Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-09, 09:05
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Jag har en ganska normal och lagom smidig kropp, och aldrig varit särskilt stark just på dessa tre moment. Tror att mina personliga rekord är följande:

Bänkpress: 80 kg
Knäböj: 90 kg
Marklyft: 110 kg

Jag höll på mycket med rytmisk gymnastik när jag var yngre. Och på senare år har jag sysslat en hel del med längdskidåkning inomhus på Skidome här i Göteborg, men även landsvägscykling ner till Varberg och till Uddevalla om somrarna.

Att klara 100 kg i bänkpress var det många av mina tidigt klarade av. Knäböj har jag aldrig riktigt varit kompis med. Och marklyft är väl det mesta jag lyft, pressat och dragit i kilo mått mätt. Har nog aldrig fått rätt instruktioner eller haft någon kunnig träningskompis.

Men å andra sidan är jag nöjd med min högst normala styrka. Och stå händer eller göra kullerbyttor är jag desto bättre på idag.

Du är oproportionerligt svag i benen med dessa siffror.. Sluta discogyma och sluta skippa leg day!
Citera
2024-05-09, 11:40
  #182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Haha vilka fantasisiffror du kommer med. Vanlig otränad svensson som tar 100kg i bänkpress?? En som är helt otränad lyfter bara stången, om ens det..

Bara för att du är svag betyder det inte att alla andra är det. Jag klarade 100 kg första gången jag gick till gymmet och provade.

Frågan var om man är stark. Inte vad de flesta klarar.
Citera
2024-05-09, 11:52
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Folk som inte är fysiskt aktiva.

Den där historien har jag hört många gånger men aldrig sett själv.
Jobbat med bygg och där var de killarna som gymade som orkade mest.

Yxa är också en sån där grej, vart ser man folk som blir trötta av att hugga ved mm?
Ingen blir trött av att använda en yxa i någon minut.


Lått mig gissa du har rört ett yxa någon gång i ditt liv och har någon ide av att vanliga män inte orken hugga ved mm.
Alla orkar det😀


Tror du hittar på just nu ärligt talat.

Bara en massa skitprat draget ur arslet som 99% av alla på detta forumet nuförtiden.

Jag har varit med om motsatsen några gånger. När man fått något fysiskt jobb som att flytta på någon tung grej, då har folk velat testa en eftersom de vet att man tränar. Synd för dem att jag alltid fått sista skrattet dock.

Tänk att bänka 70-80 kg och tro att man är stark, snacka om att leva i en fantasivärld.
Citera
2024-05-09, 12:19
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Bara en massa skitprat draget ur arslet som 99% av alla på detta forumet nuförtiden.

Jag har varit med om motsatsen några gånger. När man fått något fysiskt jobb som att flytta på någon tung grej, då har folk velat testa en eftersom de vet att man tränar. Synd för dem att jag alltid fått sista skrattet dock.

Tänk att bänka 70-80 kg och tro att man är stark, snacka om att leva i en fantasivärld.
Det kommer knappast som någon överraskning att folk som lyfter tunga saker.. trumvirvel! Är duktiga på att lyfta saker

Beror på vad man menar med stark.
Men ja bänkpress säger inte så mycket om någons funktionella styrka.

Bra djupa knäböj och marklyft är väldigt bra mått för absolut styrka och funktionell styrka.

Pull ups är också ett hyfsat mått.
Oavsett om man är lätt i kroppen så är 10 st bra pull ups ett tecken på att man har en vis grundstyrka.


När jag drog 200 i mark så var det en milstolpe, då kan man absolut säga att man är stark.
Självklart finns det de som drar mycket mer och kan titulera sig som väldigt starka osv.
Men jag tror bara att det är runt 1% av alla män i alla åldersgrupper som tar 200 i mark utan bälte och remmar.
Citera
2024-05-09, 13:47
  #185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Bara för att du är svag betyder det inte att alla andra är det. Jag klarade 100 kg första gången jag gick till gymmet och provade.

Frågan var om man är stark. Inte vad de flesta klarar.

Ja eller hur, på flashback har ju alla 30cm kuk och lyfter 100kg första gången på gymet.
Jävla pajas.
Citera
2024-05-09, 17:45
  #186
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Du är oproportionerligt svag i benen med dessa siffror.. Sluta discogyma och sluta skippa leg day!

Jo, tack. Jag vet att det finns mer att göra. Efter ett längre träningsuppehåll är jag snart på gång att köra ordentlig styrketräning igen.

Ska bara hitta ett bra gym med generösa öppettider som jag kan trivas på. Det finns onekligen en viss förbättringspotential att öka mina stats.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback