Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-08, 00:38
  #1
Medlem
Tjenare anser ni att man kan dricka vatten från nersmält snö vill även tillägga att jag kokat snön i cirka 5 minuter under hård värme i tekanna
Citera
2023-12-08, 01:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runessonen
Tjenare anser ni att man kan dricka vatten från nersmält snö vill även tillägga att jag kokat snön i cirka 5 minuter under hård värme i tekanna
Är det snö som du smält, eller smältvattten?

Du behöver inte koka snön, men fundera på om det kan finnas något giftigt i den, som tungmetaller. Att ta snö på en McDrive är exempelvis ingen bra idé.
Citera
2023-12-08, 01:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Är det snö som du smält, eller smältvattten?

Du behöver inte koka snön, men fundera på om det kan finnas något giftigt i den, som tungmetaller. Att ta snö på en McDrive är exempelvis ingen bra idé.



tat snö ifrån gräsmattana o smält den o tänkte dricka det men läst lite att det kan vara bra att skrapa bort topplagret undrar bara om det räcker o smälta den eller ska man koka med ?
Citera
2023-12-08, 01:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runessonen
tat snö ifrån gräsmattana o smält den o tänkte dricka det men läst lite att det kan vara bra att skrapa bort topplagret undrar bara om det räcker o smälta den eller ska man koka med ?
Om snön legat ett tag ska du absolut skrapa bort det översta lagret, då det kan finnas avgaser och liknande där. Även i övriga snön i och för sig. Men det beror lite på var du befinner dig. Nära toppen på Keb är risken inte så stor för sånt, men finns det djurspår i närheten ska du leta någon annanstans.

Men du behöver normalt inte koka snön.
Citera
2023-12-08, 09:04
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av runessonen
Tjenare anser ni att man kan dricka vatten från nersmält snö vill även tillägga att jag kokat snön i cirka 5 minuter under hård värme i tekanna
Handlar det inte mest om att man inte ska äta snö, för att det ger magkramp? Vatten kokar dessutom vid samma temperatur, hur hård värme du än utsätter den för.
Citera
2023-12-08, 23:11
  #6
Medlem
Så skrapa bort överlagerget koka snön o filtera genom nåt tyg ?
Citera
2023-12-08, 23:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runessonen
Så skrapa bort överlagerget koka snön o filtera genom nåt tyg ?
Om snön är så förorenad att filtrering genom "nåt tyg" skulle behövas, kanske du ska ta snö någon annanstans.
Citera
2023-12-09, 00:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Om snön är så förorenad att filtrering genom "nåt tyg" skulle behövas, kanske du ska ta snö någon annanstans.
Men om man tar bort topplaget o kokar går det att dricka enligt dig?
Citera
2023-12-09, 00:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runessonen
Men om man tar bort topplaget o kokar går det att dricka enligt dig?
Det beror bland annat på var snön finns.

Jag tänker mig att du kan behöva tina snö till flytande om du är uppe i fjällen, och där har jag svårt att tro det finns farliga föroreningar. Men kolla gärna efter djurspår, vilket jag sagt tidigare.

Om du förklarar var du vill ta snö, och kanske varför, så kan du nog få mer råd.

Kokar gör man om man misstänker bakterier eller liknande, och sådant har jag svårt att tro du hittar i snön. Kokning tar dock inte bort exempelvis tungmetaller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback