Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-21, 21:32
  #1
Avstängd
Victoriahem ska instalera vattenmätare hos hyresgästerna och ta betalt efter förbrukning. Självklart protesterar somalierna eftersom dom slösar rejält med vatten. Victoriahem vill spara på vattnet vilket är klokt.

Är det bra att alla betalar för det man förbrukar? Bor man i hus är det ju självklart redan. Är ni redo att betala för vatten om hyresvärden kräver det?

https://www.hemhyra.se/nyheter/oro-b...vattenmatning/
Citera
2023-12-21, 21:48
  #2
Avstängd
HoraTheExplorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Problemet är väl att socialen betalar vattenförbrukningen och negern slösar på som vanligt.
Ok det där vet jag inte hur det fungerar men litar på att du har rätt, isf är det bättre att skjuta dom på bakgården om dom förbrukar ovan normal gräns.
Citera
2023-12-21, 22:19
  #3
Medlem
Fast det gör många hyresvärdar nu. Ett sätt att hålla grundhyran nere. Inget specifikt för Järva eller den hyresvärden.
Citera
2023-12-21, 22:44
  #4
Medlem
revodnebs avatar
Känns självklart att de ska betala för vad de förbrukar. Jag bor i eget hus och betalar för vad jag förbrukar, varför ska inte negrer göra det?
Citera
2023-12-21, 23:19
  #5
Avstängd
53280s avatar
Det här har inget göra med att det är negrer. Utan det är rimligt, att den som brukar mycket vatten betalar för dej precis som man betalar om man förbrukar mycket el. En husägare betalar för vatten förbrukningen..

Hade gärna sätt man tilllämpade detta mer i samhället, tex i området som järva där skolan är dyrare än i Bromma, borde dom betala högre kommunalskatt i järva området, så invårnarna där får bära sina egna kostnader.
__________________
Senast redigerad av 53280 2023-12-21 kl. 23:23.
Citera
2023-12-22, 00:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Det händer att dom låter kranen stå på, dom vill ha värmen. Inte helt ovanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Tror de låter det så och rinna hela dagen så de alltid har maximalt färskt vatten i kranen.

Och/eller varmvatten så det blir varmare i bostaden.
Det verkar ske oavsett var man är ifrån, vid värmeböljan 2018 var det stjärnor på Flashback som föreslog att man skulle bygga en egen gratis ”AC” i sin lägenhet med kallvatten, typ att låta duschen stå på osv.

OnT
Bra med IMD, elen och internet är det ju så med så varför inte vattnet? Bra för miljön och för fastighetsägarna. Inte lika bra för slösaktiga hyresgäster.
Citera
2023-12-22, 00:28
  #7
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.Hellborn
Mycket insiktsfullt. Då anser du alltså att alla borde få gratis vatten? Svenskar får gratis vatten och betalar alltså 0 kr/liter, medan de du hänvisar till som negrer betalar det dubbla dvs 2*0 kr/liter = 0 kr/liter.


Det är inte gratis vatten överallt i Sverige, och det vet du nog om. Så att skriva 0kr/liter (/m3 egentligen) blir fel.

En kubikmeter vatten kostar ett par tiotal kronor, litegrann beroende på förbrukning.
Citera
2023-12-22, 00:35
  #8
Medlem
Peter.Hellborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Det är inte gratis vatten överallt i Sverige, och det vet du nog om. Så att skriva 0kr/liter (/m3 egentligen) blir fel.

En kubikmeter vatten kostar ett par tiotal kronor, litegrann beroende på förbrukning.
Jag har inte påstått att vatten skulle vara gratis. Min poäng borde framgå tydligt om du läser det inlägg jag citerade. För övrigt kan man ange priset på vatten som kronor per vilken volymenhet som helst, även om det i Sverige antagligen oftast sker i kr/m³.
Citera
2023-12-22, 01:11
  #9
Medlem
Varför envisas folk med att använda ett ord som anses omodernt och kränkande? Det barnsliga behovet av att spela tuff tar bort allt innehåll i inlägg och gör dem oviktiga att ens läsa.

Hade jag behövt betala för mitt kallvatten hade jag flyttat då man måste låta kranarna gå för att vattnet i min lägenhet ska vara drickbart. Tog veckor för mig att lära mig dricka det här husets vidriga vatten och jag hade aldrig flyttat in i bostaden om jag provat vattnet innan. I början la jag i c-vitamin för att kunna uthärda smaken.

Kan vara som så om de gör av med mycket vatten i gamla kåkar att rör/brunnar är kassa. Jag drar ofta på kranen och går iväg och gör annat för att kunna få bett bra glas kallvatten att dricka

Har de som de säger, dåligt renoverade gamla hus lär fastighetsvärden inte brytt sig om sådant som att vattnet ska vara bra också.

För att bo där jag bor och acceptera vattnet utan vidare så har man låg och kass standard generellt. Skulle jag betala för kallvattnet skulle de behöva sänka hyran.
Citera
2023-12-22, 01:33
  #10
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Victoriahem ska instalera vattenmätare hos hyresgästerna och ta betalt efter förbrukning. Självklart protesterar somalierna eftersom dom slösar rejält med vatten. Victoriahem vill spara på vattnet vilket är klokt.

Är det bra att alla betalar för det man förbrukar? Bor man i hus är det ju självklart redan. Är ni redo att betala för vatten om hyresvärden kräver det?

https://www.hemhyra.se/nyheter/oro-b...vattenmatning/

Alla nybyggen har vattenmätare numera
Citera
2023-12-22, 01:41
  #11
Medlem
Om vi bortser från den här lätt hjärndöda negerdiskussionen..., så är att man betalar för vattenförbrukningen det normala i resten av världen. Det är mest i gamla hyreshus i Sverige det ingår. (Och det gör det ju inte heller egentligen... Det bakas ju in i hyran. HYRESVÄRDEN får definitivt stå och betala vattenräkningar!)
Citera
2023-12-22, 02:08
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Om vi bortser från den här lätt hjärndöda negerdiskussionen..., så är att man betalar för vattenförbrukningen det normala i resten av världen. Det är mest i gamla hyreshus i Sverige det ingår. (Och det gör det ju inte heller egentligen... Det bakas ju in i hyran. HYRESVÄRDEN får definitivt stå och betala vattenräkningar!)

Det borde dock ner på individnivå som med elen, vatten kommer bli en bristvara även i Sverige i framtiden men vissa förstår inte detta och kommer fortsätta slösa. Varför ska en medveten svenne behöva vara med och betala även för grannens slöseri som tror att Gud levererar vattnet i kranen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback