Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-19, 15:11
  #1
Medlem
Är det någon som har erfarenhet av dessa kina kopior?

Verkar vara lite olika bud om deras kvalitet på google.

Är riktigt sugen på en Ace frehley kopian "Ace Frehley Signature Budokan" just för den är grymt snygg.

Mest för att ha som wallhanger men ibland kanske lira när lusten faller på.

Vore kul om någon har personlig erfarenhet av dessa kopior.

Priset landar om omkring 3.200kr

https://m.youtube.com/watch?v=o-xBQ0CRnrU
Citera
2023-12-19, 15:17
  #2
Medlem
Se till att ha gummistövlar på vid första test.
Jag har mer än en gång läst artiklar om laddare m m från kinesiska lågprisfabriker med mycket tveksam elsäkerhet.

Som kul sak på väggen man vågar plocka ner och låna ut vid fest är det nog bra köp.
Citera
2023-12-19, 15:21
  #3
Medlem
chibson?
Citat:
Är det någon som har erfarenhet av dessa kina kopior?

haha nej, jag har en riktig Gibson LP
Citera
2023-12-19, 15:44
  #4
Moderator
Nospheratus avatar
De som tillverkar Chibson är mer eller mindre samma sorts folk som tillverkar piratkopior av märkeskläder. Med andra ord, någon asiat som inte kan ett skit om väskor tittar på en Gucci-väska och försöker sy en kopia. Därav kvaliteten. De Chibsons jag sett verkar på samma vis vara tillverkade av någon som inte vet ett skit om gitarrer har gjort sitt bästa för att den ska se så lik ut originalet som möjligt. Helt bananas intonering, plastskum i kroppen, olika stränghöjd och i förekommande fall faktiskt saknar truss rod i halsen. Dvs det går inte att ens att hjälpligt justera gitarren.

Vill man ha en spelduglig billig gitarr finns det ju alla möjliga bättre budgetalternativ från faktiska gitarrtillverkare i samma prisklass. Vill man mest ha en prydnad som ser ut som en Gibson så funkar väl en Chibson i så fall. Men utgå rakt av att den näppeligen kommer gå att spela på.

Köper man en piratkopia av en Rolex lär den väl åtminstone kunna visa rätt tid tänker jag. Ta för givet att en Chibson däremot inte är särskilt spelbar. Men som kul prydnad är det väl helt okej.
Citera
2023-12-20, 01:19
  #5
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag har köpt några guror från ali express. Men jag skulle köpa om jag ville ha något som inte finns här till lågt pris. Sist jag letade tex firebird.

Les paul finns bra importerade epiphone eller gretsch
Citera
2023-12-22, 06:33
  #6
Medlem
Även om det bara var en wallhanger du vill åt, kommer verkligen en halvdan representativ kopia bli mer än en påminnelse om vad du hade velat se på väggen?
Spelmässigt finns det extremt mycket intrument i samma prisklass idag från legitima tillverkare som håller mycket hög kvalité och där du desutom får garanti på att gitarren är spelbar ur kartongen.
Citera
2023-12-23, 10:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeypikey
Även om det bara var en wallhanger du vill åt, kommer verkligen en halvdan representativ kopia bli mer än en påminnelse om vad du hade velat se på väggen?
Spelmässigt finns det extremt mycket intrument i samma prisklass idag från legitima tillverkare som håller mycket hög kvalité och där du desutom får garanti på att gitarren är spelbar ur kartongen.


Tanken är att jag köper en "riktigt"gitarr snart också för att spela på, och det blir av ett känt märke som du säger 👃
Citera
2023-12-23, 18:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beckisman
Är det någon som har erfarenhet av dessa kina kopior?

Verkar vara lite olika bud om deras kvalitet på google.

Är riktigt sugen på en Ace frehley kopian "Ace Frehley Signature Budokan" just för den är grymt snygg.

Mest för att ha som wallhanger men ibland kanske lira när lusten faller på.

Vore kul om någon har personlig erfarenhet av dessa kopior.

Priset landar om omkring 3.200kr

https://m.youtube.com/watch?v=o-xBQ0CRnrU
Jag skulle, av flera anledningar, hellre köpa en Epiphone LP än en chibson, alla dagar i veckan
__________________
Senast redigerad av GiatarrNenne 2023-12-23 kl. 18:08.
Citera
2023-12-23, 18:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
De som tillverkar Chibson är mer eller mindre samma sorts folk som tillverkar piratkopior av märkeskläder. Med andra ord, någon asiat som inte kan ett skit om väskor tittar på en Gucci-väska och försöker sy en kopia. Därav kvaliteten. De Chibsons jag sett verkar på samma vis vara tillverkade av någon som inte vet ett skit om gitarrer har gjort sitt bästa för att den ska se så lik ut originalet som möjligt. Helt bananas intonering, plastskum i kroppen, olika stränghöjd och i förekommande fall faktiskt saknar truss rod i halsen. Dvs det går inte att ens att hjälpligt justera gitarren.

Vill man ha en spelduglig billig gitarr finns det ju alla möjliga bättre budgetalternativ från faktiska gitarrtillverkare i samma prisklass. Vill man mest ha en prydnad som ser ut som en Gibson så funkar väl en Chibson i så fall. Men utgå rakt av att den näppeligen kommer gå att spela på.

Köper man en piratkopia av en Rolex lär den väl åtminstone kunna visa rätt tid tänker jag. Ta för givet att en Chibson däremot inte är särskilt spelbar. Men som kul prydnad är det väl helt okej.
Ja: https://www.youtube.com/watch?v=cJWb...ellBraunGuitar
Citera
2024-02-05, 15:56
  #10
Medlem
Varför inte köpa Gibson direkt? Det gör jag och har ett par stycken i samlingen… Kan dock tycka att signatur modellerna är jävligt cheezy speciellt Ace Freely.

Jan Aakermans signatur Gibson skulle jag dock kunna tänka mig.
Citera
2024-02-23, 11:01
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stalpsih
Varför inte köpa Gibson direkt? Det gör jag och har ett par stycken i samlingen… Kan dock tycka att signatur modellerna är jävligt cheezy speciellt Ace Freely.

Jan Aakermans signatur Gibson skulle jag dock kunna tänka mig.

Pengar givetvis. Sen har väl Gibson dålig quality control.
__________________
Senast redigerad av CB1 2024-02-23 kl. 11:33.
Citera
2024-02-24, 11:31
  #12
Medlem
Tratten52s avatar
Harly Benton kopior som Thomann säljer är helt ok och billiga, man kan chansa. Jag har flera stycken. Det finns olika nivåer på kineskopior. Dessutom så tillverkas dom flesta originalgitarrer i dag i Asien. Det är väl bara några svindyra modeller av Martin, Gibson, Fender som fortfarande tillverkas i usa
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback