Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-25, 12:20
  #13
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Jag får ofta känslan att det är användare som har intresse av att driva trafik till de aktuella länkarna. Likt journalister och skribenter som länkar sina artiklar på Facebook för att driva trafik, gör de likadant här på Flashback.

Det är inte raketforskning att förstå vad som krävs för att en trådstart ska vara tillräcklig för att äga existensberättigande (citat ur artikeln med tillräcklig info, diskussionsunderlag, frågeställning), men att göra en bra trådstart ligger inte i linje med t.ex. en tidnings intresse. Istället är undermåliga trådstarter med bara en länk precis vad en skulle bidra med om det enda syftet är att driva trafik till länken.

Visst finns det nästan oändligt med idioter här på Flashback, men jag tror att minst hälften av de man märker av gör fel med avsikt.

Ja, i vissa fall kan det nog vara som du skriver. Att någon vill driva trafik i viss riktning. Men så kan det i långt ifrån alla inte vara då dessa länkar till allt möjligt ur alla möjliga källor.

I vissa fall är det uppenbar opinionsbildning som är syftet då de är en viss typ av ämnen som lyfts fram av den som skapar trådarna. Men i andra fall är det bara ett sammelsurium av trådstarter utan någon som helst gemensam nämnare.
Citera
2023-12-25, 12:55
  #14
Medlem
Största problemet är när länken går till en betalvägg och postaren inte ens bryr sig om att citera/referera. Kan inte förstå hur sådana trådstarter kan godtas. Finns inget diskussionsunderlag överhuvudtaget.
Citera
2023-12-25, 12:58
  #15
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Största problemet är när länken går till en betalvägg och postaren inte ens bryr sig om att citera/referera. Kan inte förstå hur sådana trådstarter kan godtas. Finns inget diskussionsunderlag överhuvudtaget.
Det är bara att rapportera de trådstarterna
Citera
2023-12-25, 13:39
  #16
Medlem
eltonkebabs avatar
Funnit/finns ett antal såna användare. Det enda de gör är att starta skräptrådar, de skriver aldrig några svar själva, utan gör precis som den du länkat; startar en ny tråd, citerar lite löst från artikeln och skriver "vad tycker ni?" för att de tror att det skyddar mot regelbrott.
Citera
2023-12-25, 13:53
  #17
Medlem
FederalAgents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Alla dessa trådstarter som bara består av en länk, en kort sammanfattning av nyheten och "Vad tycker ni?". Det kan rimligen inte ligga i någons intresse att starta den sortens trådar. Jag förstår inte vad den egna motivationen skulle bestå i.

Här har vi en användare som regat sig den 11 december, och som sedan dess skapat 21 trådar av exakt den typen. Användare interagerar över huvud taget inte efter att ha startat tråden.

#sqwertyuionm

"Ok, är det ett problem?" invänder någon julmats-stinn lirare där hemma, och då är mitt svar ja. På sikt kan det innebära att det inte är Flashbacks användare som styr innehållet, utan att de "äkta" trådstarterna kommer drunkna i vad som egentligen bara är spam. Det är ju faktiskt samma sorts inlägg som mediehusen korkar igen mitt sociala medier-flöde med; en irriterande nyhet i sammanfattning, en länk och "Vad tycker ni?".
Tänk om det ingår i PR-arbetet nu mer, att om du publicerar en artikel, så ser du också till att starta en tråd på Flashback?

Jag kanske är sist i världen att inse det här, och jag sitter inte på någon lösning, men det är en jävligt tråkig utveckling.

Den användare du nämnde har startat hälften av sina trådar i aktuella brott och kriminalfall.
Det är väl inte så konstigt att det blir korta och många trådstarter kring aktuella brott?
Citera
2023-12-25, 15:33
  #18
Moderator
Ruskigbusss avatar
Nu ska jag först säga att min närvaro på internet i allmänhet och flashback i synnerhet har breddat min förståelse för hur olika människor kan vara, vad som kan vara underligt för en - kan vara viktigt för en annan.

Så det är fullt möjligt att det finns människor som går i gång på att skapa trådar och se hur många svar man får, utan egentligen vara intresserad av någon diskussion. Ungefär som en del samlar på följare på facebook eller antal gillande på instagram.

Kan det då finnas de som kan göra pengar på såna här trådstarter. Hade det handlat om klassiskt spam, affiliate marknadsföring etc, så kanske. Men, vi har ju regler mot sånt och våra annonser är inte kopplade till trådar på samma sätt, så jag har svårt att tro att nån kan tjäna något ekonomiskt på att starta en tråd.

Det vore intressant om nån kan leda till nån sorts bevisning på att detta skulle gå och ske.
Citera
2023-12-25, 16:14
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Funnit/finns ett antal såna användare. Det enda de gör är att starta skräptrådar, de skriver aldrig några svar själva, utan gör precis som den du länkat; startar en ny tråd, citerar lite löst från artikeln och skriver "vad tycker ni?" för att de tror att det skyddar mot regelbrott.

Vem bestämmer vad som är en skräptråd? Bor man i Nora kanske en tråd om tre sprängda brevlådor är intressant. Samtidigt kanske Norabor anser att dina trådar om "Tåbira" och annat språkbruk är skräptrådar. Att du gör flera inlägg i dina trådar gör knappast dina trådar mer intressanta. Samtidigt, avsaknad av inlägg från en TS betyder inte per se att tråden är mindre intressant.

Kan du inte bara lägga av med dina trådstarter framöver så slipper vi onödiga skräptrådar? Nej, jag driver med dig - naturligtvis får du köra dina trådar, så ser regelverket ut.

FB står enligt egen utsago för "det fria ordet". Det innebär att du får lida av påstådda skräptrådar, precis som andra får lida av dina skräptrådar. Det enklaste är att låta bli att klicka på de trådar man anser vara ointressanta.

Användaren #sqwertyuionm som du tar som exempel, har flertalet trådstarter i ABoK. I det forumet finns inget krav på diskussionsämne. Troligen eftersom de flesta inser att det är brottet i trådstarten som ska diskuteras.




Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ja, i vissa fall kan det nog vara som du skriver. Att någon vill driva trafik i viss riktning. Men så kan det i långt ifrån alla inte vara då dessa länkar till allt möjligt ur alla möjliga källor.

I vissa fall är det uppenbar opinionsbildning som är syftet då de är en viss typ av ämnen som lyfts fram av den som skapar trådarna. Men i andra fall är det bara ett sammelsurium av trådstarter utan någon som helst gemensam nämnare.

Delar din uppfattning, svårt hitta någon gemensam nämnare. Källorna är blandade, det rör sig om länkar till sociala medier, statlig media, privatägd media, svensk media, utländsk media, egna upplevelser osv. Trafik från FB till exempelvis Aftonbladet eller Expressen är troligen snudd på försumbar.
Citera
2023-12-25, 16:17
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Största problemet är när länken går till en betalvägg och postaren inte ens bryr sig om att citera/referera. Kan inte förstå hur sådana trådstarter kan godtas. Finns inget diskussionsunderlag överhuvudtaget.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är bara att rapportera de trådstarterna

Att TS har viss information, men eftersöker mer information betyder ju inte per se att trådstarten är regelvidrig. TS kanske har ett scoop, och startar tråden för att få igång en diskussion där mer information kommer fram, även om det inte fanns mer information då tråden startades. Jag kan inte se att FB skulle gagnas på att sådana trådar förbjuds. Det finns dock givetvis trådstarter där underlaget är undermåligt och trådarna ska korgas, vilket också händer varje dag.
Citera
2023-12-25, 21:05
  #21
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Jag finner också dessa trådstarter konstiga. Vet inte om svar i tråd är som likes på sociala medier. Mod måste alltid gå till källan, kopiera information, lägga upp och sen får tråden fortsätta. Bättre att mod helt enkelt tog bort dessa trådstarter och låter någon som faktiskt vill diskutera ämnet starta en tråd.

Ja det blir lite som att någon oseriös redan snott möjligheten att skapa en seriös tråd, när det redan finns en... eller flera.

Rolig profilbild du har förresten, den gjorde min kväll.
Citera
2023-12-25, 21:43
  #22
Medlem
Ja detta är något man ser ofta i form av propaganda då headlinen ofta har ett starkt ställningstagande för att sen inte ge mycket mer än "vad tycker ni?"

Sen ligger dessa headlines kvar utan ändringar fast tråden säger motsatsen i diskussionerna som andra skapar.
Trådskaparen själv hörs aldrig mer i tråden...

Tycker det oftast är slagsida åt Vänsterextremas åsikter i headlines.
Därför har man antagit det är något organiserat av just dem.
De är också de mest benägna att styra narrativet på detta sätt och de har ett uttalat hat/misstånksamhet mot Flashback i Vänstermedia. För här accepteras fler åsikter än Vänsterextrema.

Vi måste börja samla data antar jag nu.
Citera
2023-12-26, 00:48
  #23
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent
Den användare du nämnde har startat hälften av sina trådar i aktuella brott och kriminalfall.
Det är väl inte så konstigt att det blir korta och många trådstarter kring aktuella brott?

När någon har startat 17 trådar... Och bara har skrivit 26 inlägg totalt, trådstartarna inräknade då antar jag?

Är det inte något som sticker ut en lite aning då?

Liiiite udda tycker då jag att det är...
Citera
2023-12-26, 09:30
  #24
Medlem
Luxuss avatar
Fenomenet är väl inte så annorlunda från alla dessa konton som går in i trådar, droppar en kommentar och sen aldrig mer syns till i tråden. Dvs de är inte det minsta intresserade av att diskutera något utan vill bara sprida sin "åsikt".

Helst hade man ju sett att det rensades ut rejält - framför allt bland konton <1år gamla som bara masspostar opinionsbildande inlägg varhelst de passar mer eller mindre bra och inte diskuterar ämnen.

Opinionsbildande inlägg = inlägg om allt från "det är invandrarnas/bögarnas/männens/kvinnornas/judarnas/köttätarnas fel" till "korta killar får inte ligga" .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback