Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-07, 16:56
  #1
Medlem
Ny säsong. Ny tråd. Nya diskussioner om serierna på nivå Div 1 (även kallad Ettan) och lägre serier.


Spelscheman är inte klara ännu, men en preliminär serieindelning för Div 1-3 har skickats ut. Läs mer här.

https://www.svenskfotboll.se/serier-...mansattningar/


Spelscheman blir väl klara inom kort och hittas så småningom här:

https://www.svenskfotboll.se/serier-cuper/tavling/

Notera att en del 2024-snack redan varit igång i den gamla tråden från ungefär "sid 18": (FB) Div 1 (Ettan) och lägre serier 2023
Citera
2023-12-10, 14:30
  #2
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Lägger in kamikazetipset i denna tråd.

Norrland: IFK Luleå. Med i cupen för andra året och får bra försäsong igen. Inte konkurrens med Boden om spelare nästa år.
Norra Svealand: Järfälla. Var med länge innan de tappade på slutet. Alltid osäkert med stockholmslag men serien skrämmer inte direkt.
Södra Svealand: Enskede. Visade att de var bättre än Sleipner i kvalet. Norrköpingslagen och Åtvid derbyar ut varandra.
Norra Götaland: Motala. En egen ungdomsverksamhet är guld värd i tvåan. Stenhårda derbyn runt Vänersborg.
Västra Götaland: Västra Frölunda. Gick väldigt starkt på hösten. Konkurrenterna skrämmer inte.
Södra Götaland: Hässleholms IF. Bäst redan i år. Maximalt oflyt i slutminuter och övertid i både serien och kvalet.
Citera
2023-12-10, 17:28
  #3
Medlem
Div 2 SS
1. Åtvid. Pga mest rutin
2.Enskede. Föll snöpligt i kvalet
3. Slepiner. Faller på målsnöret igen
4. Nyköping BIS. Pallar inte trycket återigen
5. Sylvia.
6. IFK Haninge.
7. Huddinge
8. Armeniska syrianska
9.Nacka
10. Mjölby
11. Smedby
12.IFK Eskilstuna
13. Syrianska. Hade ett tag 10 matcher utan vinst kom igång lite på slutet.
14.Ljungsbro.

Tippar denna serie för jag kan ingenting om de andra div 2 serierna
Citera
2023-12-11, 14:12
  #4
Medlem
Gv1875s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chinos
Div 2 SS
1. Åtvid. Pga mest rutin
2.Enskede. Föll snöpligt i kvalet
3. Slepiner. Faller på målsnöret igen
4. Nyköping BIS. Pallar inte trycket återigen
5. Sylvia.
6. IFK Haninge.
7. Huddinge
8. Armeniska syrianska
9.Nacka
10. Mjölby
11. Smedby
12.IFK Eskilstuna
13. Syrianska. Hade ett tag 10 matcher utan vinst kom igång lite på slutet.
14.Ljungsbro.

Tippar denna serie för jag kan ingenting om de andra div 2 serierna
Bra tippning, men hoppas att Ljungsbro håller sig kvar!
Citera
2023-12-14, 16:19
  #5
Medlem
Som jag varit inne på lite grann i förra årets tråd, den sitsen FV har är bättre än vad många tänker. Det är lätt att snöa in sig historiskt, att
div 2 norr är svag så därför åker man garanterat ur som uppflyttad.

Klubben har inte gått ut med någon kontraktering än pga att 150(!) spelare velat visa upp sig. Så varje vecka har man tagit in 5 nya utifrån som provtränar en vecka var med truppen. Så man är mitt i den processen nu och kommer "välja ut russinen ur kakan" senare.

Det är främst anfallare man är ute efter här, någon enstaka försvarare också. Klubben känner sig nöjd med det unga mittfältet man har med sig upp från tvåan; Rami Mansour, Jimi Kovalainen, Filip Siljander, Hugo Nilsson, Mahdi Afzali, Ludvig Kallin och Fredrik Borgström.

Helt rätt att behålla den sammansvetsade och fortfarande utvecklingsbara stommen tycker jag. Några spelare jag vet har dykt upp i fotbollshallen för provspel med dessa är Alexander Larsson, GIF Sundsvall och Oskar Christiansson, Falkenberg.

På ett sätt kan jag förstå deras klubbar. Talanger absolut, men de börjar bli lite väl gamla. Samtidigt kan ett genombrott komma med bara lite mer förtroende och kontinuerlig speltid. Sånt som kan bli Friska Viljors lycka.
Citera
2023-12-15, 00:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forest-Militia
Som jag varit inne på lite grann i förra årets tråd, den sitsen FV har är bättre än vad många tänker. Det är lätt att snöa in sig historiskt, att
div 2 norr är svag så därför åker man garanterat ur som uppflyttad.

Klubben har inte gått ut med någon kontraktering än pga att 150(!) spelare velat visa upp sig. Så varje vecka har man tagit in 5 nya utifrån som provtränar en vecka var med truppen. Så man är mitt i den processen nu och kommer "välja ut russinen ur kakan" senare.

Det är främst anfallare man är ute efter här, någon enstaka försvarare också. Klubben känner sig nöjd med det unga mittfältet man har med sig upp från tvåan; Rami Mansour, Jimi Kovalainen, Filip Siljander, Hugo Nilsson, Mahdi Afzali, Ludvig Kallin och Fredrik Borgström.

Helt rätt att behålla den sammansvetsade och fortfarande utvecklingsbara stommen tycker jag. Några spelare jag vet har dykt upp i fotbollshallen för provspel med dessa är Alexander Larsson, GIF Sundsvall och Oskar Christiansson, Falkenberg.

På ett sätt kan jag förstå deras klubbar. Talanger absolut, men de börjar bli lite väl gamla. Samtidigt kan ett genombrott komma med bara lite mer förtroende och kontinuerlig speltid. Sånt som kan bli Friska Viljors lycka.

Hörde det om OC från Falkenberg. En helt obegriplig grej. Åka så långt för att provspela för en nykomling med mål att hänga kvar, när han nästa säsong borde ha chans på en startplats i sin nuvarande klubb med sikte på spel i Superettan 2025. Är det så att FFF skeppar av honom gör dom en enorm tabbe och lyckas Friska Viljor värva honom har dom gjort ett fynd. En centertyp som är stor, stark, har bra teknik, och som dessutom är hyfsat snabb och målfarlig. Absolut en spelare för en högre division om 1-3 år, om han utvecklas lite till.
Citera
2023-12-19, 09:37
  #7
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Tittar man på kartan så har Friska Viljor en stor fördel. Helt tomt ner till Stockholm på samma nivå, men två SE-lag (Giffarna och Östersund) där spelare med lite speltid kan tänkas vilja gå ner i ettan. Och då ligger bara FV där.

Är väl ett par spelare från Sundsvall med lite speltid i år som provspelat redan.
Citera
2023-12-19, 16:21
  #8
Medlem
ObiWan69s avatar
Div 2 Norra Svealand
Skulle säga att 2 lag sticker ut:
Gute kan blanda sig i om de lyckas locka över ytterligare någon klasspelare till "öjn", resurser har de iaf. Vet att de ryckt i några tongivande div 2-spelare men oklart om något är klart.
FC Järfälla kan eventuellt fortsatt stå sig starka, de har föryngrat truppen till 2023, bla Lukas Würtz (-06), Melker Lönn (-05) och Victor Säfsten (-05) var i princip ordinarie under den starka höstsäsongen, får de behålla och stärka/bredda kvalitén i truppen kan de definitivt bli att räkna med.
Hudiksvall och Skiljebo var darriga 2023, blandade och gav under säsongen, kanske kan de med bättre stabilitet ruska om lite?
Sandviken, Enköping, Arlanda, FOC Farsta är lite "fågel eller fisk" i serien.
I nedre 3:e-delen tippar jag nog Franke, Falu BS FK, Kungsängen, Viggbyholm, och Österåker som får slåss. Litet pekfinger på Franke som faktiskt såg bättre ut än vad resultatet blev 2023.
Dalkurd, total spelarflykt och kaos vad jag hört. Kan de ens rädda sig kvar i 2:an?

Man kan ju oxå bara konstatera att det i Stockholmsregionen är svårt att förstärka då det finns ytterst lite eller ens några pengar att tala om (även inofficiella), till skillnad från andra regioner, som har en fördel på det området.
__________________
Senast redigerad av ObiWan69 2023-12-19 kl. 16:27. Anledning: Fel lag med i text...
Citera
2024-01-05, 00:06
  #9
Medlem
QuantumQuills avatar
HTFF plockar in Tsotidis från Djurgårdens U19
Citera
2024-01-08, 20:12
  #10
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forest-Militia
Som jag varit inne på lite grann i förra årets tråd, den sitsen FV har är bättre än vad många tänker. Det är lätt att snöa in sig historiskt, att
div 2 norr är svag så därför åker man garanterat ur som uppflyttad.

Klubben har inte gått ut med någon kontraktering än pga att 150(!) spelare velat visa upp sig. Så varje vecka har man tagit in 5 nya utifrån som provtränar en vecka var med truppen. Så man är mitt i den processen nu och kommer "välja ut russinen ur kakan" senare.

Det är främst anfallare man är ute efter här, någon enstaka försvarare också. Klubben känner sig nöjd med det unga mittfältet man har med sig upp från tvåan; Rami Mansour, Jimi Kovalainen, Filip Siljander, Hugo Nilsson, Mahdi Afzali, Ludvig Kallin och Fredrik Borgström.

Helt rätt att behålla den sammansvetsade och fortfarande utvecklingsbara stommen tycker jag. Några spelare jag vet har dykt upp i fotbollshallen för provspel med dessa är Alexander Larsson, GIF Sundsvall och Oskar Christiansson, Falkenberg.

På ett sätt kan jag förstå deras klubbar. Talanger absolut, men de börjar bli lite väl gamla. Samtidigt kan ett genombrott komma med bara lite mer förtroende och kontinuerlig speltid. Sånt som kan bli Friska Viljors lycka.
Men av ren nyfikenhet - Friska Viljor blir väl likväl alternativet som uppstår efter det att Sundsvall, ÖFK och Umeå gjort upp om talangerna i Norrland? Där dessutom både Gefle och Sandviken också plockar spelare… Kan fatta att det finns en marginell fördel geografiskt jämfört med Piteå och degraderade Boden men hur stor är den egentligen?
Citera
2024-01-09, 15:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Men av ren nyfikenhet - Friska Viljor blir väl likväl alternativet som uppstår efter det att Sundsvall, ÖFK och Umeå gjort upp om talangerna i Norrland? Där dessutom både Gefle och Sandviken också plockar spelare… Kan fatta att det finns en marginell fördel geografiskt jämfört med Piteå och degraderade Boden men hur stor är den egentligen?
Jo, de två förstnämnda klubbarna i alla fall. Men är FV smarta så ligger man på de båda om samarbete (verkar redan på gång med Giffarna) och får till sig skickliga spelare genom lån. Som annars kanske hade gjort en permanent flytt till Umeå istället som du är inne på. Nu har Umeå rekryterat en tränare som inte direkt rosat marknaden också, så vi får se hur det går med rekryteringar för dem.

De övriga Superettanklubbarna du nämner hamnar liksom utanför sfären. Tror de mest kollar ner mot Uppsala och Stockholm, eller rimligen borde de göra det i alla fall.

Som sagt, det är provträningar på gång varje vecka. Laget sätts nog inte först slutet av februari. Försäsongsmatcherna drar igång där någonstans. Lite svårt att redan nu peka mot vad det kommer mynna ut i.

Kristoffer Krebs är en anfallare som vann P17-allsvenskans skytteliga i Brommapojkarna. Sen i U19 tyckte han väl att han borde fått mer speltid och drog strax därefter till collegespel i USA. På seniornivå i Sverige hann grabben göra två inhopp för IFK Stocksund (i div 2 norra Svealand), med tre gjorda mål som resultat, innan USA-flytten gick i lås.

Där har vi t.ex. en anfallare som är aktuell nu och som vill spela på proffs-nivå. Nu är han 20 år gammal. Kan bli han som klubben tar in, det kan lika väl bli Larsson från GIF Sundsvall, eller någon annan som imponerat på tränarstaben.

Lite långt svar kanske, men jag tror det är en rätt bra sits att vara i för att summera allt.
Citera
2024-01-09, 15:52
  #12
Medlem
Spelordningen för Ettan 2024

Norra
FBK Karlstad - Täby FK

IF Karlstad Fotboll - Hammarby TFF

IFK Stocksund - Friska Viljor

Nordic United FC - AFC Eskilstuna

Piteå IF - Assyriska FF

Sollentuna FK - Umeå FC

Vasalund IF - Karlbergs BK

Örebro Syrianska IF - FC Stockholm






Södra

Eskilsminne IF - Tvååkers IF

Falkenbergs FF - FC Trollhättan

Jönköpings Södra IF - BK Olympic

Lunds BK - FC Rosengård

Onsala BK - Ariana FC

Oskarshamns AIK - Ljungskile SK

Torns IF - Torslanda IK

Ängelholms FF - Norrby IF
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback