Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-06, 07:55
  #1
Medlem
M.Muratis avatar
Få kan ha undgått den enorma uppmärksamheten kring AI, men betydligt färre har nog hört något om hur AI kan revolutionera drogtillverkningen. Jag själv har i princip aldrig hört människor diskutera detta – eller hur privata småaktörer, med liten budget, kan använda AI och robotar för att skapa sina egna droger, inklusive viktig medicin. Jag tänkte därför att det kunde vara viktigt att lyfta denna fråga eftersom jag (1) tror att det snart kan bli verklighet och (2) har potential att förändra droglandskapet totalt.

Vad som betraktas som droger idag är kanske medicin imorgon och en fattig och sjuk person ska naturligtvis ges samma möjlighet att bli frisk - utan att behöva lägga sina sista kronor på undermålig hjälp och dyr medicin. Droger för rekreationellt bruk har jag ingen åsikt om. Eller ser någon poäng i att moraliserar över. Jag vill snarare diskuterar tekniken och de dörrar som den kan tänkas öppnas. Så ska vi göra det här tycker ni?

För inspiration:
Mobile ALOHA: Your Housekeeping Robot
Could a robot chemist create oxygen on Mars using AI?
Citera
2024-01-06, 10:07
  #2
Medlem
Jag förutsätter att det redan görs och har gjorts länge i stor skala. Denna industri är ofta i framkant gällande all typ av teknik eftersom det är så hemskt mycket pengar i det.
Citera
2024-01-06, 10:53
  #3
Medlem
M.Muratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Jag förutsätter att det redan görs och har gjorts länge i stor skala. Denna industri är ofta i framkant gällande all typ av teknik eftersom det är så hemskt mycket pengar i det.
Givetvis. Jag syftade mest på privatpersoner och vilka underverk de kan tänkas koka ihop. Fast samtidigt får utvecklingen en också att undra vart de större aktörerna ska ta vägen om alla får möjlighet att göra sina egna produkter. Det blir säkert oroligt väldigt snabbt om deras inkomstkälla stryps. För arbetare inom läkemedelsindustrin som för den organiserade brottsligheten.
Citera
2024-01-06, 10:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Murati
Givetvis. Jag syftade mest på privatpersoner och vilka underverk de kan tänkas koka ihop. Fast samtidigt får utvecklingen en också att undra vart de större aktörerna ska ta vägen om alla får möjlighet att göra sina egna produkter. Det blir säkert oroligt väldigt snabbt om deras inkomstkälla stryps. För arbetare inom läkemedelsindustrin som för den organiserade brottsligheten.

Så mycket patent som finns i denna sektorn, alla privata eller nya som ger sig in på marknaden kommer att bli stämda för varenda krona och alla deras barns, barnbarns, och ättlingars pengar för all framtid.
Citera
2024-01-06, 11:13
  #5
Medlem
M.Muratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Så mycket patent som finns i denna sektorn, alla privata eller nya som ger sig in på marknaden kommer att bli stämda för varenda krona och alla deras barns, barnbarns, och ättlingars pengar för all framtid.
Ingen som vet vad folk gör hemma om man använder AI som inte är uppkopplad till nätet. Som jag ser det så skulle det endast gå att slå ner hemtillverkningen om staten får mandat att skriva om grundlagen och därmed ges tillstånd att installera övervakningskameror i varje hem. Annars ser jag inte hur de ska komma åt det här. Klippa nätkabeln för folk så de inte kan tanka ner AI-modeller, det går knappast heller eftersom ekonomin skulle stannar av.
Run Any Chatbot FREE Locally on Your Computer
Citera
2024-01-06, 12:45
  #6
Medlem
eldrattans avatar
Det har använts länge. Amerikanarna använde det bla. på marijuana. THC halten som exploderat sen dom legaliserat och autoblommande etc. är ett verk av sådant.
Citera
2024-01-06, 21:34
  #7
Medlem
M.Muratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det har använts länge. Amerikanarna använde det bla. på marijuana. THC halten som exploderat sen dom legaliserat och autoblommande etc. är ett verk av sådant.
Har du källa på att de använt generativ AI för detta? Som är något bättre och som framställer sånt som inte har existerat innan? Exempelvis:
AI genererar förslag på kemiska strukturer som kan fungera som ny antibiotika

AI drömmer fram läkemedel som ingen sett. Nu måste vi ta reda på om de fungerar.
Citera
2024-01-06, 23:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det har använts länge. Amerikanarna använde det bla. på marijuana. THC halten som exploderat sen dom legaliserat och autoblommande etc. är ett verk av sådant.

Skitsnack.

Du behöver ingen AI för att höja THC halten. Det är klassisk växtförädling som människor hållit på med i tusen år.

Citat:
Ursprungligen postat av M.Murati
Har du källa på att de använt generativ AI för detta? Som är något bättre och som framställer sånt som inte har existerat innan? Exempelvis:
AI genererar förslag på kemiska strukturer som kan fungera som ny antibiotika

AI drömmer fram läkemedel som ingen sett. Nu måste vi ta reda på om de fungerar.

Han har ingen aning om vad han pratar om.
Citera
2024-01-07, 07:08
  #9
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CBDtillTHC
Skitsnack.

Du behöver ingen AI för att höja THC halten. Det är klassisk växtförädling som människor hållit på med i tusen år.



Han har ingen aning om vad han pratar om.

Jo det använder dom. På något år ökade thc halten extremt mycket. Samt de tog fram olika typer.

Fast du som vet något som vi andra inte vet kan ju gärna förklara oss hur det gick till enligt dig. Hur kunde växtförädling göra ett sådant hopp jämfört med hur de var innan legaliseringen?! Nederländerna var ju världsledande på det innan och dom deras framsteg var minimala jämfört med vad amerikanarna gjorde på något år.
Citera
2024-01-07, 09:30
  #10
Medlem
insikters avatar
Jag vet inte hur AI fungerar på någon djupare nivå men antar att stora korporationer sitter på dom mest kraftfulla verktygen och besitter mest kunskap i hur man utnyttjar det
Citera
2024-01-07, 10:26
  #11
Medlem
M.Muratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insikter
Jag vet inte hur AI fungerar på någon djupare nivå men antar att stora korporationer sitter på dom mest kraftfulla verktygen och besitter mest kunskap i hur man utnyttjar det
Fast väldigt kraftfulla ocensurerade modeller förväntas komma ut i år. De lär dessutom vara långt mer intelligenta än vad jättebolagen kunde använda sig av för bara något år sedan. Visserligen sitter mogulerna på enorma databaser och värdefulla dataset och kan därför träna modeller med dataformat som är domänspecifikt - till exempel för DNA och RNA-sekvenser. Däri finns det givetvis marknadsandelar för dem att ta. Men varför skulle privatpersoner bry sig om marknaden och marknadens omöjliga spelregler, och försöka konkurrera mot resursstarka bolag?

Finns ingen poängen med det. Så smartast vore givetvis att skapa egna dataset då det finns vansinnigt mycket textböcker, studier, rapporter, data, videomaterial, föreläsningar etc. som man kan träna sin privata AI på. Lite beroende på vilken intelligensnivå modellen har desto lättare blir det även för amatören att bemästra den processen med.

AI som skapar låtar från en prompt kommer starkt, AI som skapar fotorealistiska bilder från en prompt är redan här, AI producerar alltså kod, text, bilder, ljud, video från simpla prompter, och det finns även studier som visar hur en AI kan bygga en robot från att titta på människor som förklarar hur man bygger en robot. Ja, du fattar kanske vad jag försöker komma till när jag ändå startade denna tråd här. Världen har liksom öppnat upp sig på bred front. Särskilt för folk som saknar finansiella muskler som jättebolag inom läkemedelsindustrin. Halleluja!
Citera
2024-01-07, 12:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Jo det använder dom. På något år ökade thc halten extremt mycket. Samt de tog fram olika typer.

Fast du som vet något som vi andra inte vet kan ju gärna förklara oss hur det gick till enligt dig. Hur kunde växtförädling göra ett sådant hopp jämfört med hur de var innan legaliseringen?! Nederländerna var ju världsledande på det innan och dom deras framsteg var minimala jämfört med vad amerikanarna gjorde på något år.

Varsågod läs här om hur de utvecklar nya strains:
https://hempelf.com/blogs/news/how-a...%20to%20market.

Mer pengar = fler duktiga utvecklar som lägger resurser på att förädla cannabis plantan.

De använder samma metoder som används för tomatplantan, vete, sockerrör, ris, äpplen och alla andra viktiga växter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback