på våra sjuka och svaga.

Jösses, inte billigt nej.
Citera
2023-12-05, 09:44
  #12
Medlem
Ekofetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Jösses, inte billigt nej.
Nej. Men så är jag också en åsiktsavvikande överlevare med atopiskt eksem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback