Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-20, 15:20
  #1
Medlem
two-norms avatar
Med de stora problemen med PU så har jag börjat undra om det verkligen finns tillräckligt med mobiliseringsmateriel om det stora fosterländska kriget kommer. Jag har därför börjat bygga upp en mobiliseringsväska med nödvändigheter. Nedanstående är en lista på saker jag har eller tänker inhandla för att ha vid en eventuell mobilisering. Vad hade ni rekommenderat att ta lägga till eller ta bort från listan? Har ni själva någon liknande väska?

1) Sovsäck
2) Rations för 3 dygn
3) Soldatkök
4) Kängor
5) Underställ
6) Strumpor

Det bör enligt mig vara tillräckligt för att inte frysa ihjäl den första veckan av kaos innan de stora maskineriet drar igång.
Citera
2023-12-20, 15:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av two-norm
Med de stora problemen med PU så har jag börjat undra om det verkligen finns tillräckligt med mobiliseringsmateriel om det stora fosterländska kriget kommer. Jag har därför börjat bygga upp en mobiliseringsväska med nödvändigheter. Nedanstående är en lista på saker jag har eller tänker inhandla för att ha vid en eventuell mobilisering. Vad hade ni rekommenderat att ta lägga till eller ta bort från listan? Har ni själva någon liknande väska?

1) Sovsäck
2) Rations för 3 dygn
3) Soldatkök
4) Kängor
5) Underställ
6) Strumpor

Det bör enligt mig vara tillräckligt för att inte frysa ihjäl den första veckan av kaos innan de stora maskineriet drar igång.

Vad är PU?

Om du söker på Bugout bag på tuben så hittar du mängder med videos från preppers och gamla militärer som har testat all utrustning irl.
De har ganska bra koll.
__________________
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-12-20 kl. 15:37.
Citera
2023-12-20, 15:44
  #3
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Vad är PU?


Personlig Utrustning
Citera
2023-12-20, 15:58
  #4
Medlem
pn222jws avatar
Bra tänkt! Ytterligare idéer...

7) Liten förpackning mini-första förband
8) Vattenrengöringstabletter
9) Regntändstickor
10) En rejäl men liten sax
Citera
2023-12-20, 16:01
  #5
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Bra tänkt! Ytterligare idéer...

7) Liten förpackning mini-första förband
8) Vattenrengöringstabletter
9) Regntändstickor
10) En rejäl men liten sax

Bra tänkt med tändstickor. Inte mycket värt med soldatkök om du inte kan tända det ändå.

Till ett mini-första förband kan man ju med fördel lägga till några tourniqueer.
Citera
2023-12-20, 16:08
  #6
Medlem
Ska man leva ute i naturen så behöver man väl hela "kitet" med stor ryggsäck, kraftiga och varma kläder, mössa, handskar, kniv, yxa, såg, eldstål, vattenflaskor, mat för längre tid, socker och salt, kanske pilbåge eller annat vapen, fiskegrejor, tält och/eller tarp. Detta plus det ni har nämnt.
Man bör ha möjlighet att kunna bygga en mindre hydda i vilken man kan ha en liten eld för uppvärmning och matlagning.
__________________
Senast redigerad av brakfesten009 2023-12-20 kl. 16:14.
Citera
2023-12-20, 16:09
  #7
Medlem
Strychnos avatar
Liggunderlag, du kan inte räkna med att du får en säng att sova i, och med bara en sovsäck kommer du frysa på det kalla golvet/marken, samt att det är hårt och obekvämt. Liggunderlaget kan även användas att sitta på, så fryser du inte om röven. Undvik dom uppblåsbara, dom går sönder lätt.

Handduk av stor storlek, Universalgrej som kan användas till att torka av dig om du är blöt, använda som kudde, tunn filt, hopvikt är den mjuk att sitta på, packa in ömtåliga saker i, mm, många användningsområden.

Vattenreningsmöjlighet, lämpligast ett "life straw" eller vattenflaska med inbyggt vattenreningsfilter. Detta ger dig möjlighet att dricka vatten från nästan varsomhelst, leriga vattenpölar inkluderat. Vatten är jävligt viktigt!
Vattenflaska är ju naturligtvis också något du bör ha oavsett, gärna 2 st.

1st påse favoritgodis.
Ja, kanske inte verkar nödvändigt, men när du gräver fram en påse av ditt favoritgodis ur väskan när du har slut på mat, är kall, urless på "skiten" och din inre låga blir mindre och mindre, blir du genast gladare av godiset och orkar med "skiten" iaf lite till. Du äter det i smyg naturligtvis om det är folk omkring dig, för annars ska alla ha.

Hörselskydd/öronproppar. Ska du sova bland en massa folk som hostar, nyser, skriker, gapar, gråter, pratar och för en massa oväsen, är det skönt att iaf kunna dämpa oljuden lite så du kan sova. Tänk på att sömn är väldigt viktigt!

Schweizisk armekniv, lämpligtvis modell "climber". Med denna har du kniv, sax, konservburksöppnare och lite andra verktyg.
Modellen har inga onödiga oanvändbara skräpverktyg(förutom den helt meningslösa korkskruven).
Du gömmer den naturligtvis väl i din packning och visar den aldrig för någon, eftersom det enligt lag är ett livsfarligt olagligt vapen.
Citera
2023-12-20, 16:11
  #8
Medlem
Corporal’s Corner på tuben brukar grunda varje BOB med:
- Något att sova under, presenning
- Något att sova i, sovsäck eller yllefilt
- Något att sova på, matta eller självuppblåsande liggunderlag

Sedan: Victorinox lockblade, Rambokniv fast inte för stor. Full tånge. Japansk fällsåg. Kom ihåg att ryggsäcken skall vara slitstark. 40-50 liter blir bra. Nalgene flaska 1 liter, rostfri ståltermos. Bestick. Kryddor. BIC gaständare och så en braständare med lång pip. Entrenching tool, dvs vikbar spade med stabilt skaft så du kan gräva. Paracord 2 mm och 4 mm 30 meter av varje.

Så, nu har du så du kan bygga basläger. Ovanstående är användbart i fält, även presenningen ifall du tvingas sova utomhus. Plus att den skyddar lite grann mot insyn om du skall sova eller laga mat, bra när du är jagad av drönare. Kom ihåg att rörelser syns lättare så bara det faktum att presenningen täcker rörelserna är mycket värt.
Citera
2023-12-20, 16:14
  #9
Medlem
Ghottis avatar
Kompass,pannlampa.....
Citera
2023-12-20, 16:57
  #10
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Liggunderlag, du kan inte räkna med att du får en säng att sova i, och med bara en sovsäck kommer du frysa på det kalla golvet/marken, samt att det är hårt och obekvämt. Liggunderlaget kan även användas att sitta på, så fryser du inte om röven. Undvik dom uppblåsbara, dom går sönder lätt.

Handduk av stor storlek, Universalgrej som kan användas till att torka av dig om du är blöt, använda som kudde, tunn filt, hopvikt är den mjuk att sitta på, packa in ömtåliga saker i, mm, många användningsområden.

Vattenreningsmöjlighet, lämpligast ett "life straw" eller vattenflaska med inbyggt vattenreningsfilter. Detta ger dig möjlighet att dricka vatten från nästan varsomhelst, leriga vattenpölar inkluderat. Vatten är jävligt viktigt!
Vattenflaska är ju naturligtvis också något du bör ha oavsett, gärna 2 st.

1st påse favoritgodis.
Ja, kanske inte verkar nödvändigt, men när du gräver fram en påse av ditt favoritgodis ur väskan när du har slut på mat, är kall, urless på "skiten" och din inre låga blir mindre och mindre, blir du genast gladare av godiset och orkar med "skiten" iaf lite till. Du äter det i smyg naturligtvis om det är folk omkring dig, för annars ska alla ha.

Hörselskydd/öronproppar. Ska du sova bland en massa folk som hostar, nyser, skriker, gapar, gråter, pratar och för en massa oväsen, är det skönt att iaf kunna dämpa oljuden lite så du kan sova. Tänk på att sömn är väldigt viktigt!

Schweizisk armekniv, lämpligtvis modell "climber". Med denna har du kniv, sax, konservburksöppnare och lite andra verktyg.
Modellen har inga onödiga oanvändbara skräpverktyg(förutom den helt meningslösa korkskruven).
Du gömmer den naturligtvis väl i din packning och visar den aldrig för någon, eftersom det enligt lag är ett livsfarligt olagligt vapen.

Liggunderlag är ju trevligt men inte nödväändigt. Du klarar dig på granris

De andra grejerna är enligt mig lite overkill. Jag syftar inte på en överlevnadsväska för att bedriva det fria kriget själv ute i skogen på obestämd tid. Jag menar att när man väl kommit till sin grupperingsplats där förläggningen ska upprättas så kommer det garanterat saknas vissa saker den första perioden. Förmodligen har din pluton i alla fall förmågan att öppna konservburkar. Hörselskydd är i och för sig en bra ide så man inte blir hörselskadad vid första stridskontakt.
Citera
2023-12-20, 17:13
  #11
Medlem
Snålt med mat för 3 dg, minst 14 dg skulle jag satsa på, ganska enkelt med torrmjölk, havregryn etc.

Minsr regnponcho eller liknande.

Underkläder och hygienartiklar (tandborste, rakhyvel, dasspapper rekommenderas

Komplett Skyddsmask

Tändstickor bra men komplettera m tändatål

För jägarn följer lämplig bössa+ammu med)
Citera
2023-12-20, 17:28
  #12
Medlem
Jag skulle lägga till en liten vevradio för att kunna ta del av information, samt ladda mobil eller små usb-pann/cykellampor de har självklart också inbyggd ficklampa. Finns många modeller så där får du själv avgöra vilken som är bäst val.

En burk jordnötssmör är heller inte fel då det är energirikt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback