Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-15, 20:59
  #1
Medlem
Jag undrar över riskerna att äta opastöriserade Svenska produkter så som ost som kommer från Svenska gårdar?

Jag är tex intresserad av att köpa opastöriserad ost,

Finns det någon stor risk att äta opastöriserat eller är det mest överdrivet? Speciellt om det kommer från välskötta gårdar i Sverige?
__________________
Senast redigerad av dendarborta 2023-12-15 kl. 21:07.
Citera
2023-12-15, 21:23
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
Det är alltid risk med köpesmat, till exempel kan någon bonnadräng fått för sig att doppa ollonet i mjölktanken

Så är det men det blir jäkligt bra flensost.

Beror på om TS är känslig från början annars skulle jag säga att det är liten risk men visst om oturen är framme finns risken med Campylobacter, Ehec eller Listeria då den bara är upphettad till 30 gradet C.
Citera
2023-12-15, 21:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Jag undrar över riskerna att äta opastöriserade Svenska produkter så som ost som kommer från Svenska gårdar?

Jag är tex intresserad av att köpa opastöriserad ost,

Finns det någon stor risk att äta opastöriserat eller är det mest överdrivet? Speciellt om det kommer från välskötta gårdar i Sverige?
Ja det finns risker med det.
Citera
2023-12-15, 21:36
  #4
Avstängd
Det kan bli riktigt otäcka bakterier i opastöriserad mat. Att pastörisera mat var ett bra steg att göra maten säker mot farliga bakterier.
Men om du börjar göra egen mat så kan du skippa pastöriseringen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback