Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-09, 14:15
  #1
Medlem
Jag filmar i 4K med min drönare och redigerar nu det jag filmat under året.

Märkte direkt att tex en 2 GB 4K video blir på typ 100mb efter jag ändrat upplösningen till 1920x1080.

Hur kan det komma sig?
Helt ärligt ser jag ingen skillnad i bildkvalitet och det går väldigt bra att se dessa videos även på en stor tv.


Kan jag i fortsättningen filma i 2.7k istället eftersom jag ändå inte ser skillnad på 4K och 2.7k videos?
Citera
2023-12-09, 14:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Kan jag i fortsättningen filma i 2.7k istället eftersom jag ändå inte ser skillnad på 4K och 2.7k videos?
Och din tv har 4K-upplösning?
Citera
2023-12-09, 14:57
  #3
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Jag filmar i 4K med min drönare och redigerar nu det jag filmat under året.

Märkte direkt att tex en 2 GB 4K video blir på typ 100mb efter jag ändrat upplösningen till 1920x1080.

Hur kan det komma sig?
Helt ärligt ser jag ingen skillnad i bildkvalitet och det går väldigt bra att se dessa videos även på en stor tv.


Kan jag i fortsättningen filma i 2.7k istället eftersom jag ändå inte ser skillnad på 4K och 2.7k videos?

Visst påverkar upplösningen, men mest påverkar vilken codec och bitrate man använder. Sen är dessutom originalfilerna överdrivet detaljerade för att det ska bli så bra som möjligt när man redigerar.

Tex blir en 50MP raw bild nästan 100MB, och beroende på inställningar blir en jpeg variant bara ett par MB.
Citera
2023-12-09, 14:59
  #4
Medlem
boqpods avatar
Vissa TV skalar upp videon till 4k.
Normalt ser man stor skillnad på 2vs4k upplösning, men det kräver såklart att man har rätt utrustning och ögon.
Citera
2023-12-09, 16:52
  #5
Medlem
Ser du ingen skillnad kan du nog dra ner det ett snäpp till eller två.

Men dom få drönarfilmer jag sett har varit bättre när upplösningen kanske varit lägre typ 1920x1080
men dom dragit upp på datahastigheten (bitraten) < ---googla det.

Jag tycker det är lite mer smoothness i dom, men jag ingen expert. Kan inte förklara vad bitrate är.

Testa att göra om en film neråt i bildstorlek , men behåll så mycket bitrate du kan. Ser du ingen skillnad då heller. Kanske du kan göra om allt till 1280X720
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback