Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-25, 10:27
  #1
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Alla dessa trådstarter som bara består av en länk, en kort sammanfattning av nyheten och "Vad tycker ni?". Det kan rimligen inte ligga i någons intresse att starta den sortens trådar. Jag förstår inte vad den egna motivationen skulle bestå i.

Här har vi en användare som regat sig den 11 december, och som sedan dess skapat 21 trådar av exakt den typen. Användare interagerar över huvud taget inte efter att ha startat tråden.

#sqwertyuionm

"Ok, är det ett problem?" invänder någon julmats-stinn lirare där hemma, och då är mitt svar ja. På sikt kan det innebära att det inte är Flashbacks användare som styr innehållet, utan att de "äkta" trådstarterna kommer drunkna i vad som egentligen bara är spam. Det är ju faktiskt samma sorts inlägg som mediehusen korkar igen mitt sociala medier-flöde med; en irriterande nyhet i sammanfattning, en länk och "Vad tycker ni?".
Tänk om det ingår i PR-arbetet nu mer, att om du publicerar en artikel, så ser du också till att starta en tråd på Flashback?

Jag kanske är sist i världen att inse det här, och jag sitter inte på någon lösning, men det är en jävligt tråkig utveckling.
Citera
2023-12-25, 10:39
  #2
Medlem
15minFames avatar
Jag finner också dessa trådstarter konstiga. Vet inte om svar i tråd är som likes på sociala medier. Mod måste alltid gå till källan, kopiera information, lägga upp och sen får tråden fortsätta. Bättre att mod helt enkelt tog bort dessa trådstarter och låter någon som faktiskt vill diskutera ämnet starta en tråd.
Citera
2023-12-25, 10:42
  #3
Medlem
De är ju korta och koncisa iaf och det är ju bra. Användaren citerar ju också sen saknas det visserligen ett tydligt avståndstagande mot invandrare. Inget om vänstern tycks heller nämnas… Skumt onekligen, men jag gillar det.
__________________
Senast redigerad av Moderatorhora 2023-12-25 kl. 10:44.
Citera
2023-12-25, 10:50
  #4
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
De är ju korta och koncisa iaf och det är ju bra. Användaren citerar ju också sen saknas det visserligen ett tydligt avståndstagande mot invandrare. Inget om vänstern tycks heller nämnas… Skumt onekligen, men jag gillar det.

Den här användarens senaste tråd är en postad artikel från någon blaska, där någon plankat på ett tåg i Italien, fått 10k i böter, och lipar ut i någon tidning.
Det är urtypen för skitnhyhet som det är omöjligt att ha en vettig diskussion kring. Syftet är att maximera antalet "interaktioner" (40 lågbegåvade känner sig ju omedelbart manade att skriva "HON FÅR VÄLL SKYLLA SIG SJÄLV!", och tre ännu mer lågbegåvade skriver något om att 10k "är lite väl mycket").

Det finns ju ingen som försvarar unga svenska tågplankerskor utomlands, så det ÄR inte ett ämne för diskussion. Det är bara brandfacklor som någon kastar in och går vidare. Det är en sorts förorening av diskussionsklimatet.
Citera
2023-12-25, 10:55
  #5
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Den här användarens senaste tråd är en postad artikel från någon blaska, där någon plankat på ett tåg i Italien, fått 10k i böter, och lipar ut i någon tidning.
Det är urtypen för skitnhyhet som det är omöjligt att ha en vettig diskussion kring. Syftet är att maximera antalet "interaktioner" (40 lågbegåvade känner sig ju omedelbart manade att skriva "HON FÅR VÄLL SKYLLA SIG SJÄLV!", och tre ännu mer lågbegåvade skriver något om att 10k "är lite väl mycket").

Det finns ju ingen som försvarar unga svenska tågplankerskor utomlands, så det ÄR inte ett ämne för diskussion. Det är bara brandfacklor som någon kastar in och går vidare. Det är en sorts förorening av diskussionsklimatet.

Helt enig.
Djävla tramstråd helt enkelt.
Liksom den om flickebarnet som vann en bil (och inte en miljon kronor).
Citera
2023-12-25, 10:59
  #6
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Helt enig.
Djävla tramstråd helt enkelt.
Liksom den om flickebarnet som vann en bil (och inte en miljon kronor).

Dessa trådar letar sig ganska lätt upp på nya och populära ämnen, vilket förvandlar Flashback till kvälls- eller skvallertidning på nolltid.
Citera
2023-12-25, 11:07
  #7
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Man kanske är nyfiken på andras perspektiv?
Citera
2023-12-25, 11:12
  #8
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Man kanske är nyfiken på andras perspektiv?

Då skulle man väl fortsätta interagera i trådarna, eller åtminstone tillföra lite av sitt eget perspektiv?
Citera
2023-12-25, 11:55
  #9
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Då skulle man väl fortsätta interagera i trådarna, eller åtminstone tillföra lite av sitt eget perspektiv?
Kanske inte nödvändigtvis, men jag förstår ditt synsätt. Ofta slutar jag interagera i mina egna trådar då jag anser att jag fått tillräckliga svar på andras synsätt eller att diskussionerna börjar gå i cirklar.
Citera
2023-12-25, 11:58
  #10
Moderator
Allaballawallas avatar
Har också funderat en del kring vad det är som driver den typen av agerande. Vi har någon/några som nästan enbart håller på så och har något hundratal trådstarter av typen TS tar upp.

Finns någon som förutom sina trådstarter kanske följer upp med en kommentar i sina trådar då och då, men annars egentligen inte deltar i några som helst diskussioner. Sen finns det dem som möjligtvis deltar här i metaforumet ifall någon av deras trådar blir kastad.

Om någon får betalt för att starta trådar eller ej har jag ingen koll på, men omöjligt är det ju inte och med tanke på hur märkliga och/eller "speciella" människor det finns på den här planeten är det väl bara att ta det som det kommer och göra det bästa av det hela.
Citera
2023-12-25, 12:01
  #11
Medlem
Är det inte fortfarande vissa speciella avdelningar på forumet som kräver ett visst antal postningar i ordinarie avdelningar för att kunna delta? Ukrainakriget, Covid, Laidback och några till. Det är väl dit vederbörande försöker ta sig in utan skapa alltför obvious skittrådar, som åker i sopan direkt.
Citera
2023-12-25, 12:05
  #12
Medlem
BlaBalks avatar
Jag får ofta känslan att det är användare som har intresse av att driva trafik till de aktuella länkarna. Likt journalister och skribenter som länkar sina artiklar på Facebook för att driva trafik, gör de likadant här på Flashback.

Det är inte raketforskning att förstå vad som krävs för att en trådstart ska vara tillräcklig för att äga existensberättigande (citat ur artikeln med tillräcklig info, diskussionsunderlag, frågeställning), men att göra en bra trådstart ligger inte i linje med t.ex. en tidnings intresse. Istället är undermåliga trådstarter med bara en länk precis vad en skulle bidra med om det enda syftet är att driva trafik till länken.

Visst finns det nästan oändligt med idioter här på Flashback, men jag tror att minst hälften av de man märker av gör fel med avsikt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback