Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-27, 18:35
  #1
Medlem
Jag är kristen man och vill gå med i frimurarordern. Har varit besatta av dessa under ett decenium nu och känns som det är rätt steg att ta. Vad är nästa process? Och vad finns det för krav för att bli medlem i den svenska frimurareordern?
Citera
2023-12-27, 18:43
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Jag är kristen man och vill gå med i frimurarordern. Har varit besatta av dessa under ett decenium nu och känns som det är rätt steg att ta. Vad är nästa process? Och vad finns det för krav för att bli medlem i den svenska frimurareordern?

Det finns info på deras sida:

https://frimurarorden.se/kan-du-bli-medlem/
Citera
2023-12-27, 18:51
  #3
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Jag är kristen man och vill gå med i frimurarordern. Har varit besatta av dessa under ett decenium nu och känns som det är rätt steg att ta. Vad är nästa process? Och vad finns det för krav för att bli medlem i den svenska frimurareordern?

Har du ens något att erbjuda?
Citera
2023-12-27, 18:52
  #4
Medlem
(FB) FAQ frimurare och frimureri
Citera
2023-12-27, 18:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Har du ens något att erbjuda?
Jupp vetenskap, kontakter, intelligens och spirtuell visdom. Men tar det helst när jag pratar med dem.
Citera
2023-12-27, 20:38
  #6
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Jupp vetenskap, kontakter, intelligens och spirtuell visdom. Men tar det helst när jag pratar med dem.
Det räcker ju inte, du kan ju börja med att utbilda dig till murare.
Citera
2023-12-27, 21:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Jag är kristen man och vill gå med i frimurarordern. Har varit besatta av dessa under ett decenium nu och känns som det är rätt steg att ta. Vad är nästa process? Och vad finns det för krav för att bli medlem i den svenska frimurareordern?
Du skall gilla gruppövningar med folk du inte känner och tro dig se/veta saker ingen annan vet; som vilken sekterist som helst.
Citera
2023-12-27, 21:12
  #8
Avstängd
Liberationfronts avatar
Frimurarna kräver inte att du tror på den Kristna Guden bara att du har en tro på ett överväsen. Tempelriddar orden däremot kräver kristen tro. Känner två sådana. Väldigt unika och lite knäppa människor.

Du kan nog ansöka men måste i regel bli rekommenderad.
Citera
2023-12-27, 21:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Frimurarna kräver inte att du tror på den Kristna Guden bara att du har en tro på ett överväsen. Tempelriddar orden däremot kräver kristen tro. Känner två sådana. Väldigt unika och lite knäppa människor.

Du kan nog ansöka men måste i regel bli rekommenderad.

Jo svenska frimurareorden kräver kristen tro medan Tempel Riddare Orden i princip bara kräver att du är helnykter. Jag var själv med när en muslim blev invigd som ämbetsman.

Det är inte några problem med att ansöka själv och det blir inga problem.
Citera
2023-12-27, 21:25
  #10
Avstängd
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Jo svenska frimurareorden kräver kristen tro medan Tempel Riddare Orden i princip bara kräver att du är helnykter. Jag var själv med när en muslim blev invigd som ämbetsman.

Det är inte några problem med att ansöka själv och det blir inga problem.

Beror nog på vilka Templars du pratar om.
Citera
2023-12-27, 21:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Beror nog på vilka Templars du pratar om.

Ja. Men oavsett vad så kräver svenska frimurareorden att du är kristen.
Citera
2023-12-27, 21:46
  #12
Avstängd
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Ja. Men oavsett vad så kräver svenska frimurareorden att du är kristen.

Kollade upp. Stämmer. Men i andra länder är det mer fritt. Men frimurare är ju ett skämt jämfört med knights. Frimurare skapades ju som ett fackförbund mellan stonemason medan Templars de slogs för det heliga landet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback