Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-25, 16:28
  #1
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Jag har själv aldrig lyckats.
Att hålla i det alltså.
Jag har aldrig hört talas om någon som gjort det heller.

Jag behöver komma ut från huset och se folk, få lite energi från andra som sliter på gymmet.

Vilka har vi här som lyckats med hemmagymmandet och fått rutin på det, samt hur gick ni tillväga?
Jag tänker mig att 2+ år är att få rutin och rull på det, samt att man håller de pass man utlovar. Åtminstone 2-3 pass i veckan.
Varsågoda
__________________
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2023-12-25 kl. 16:30.
Citera
2023-12-25, 16:48
  #2
Avstängd
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Jag har själv aldrig lyckats.
Att hålla i det alltså.
Jag har aldrig hört talas om någon som gjort det heller.

Jag behöver komma ut från huset och se folk, få lite energi från andra som sliter på gymmet.

Vilka har vi här som lyckats med hemmagymmandet och fått rutin på det, samt hur gick ni tillväga?
Jag tänker mig att 2+ år är att få rutin och rull på det, samt att man håller de pass man utlovar. Åtminstone 2-3 pass i veckan.
Varsågoda
Hantlar kan du göra mycket med, du kan träna typ allt med bara hantlar. Beställ 2*10, 2* 12.5, 2*17.5, 2*22.5, 2* 30.00 kan du göra allt utan marklyft och bänkpress med högre vikter mer än 80 kg.
Citera
2023-12-25, 17:37
  #3
Medlem
StudiumValors avatar
har lyckats sporadiskt.
viss perioder.
men inte med allt, bara vissa grejer.
det som funkat ibland var träningscykeln och hantlar och ibland skivstång i bänken.
Roddapparaten är nästan oanvänd.
men grabben köpte riktiga proffsgrejer för marklyft- skivstång och vikter som han körde i 2 år under pandemin.
men nu är det gymmet som gäller så jag har en massa grejer i källaren.
----------------
nä skall börja gymma imorgon!!!
Citera
2023-12-25, 17:55
  #4
Medlem
hockexs avatar
Mitt hemmagym består av armhävningar, skivstång och hantlar.
Hemma gör jag övningar som jag inte gör på gymmet och har det på rutin att träna hemma 1-2 dagar i veckan och det fungerar.

Hade jag haft utrymmet och utrustningen hade jag inte gått till gymmet överhuvudtaget
Citera
2023-12-25, 18:24
  #5
Medlem
Aboslut. Har tränat hemma i över ett år och ser väldigt fina resultat. Tränar hårt 4 dagar i veckan varje vecka. För mig är det snarare skönt att slippa folk. Kör med hantlar och skivstänger.
Citera
2023-12-25, 19:01
  #6
Avstängd
TreRaggmunkars avatar
Det är mest bra för att komma igång, få någon slags grundfysik och rörlighet kan du ganska enkelt hitta hemma med kroppen som vikt eller en kettlebell eller två.

Men ganska snabbt måste du till gymmet för att få en utmaning och inte tappa suget, att göra 100 armhävningar är töntigt och inte speciellt motiverande
Citera
2023-12-25, 19:12
  #7
Medlem
Gymmade hemma i 2-3 år innan jag började gå på gymmet. Gick alldeles utmärkt.
Är ju inte rocket science direkt. Du lyfter en hantel på olika vis inte svårt direkt.
Man behöver inget sug eller motivation.
De bullshit bara gör de du ska.
Köpte ett hantel set upp till 20 kilo.
Sen när den blev för lätt började jag gå på gymmet.
Men jag måste ju träna för min psykiska hälsa kollapsar annars så jag har inget val.
__________________
Senast redigerad av drink40s 2023-12-25 kl. 19:16.
Citera
2023-12-25, 19:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Jag har själv aldrig lyckats.
Att hålla i det alltså.
Jag har aldrig hört talas om någon som gjort det heller.

Jag behöver komma ut från huset och se folk, få lite energi från andra som sliter på gymmet.

Vilka har vi här som lyckats med hemmagymmandet och fått rutin på det, samt hur gick ni tillväga?
Jag tänker mig att 2+ år är att få rutin och rull på det, samt att man håller de pass man utlovar. Åtminstone 2-3 pass i veckan.
Varsågoda

Gör några år sen körde jag nästan bara hemma (dessutom utomhus, dock under tak, men hände att snön yrde in), men då var motiverad och kunde ta på mig mössa och vantar och gå ut klockan 22 och köra ett pass.

Har skivstång och byggde en ställning för bänkpress och knäböj. Lite hantlar, kettlebells och en chinstång.

Men det höll och fick bra resultat. Nu tränar jag inte lika mycket och oftast på jobbet ( blivet lite mer bekväm, men ibland blir det ett pass hemma fortfarande) de pass som blir.
__________________
Senast redigerad av Wowbagger2000 2023-12-25 kl. 19:24.
Citera
2023-12-28, 11:23
  #9
Medlem
För mig är det tvärtom. När jag började träna körde jag två år på gymmet och för mig är andra gymmare bara en negativ distraktion. Jag vill inte prata med någon eller vara social, jag är där för att träna effektivt och allt runtomkring tar bara energi och tid.
Brukade ta två timmar med restid, vänta på någon maskin, småprata osv. Nu slipper jag restid och är klar med träningen på en timme hemma. Hade nog inte orkat med att träna 6 dagar i veckan om jag inte kunde träna hemma.

Har kanske lagt 30-35k på utrustning, ungefär vad 6-7års medlemskap på gymmet kostar.

Har squat stand med armar och pullup-stång, skivstång, justerbara hantlar 4-32kg, Incline bänk, kabel för latsdrag/pushdowns och en assault bike. 220kg i viktskivor.

Det enda jag kan sakna från ett riktigt gym är benpress och en del andra maskiner för bättre isolering och en bättre kabeluppsättning.
Citera
2023-12-28, 13:28
  #10
Medlem
Tränar hemma perioder då jag har varit sjuk eller får väldigt lite tid över. Brukar aldrig noja och väntar oftast tills jag får tid eller ork men går det för lång tid så kör jag ett intensivt pass här hemma med kroppsviktsövningar och isometriska övningar. Minst lika effektivtivt som det jag gör på gymmet men det är såklart inte lika motiverande och är svårt att mäta progression.
Tryggt att veta dock att jag klarar av att fixa det med minimal utrustning, om dom mot all förmodan skulle börja stänga ner igen eller om jag skulle flytta alltför långt ifrån ett gym.

Jag har även justerbara hantlar och en curlstång men de brukar ofta kännas helt onödiga att dra fram.
__________________
Senast redigerad av Elysians 2023-12-28 kl. 14:01.
Citera
2023-12-31, 16:54
  #11
Medlem
Absolut! Tränar hemma några gånger i veckan. Blir ofta precis efter att man vaknat. Sedan frukost. Med två hantlar kan man köra hela kroppen. Marklyft är väl det enda som inte går så bra eftersom jag har lite för lätta vikter. Hantelpress funkar bra med min fotpall. Fördelar med att köra hemma är att det inte kostar något och du kan välja musiken själv eller lyssna på en podd. Brukar ibland städa, raka mig, laga mat etc samtidigt som jag tränar. Youtube är en bra källa för att hitta nya övningar.
Citera
2024-01-03, 09:40
  #12
Medlem
Jag tror att jag kan räcka upp handen. Vet inte om det blivit exakt 2+ år och exakt 4+ pass i veckan, men nog har jag tränat mycket hemma.

1. Jag har ett ordentligt hemmagym i garaget, med fint golv av gummiplattor, skivstång med ställ, bänk och diverse utrustning.

2. Jag tränar hemma i perioder och på offentligt gym i perioder. Och växlar dem emellan. Tycker det fungerar svinbra.

När man jag kommit in i hemmagymsträning så älskar jag det och uppskattar hur mycket tid och pengar som sparas, och får typ ångest av tanken att behöva åka iväg till något annat gym.

När jag kommit in i en period av offentligt gymmande så älskar jag att få komma iväg, få tillgång till väldigt mycket utrustning, slippa "omställningstiden" mellan övningar samt lite trevligt att få se lite folk. Då får jag typ ångest av att tänka på hemmagymmet.

Jag tycker båda fungerar väldigt bra. Vad jag däremot inte hade mått bra av eller uppskattat är varianten "armhävningar och hantlar i vardagsrummet"-träning. Det passar inte alls mig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback