Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-16, 10:51
  #1
Medlem
Jag hade en piratversion av PS och Lightroom, tog bort den och ska nu köpa programmen lagligt. Det verkar som att piratversionen har blockerat Adobes servrar. Hur tar jag bort blockeringen?
Citera
2023-12-16, 12:08
  #2
Medlem
ceyifam2s avatar
Jag vet inte hur blockeringen är gjord. Men en snabb test kan vara att (i terminalen) köra

cat /etc/pf.conf

för att se om något är blockerat där.

pfctl -d

i terminalen stänger av filtreringen. Alternativt kan man redigera pf.conf eller så ligger blockeringen på något annat ställe.
Citera
2023-12-16, 14:40
  #3
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zayden-Maye
Jag hade en piratversion av PS och Lightroom, tog bort den och ska nu köpa programmen lagligt. Det verkar som att piratversionen har blockerat Adobes servrar. Hur tar jag bort blockeringen?


Du behöver en Creative Cloud licens. Man prenumererar ju nuförtiden på Adobes program. Ett billigare alternativ är Affinitys programvaror. https://affinity.serif.com/en-gb/ Dock har dom inget motsvarande Lightroom men väl Photoshop.
Citera
2023-12-16, 22:42
  #4
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zayden-Maye
Jag hade en piratversion av PS och Lightroom, tog bort den och ska nu köpa programmen lagligt. Det verkar som att piratversionen har blockerat Adobes servrar. Hur tar jag bort blockeringen?

Hitta instruktionerna för hur du gjorde när du installerade och få det ogjort. Vet inte hur mac funkar men på Windows så blockar man ju deras servrar i brandväggen och sådär samt i hosts.txt. Det borde ju vara något man manuellt gör även på mac.
Citera
2023-12-17, 01:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Du behöver en Creative Cloud licens. Man prenumererar ju nuförtiden på Adobes program. Ett billigare alternativ är Affinitys programvaror. https://affinity.serif.com/en-gb/ Dock har dom inget motsvarande Lightroom men väl Photoshop.

Tack för tipsen allihopa. Ska gå igenom dem imorgon.

Använder både CaptureOne och Affinity Photo privat sedan tidigare men behöver Photoshop och Lightroom för jobbsaker. CaptureOne har dessvärre krånglat till sin prissättning den senaste tiden och tar överpriser för sina produkter. Synd på ett trevligt program.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback