Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-18, 19:43
  #1
Medlem
Silltunnas avatar
Hej, jag har en klocka med länk i rostfritt stål. Problemet är att klockan sitter för tajt och det finns inga extra länkbitar att tillgå. Fattas typ 1 cm för att klockan skulle sitta perfekt. Gillar länken som fan och vill helst inte byta den, då den passar uret så bra.
Finns det nåt sätt att förlänga den lilla bit som saknas?
Citera
2023-12-18, 19:47
  #2
Medlem
Ekofetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Hej, jag har en klocka med länk i rostfritt stål. Problemet är att klockan sitter för tajt och det finns inga extra länkbitar att tillgå. Fattas typ 1 cm för att klockan skulle sitta perfekt. Gillar länken som fan och vill helst inte byta den, då den passar uret så bra.
Finns det nåt sätt att förlänga den lilla bit som saknas?
Köp nytt armband. Finns ett enormt utbud av original och icke-märkesvarianter.
Citera
2023-12-18, 19:52
  #3
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekofett
Köp nytt armband. Finns ett enormt utbud av original och icke-märkesvarianter.

Jag vet det. Men nu var ju frågan om det befintliga armbandet går att förlänga utan den extra länkbit som saknas.
Citera
2023-12-18, 19:56
  #4
Medlem
Ekofetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Jag vet det. Men nu var ju frågan om det befintliga armbandet går att förlänga utan den extra länkbit som saknas.
Nej, borde jag skrivit ut det? Ingen som säljer länk i bitar. Fast när jag tänker efter, snacka med urmakare. Kanske har de länkbitar liggandes i någon låda?
Citera
2023-12-18, 20:00
  #5
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekofett
Nej, borde jag skrivit ut det? Ingen som säljer länk i bitar. Fast när jag tänker efter, snacka med urmakare. Kanske har de länkbitar liggandes i någon låda?

Jo, borde ju funka med vilken bit länk som helst, så länge det är samma mått. Sätter man den diskret, så kanske det inte påverkar utseendet på armbandet så mkt…
Citera
2023-12-18, 20:02
  #6
Medlem
Ekofetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Jo, borde ju funka med vilken bit länk som helst, så länge det är samma mått. Sätter man den diskret, så kanske det inte påverkar utseendet på armbandet så mkt…
Ja, det kan ju bara du avgöra. Lycka till.
Citera
2023-12-18, 20:24
  #7
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekofett
Ja, det kan ju bara du avgöra. Lycka till.

Nu kom jag annars på en smart sak. Det måste ju gå att byta ut hela spännet/låsdelen på länken, till ett som är lite längre kanske. På det viset slipper man en extra länkbit.
Citera
2023-12-18, 20:30
  #8
Medlem
Ekofetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Nu kom jag annars på en smart sak. Det måste ju gå att byta ut hela spännet/låsdelen på länken, till ett som är lite längre kanske. På det viset slipper man en extra länkbit.
Kanske. De brukar vanligtvis matcha armbandet. Det här löser du snart.
Citera
2023-12-18, 20:36
  #9
Medlem
pn222jws avatar
Haft detta problem själv - ett nytt armband blev enda utvägen.
Citera
2023-12-18, 20:40
  #10
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Haft detta problem själv - ett nytt armband blev enda utvägen.

Vore synd tycker jag. Klockan är smått unik och vore svårt att hitta ett armband som passar uret lika bra.
Citera
2023-12-18, 20:41
  #11
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Hej, jag har en klocka med länk i rostfritt stål. Problemet är att klockan sitter för tajt och det finns inga extra länkbitar att tillgå. Fattas typ 1 cm för att klockan skulle sitta perfekt. Gillar länken som fan och vill helst inte byta den, då den passar uret så bra.
Finns det nåt sätt att förlänga den lilla bit som saknas?

En av mina klockor med stållänk har en 5-6 platser att justera längden på och det sitter i själva slutlänken där man viker ihop och låser armbandet. Har du inget sådant ?
Citera
2023-12-18, 20:42
  #12
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
En av mina klockor med stållänk har en 5-6 platser att justera längden på och det sitter i själva slutlänken där man viker ihop och låser armbandet. Har du inget sådant ?

Jodå, men den är redan justerad till det längsta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback