Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-28, 22:29
  #1
Medlem
Bor för tillfället i Vingåker, men jobbar i Stockholm och vill köpa en bostadsrätt där. Har en budget på ca. 2-2,5 mkr. Område spelar inte något större roll. Har bott som inneboende i Liljeholmen, Nacka, Husby, Skärholmen, Kista, Flemingsberg och Östermalm, och helt ärligt så är vissa områden stökigare än andra, men har inget emot att bo i något område - så länge det finns smidig kollektivtrafik som tar en till centrala Stockholm, att område är lugn och att bostadens värde går upp i snitt/mer än snitt.

Har en flickvän i Kumla som är sjuk och hon kan ibland behöva vård/psykisk hjälp, så kan ibland behöva bo med henne i några veckor, eller t.o.m. några månader (detta funkar utmärkt med mitt distansjobb). Men vill ändå ha en lägenhet i Stockholm, eftersom jag ser mig leva här i framtiden, och det känns bra tid att investera nu. Därför vore det bra att förslag på områden där det är lätt att hyra lägenheter i andrahand under tiden jag bor hos tjejen i Kumla (med styrelsens godkännelse så klart).

Har kollat på Hallonbergen, får en 70 kvm med närheten till t-banan för ca 2,1 mkr. Men det är på blåa linjen, och jag tror det kan vara svårt att hyra ut den i andrahand om jag skulle flytta till Kumla? Å andra sidan har jag sett vissa lägenhet för 2.2 mkr på 30-35 kvm. Dessa går väl heller inte att hyra ut? Vem vill betala 14000 i hyra för en 2 på 30-35 kvm? Så osäker på om jag ska köpa en större lägenhet i t.ex. Västra Skogen, Kista, Farsta, Huddinge eller en mindre lägenhet i Solna, Liljeholmen, Hammarbyhöjden.

Är inte från Stockholm och har spenderat väldigt lite tid här, så vore tacksam för råd!
Citera
2023-12-28, 22:39
  #2
Medlem
Farsta strand, Skogås, brandbergen, jordbro är fantastiska områden.
Sickla, Henriksdal, Johanneshov rätt schyst
Midsommarkransen också bra
Citera
2023-12-28, 22:42
  #3
Medlem
mikaelss avatar
Du skojar inte när du säger att du inte har koll

Liljeholmen - just utanför tullarna, nybyggt, fint dyrt. Tänk Hammarby sjöstad.
Nacka - lugnt och fint, men långt bort, och buss till stan
Husby - Mordor
Skärholmen . Också Mordor
Kista - civiliserat på dagen, Mordor efter stängning
Flemingsberg - Mordor
Östermalm - Fint såklart, men 2 millar räcker till en garageplats, för din elcykel.
Hallonbergen - Mordor
Västra Skogen - nära Mordor
Farsta - gamla Mordor, numera mest åldrande knarkare
Huddinge - hyfsat, men långt bort
Solna - mest fint, men dyrt, och ändå nära Mordor
Hammarbyhöjden - bra, och möjligt att hitta något pyttelitet för din budget. typ 25 kvm kanske ...
Citera
2023-12-28, 22:59
  #4
Medlem
tantrs avatar
Min syrra köpte på Lidingö nyligen en 2:a för 2.5.
Kolla där!
Citera
2023-12-28, 23:09
  #5
Medlem
Carexs avatar
Bra områden:

Lidingö
Hjorthagen
Nacka (dock ej Orminge)
Hammarby Sjöstad (dyrt men finfint)
Hammarbyhöjden
Enskede (dock ej Enskededalen)
Hägersten (ej Bredäng!)
Lilla och Stora Essingen
Fredhäll
Alvik
Traneberg
Citera
2023-12-28, 23:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du skojar inte när du säger att du inte har koll

Liljeholmen - just utanför tullarna, nybyggt, fint dyrt. Tänk Hammarby sjöstad.
Nacka - lugnt och fint, men långt bort, och buss till stan
Husby - Mordor
Skärholmen . Också Mordor
Kista - civiliserat på dagen, Mordor efter stängning
Flemingsberg - Mordor
Östermalm - Fint såklart, men 2 millar räcker till en garageplats, för din elcykel.
Hallonbergen - Mordor
Västra Skogen - nära Mordor
Farsta - gamla Mordor, numera mest åldrande knarkare
Huddinge - hyfsat, men långt bort
Solna - mest fint, men dyrt, och ändå nära Mordor
Hammarbyhöjden - bra, och möjligt att hitta något pyttelitet för din budget. typ 25 kvm kanske ...

Varför är Hallonbergen Mordor och inte Kista? Jag uppfattar båda två som ganska trevliga. Men om du fick välja en, vilket område skulle du rekommendera?
Citera
2023-12-28, 23:24
  #7
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Varför är Hallonbergen Mordor och inte Kista? Jag uppfattar båda två som ganska trevliga. Men om du fick välja en, vilket område skulle du rekommendera?
Hallonbergen är granne med Rissne, som också är Mordor. Kista är den enda civiliserade delen av Järva, och ändå bara besökbar dagtid, när civiliserade människor är där. Resten av tiden är det bara infödingar. Folk som jobbar där har ju eskort om de jobbar över, för att inte tala om när SEB fortfarande hade bankhuset i Rissne. Inte kul att gå genom skogen upp till Rissne C för tunnelbana.
Mordor. Bankhuset kallades 'den vita skyddsvallen'.

Litar du inte på mig får du lita på polisen, file:///C:/Users/mikael/Downloads/Kartgr%C3%A4nser%20f%C3%B6r%20utsatta%20omr%C3%A5d en%20i%20Region%20Stockholm%202023%20(1).pdf
Rissne och Hallonbergen är Mordor, kryllar av blattar, resten av Sumpan är fint, bor själv där.

Edit.
Jag skulle välja Hallonbergen, i utkanten, ju närmre Sumpan desto bättre, för det är ändå Sumpan, medan Kista dels är Stockholm, och dessutom är Järvafältet, vilket Hallonbrgen inte riktigt är (andra sidan vägen).
__________________
Senast redigerad av mikaels 2023-12-28 kl. 23:28.
Citera
2023-12-28, 23:37
  #8
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
jobbar i Stockholm och vill köpa en bostadsrätt där. Har en budget på ca. 2-2,5 mkr.
Jag tror du kan finna denna lite intressant, Booli's tunnelbanekarta 2023 (hitta den större bilden en bit ner).
Citera
2023-12-29, 06:18
  #9
Medlem
Majasmokers avatar
Jag slår ett slag för "öfvre" Blackeberg! D.v.s. att man går mot/förbi Hemköp & cykelbutiken från tunnelbanan & inte ut genom nedre dörrarna. Detta mest för att man då kan välja Islandstorget ibland om det känns bättre

Nåja, Blackan är i allmänhet lugnt. I mitt närområde har det bara brunnit en bil på 15 år vad jag vet. Visst har det varit ett par uppmärksammade händelser men det är nog svårt att undvika var man än är i Sthlm. Finns många (svenska) barnfamiljer. Min förening har nästan bara svenskar/européer.
__________________
Senast redigerad av Majasmoker 2023-12-29 kl. 06:19. Anledning: La till en apostrof.
Citera
2023-12-29, 09:52
  #10
Medlem
Jeff.Becks avatar
Täby borde väl fungera, lite längre tid till centralen men lugnare och ett rätt trevligt centrum.
Citera
2023-12-31, 10:31
  #11
Medlem
Om du pendlar till Kumla ibland och behöver bil /E 20 - skulle jag bosätta mig söder om stan. Typ Huddinge C är trevligt (pendeln mot stan går också snabbt) eller, Telefonplan/ Fruängen/Hägersten är också bra. Tunnelbanans röda linje där in mot stan.
__________________
Senast redigerad av Tissetiss 2023-12-31 kl. 11:00.
Citera
2023-12-31, 12:09
  #12
Medlem
Men välj Hallonbergen om du känner att du kan trivas där. Det finns inga klockrena områden - såvida man inte är jätterik. Viktigast är då brf ekonomi - underhåll - och att föreningen äger sin mark samt parkeringsplatser. Kanske vill man ha nära till natur/grönonråden/vattnet också.

Såg tyvärr att Hägersten/Telefonplan kanske också är lite dyrt.

Om du åker tåg eller långfärdsbuss så är ju närheten eller restiden till centralen avgörande om du ska till Kumla ganska ofta.

Men om du kör bil - sä behöver du istället nära ut till E4 eller
E 20. Annars kommer du tröttna om du ofta hamnar i trafikstockning någonstans på vägen ut.
__________________
Senast redigerad av Tissetiss 2023-12-31 kl. 12:13.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback