Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-23, 12:46
  #1
Medlem
Antalet fall av sepsis, blodförgiftning orsakat av A-streptokocker, har ökat med 50 procent i landet sedan rekordåret 2018.

Vad beror det här på? Kommer vi se en ytterligare ökning?
Citera
2023-12-23, 12:54
  #2
Medlem
Glits avatar
Antibiotikaresistens skulle jag tippa på, det blir vanligare och vanligare att det inte längre biter. I kina har barnen jätteproblem för att läkarna glatt skriver ut antibiotika/penicillin för minsta lilla. Sedan när man blir rejält sjuk hjälper inte medicinerna.

Källa?
Citera
2023-12-23, 12:56
  #3
Medlem
halvtomts avatar
Kanske beror på att vården utförs i hög grad av människor som skiter i sitt jobb. Slarv = infektion.
Citera
2023-12-23, 13:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Antibiotikaresistens skulle jag tippa på, det blir vanligare och vanligare att det inte längre biter. I kina har barnen jätteproblem för att läkarna glatt skriver ut antibiotika/penicillin för minsta lilla. Sedan när man blir rejält sjuk hjälper inte medicinerna.

Källa?
Källan är att jag hörde det på Ekot.

Ja antibiotikaresistens är nog troligt.
Citera
2023-12-23, 13:51
  #5
Medlem
Det här borde vara ekonyheten:

Som synes i tabellen på slutet så är siffrorna mycket varierande för regionerna. Lokala faktorer kan säker spela in men bristande provtagning och rapportering är nog tyvärr huvudorsaken enligt min killgissning.

Det är dock bra att medvetenheten om detta mycket lömska tillstånd främst farligt för de minsta, äldsta och ned skruttiga immunförsvar av olika anledningar ökar både i vården och i allmänheten.
Citera
2023-12-23, 14:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
Det här borde vara ekonyheten:

Som synes i tabellen på slutet så är siffrorna mycket varierande för regionerna. Lokala faktorer kan säker spela in men bristande provtagning och rapportering är nog tyvärr huvudorsaken enligt min killgissning.

Det är dock bra att medvetenheten om detta mycket lömska tillstånd främst farligt för de minsta, äldsta och ned skruttiga immunförsvar av olika anledningar ökar både i vården och i allmänheten.
Antibiotikaresistens är nog en av förklaringarna.
Citera
2023-12-23, 14:09
  #7
Medlem
Mr.Swedens avatar
Antibiotikaresistens är det ena uppenbara problemet. Känner en kvinna som inte stod ut med att vara hemma med sjukt barn och tryckte i ungen penicillin vid minsta snuva. Jobbade inom sjukvården.

Det andra svaret är; hysterisk bacillskräck. Folk gnuggar, fejar och sprutar på stinkande kemiska sprayer på diskbänkar, handfat och badkar så att kroppens egna motståndskraft till slut släckt och gått hem.
Citera
2023-12-23, 14:11
  #8
Avstängd
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
2012 tror jag.

God Jul önskar jag även dig!


Läkarvetenskapen ökar i raskt takt. Tur att det inte var en i din släkt. Svensk läkarvetenskap idag hade upptäckt det direkt och löst. Vet detta då min Farsa överlevt cancer 3 ggr på sista 3 åren.
Citera
2023-12-23, 14:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Antibiotikaresistens är det ena uppenbara problemet. Känner en kvinna som inte stod ut med att vara hemma med sjukt barn och tryckte i ungen penicillin vid minsta snuva. Jobbade inom sjukvården.

Det andra svaret är; hysterisk bacillskräck. Folk gnuggar, fejar och sprutar på stinkande kemiska sprayer på diskbänkar, handfat och badkar så att kroppens egna motståndskraft till slut släckt och gått hem.
Det ligger mycket i det du skriver.
Citera
2023-12-23, 14:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Läkarvetenskapen ökar i raskt takt. Tur att det inte var en i din släkt. Svensk läkarvetenskap idag hade upptäckt det direkt och löst. Vet detta då min Farsa överlevt cancer 3 ggr på sista 3 åren.
Ja, vetenskapen går framåt, dessbättre!
Citera
2023-12-23, 14:16
  #11
Avstängd
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja, vetenskapen går framåt, dessbättre!


Säg vad du vill om Sverige i vissa fall men vi har bland världens bästa läkare
Citera
2023-12-23, 14:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Säg vad du vill om Sverige i vissa fall men vi har bland världens bästa läkare
Ja, det anser jag också. Visst, vården fallerar ibland men det beror inte på personalen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback