Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-09, 19:24
  #1
Medlem
starke_adolfs avatar
Vill köpa en dator för bildredigering, främst i Lightroom (Windows). Vill ha en bra skärm till och ändå hamna under 20K, så jag antar att det vore bra om datorn hamnade runt 10-15K. Det är inte till mig utan till en släkting som egentligen inte har några direkta referenser om hur bra saker kan vara. Kul om det fungerar bra och smärtfritt dock.

Nedan är systemkrav för Lightroom:
Citat:
Systemkrav för att använda en grafikprocessor för visning

WINDOWS
• Windows 10 Anniversary Update (version 1809) eller senare
• Grafikprocessor med stöd för DirectX 12. Se Microsofts dokumentation för att ta reda på vilken version av DirectX du har på systemet.
• Intel-grafikprocessorer: Skylake-grafikprocessor eller senare krävs
De lägsta systemkraven för att använda en grafikprocessor för bildbearbetning
• Kontrollera att alla systemkrav för visning för grafikprocessorn uppfylls.
VRAM
Minimum 2 GB GPU-RAM
Rekommenderas 4 GB GPU-RAM eller mer för 4K-skärmar eller mer

• Lightroom drar för tillfället inte nytta av mer än en grafikprocessor. Att använda två grafikkort förbättrar inte prestandan. För att lösa problem som uppstår på grund av motstridiga grafikdrivrutiner, följ Steg 5 och Steg 6 i Lösning 4: GPU och felsökningssteg för grafikdrivrutiner.
• Endast Lightrooms huvudfönster är accelererat. Det "sekundära" fönstret accelererar inte den grafiska processorn.
• Användning av grafikprocessorer som körs i virtuella datorer har inte testats och det är inte heller något som stöds.
• När du startar Lightroom körs ett test av grafikkortet. Om testet misslyckas är grafikkortet inaktiverat, även om det uppfyller minimikraven. Gå igenom felsökningsstegen för att lösa felet. Några grafikkort kan aldrig, trots att de uppfyller minimikraven, vara kompatibla med Lightroom för grafikacceleration.

https://helpx.adobe.com/se/lightroom...m-gpu-faq.html
Med detta som stöd behövs alltså minimum
  • Intel-grafikprocessorer: Skylake-grafikprocessor eller senare
  • 4 GB GPU-RAM
  • En grafikprocessor eftersom Lightroom inte kan använda fler än en ändå.
  • Då datorn ska användas till fotoredigering är det bra om det finns möjlighet att koppla in fler externa hårddiskar (USB3.0 / USB-C).
Jag har plockat ihop en dator men den blir eventuellt något dyr med tanke på att det ska vara en skärm också. Svårt att hitta bra komponenter som är billigare tycker jag. Skulle behöva hjälp att optimera lite för att få ner priset. Är det overkill för syftet? Vad skulle ni kapa på? Finns det något färdigt paket som är mer prisvärt?Summa: 15 776 kr

https://www.inet.se/datorbygge/b1474198/datorbygge

Hade jag köpt till mig själv hade jag byggt ihop själv men nu känner jag att jag inte har tid för det, så det är inte ett alternativ.
Citera
2024-01-09, 19:24
  #2
Medlem
starke_adolfs avatar
Hur fungerar överklockandet av RAM-minnen förövrigt? Tänker om det skulle vara värt att köpa med högre frekvens. Är det automatiskt eller måste man överklocka manuellt?
Citera
2024-01-10, 16:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag har plockat ihop en dator men den blir eventuellt något dyr med tanke på att det ska vara en skärm också. Svårt att hitta bra komponenter som är billigare tycker jag. Skulle behöva hjälp att optimera lite för att få ner priset. Är det overkill för syftet? Vad skulle ni kapa på? Finns det något färdigt paket som är mer prisvärt?
Är inte direkt någon expert på LightRoom men vad jag kan förstå är det relativt begränsat hur mycket LightRoom som drar nytta av dedikerad GPU än så länge (men det blir kanske mer efter hand). Nu är ju den inbyggda grafiken i de flesta processorer ruskigt kass men AMD ska släppa Ryzen 8000G-serien i slutet av månaden som åtminstone enligt AMD ska ha ~20 % bättre prestanda i Photoshop Puget-benchmark än en i5 13400F med ett GeForce GTX 1650-grafikkort (https://gzhls.at/i/62/60/3096260-l8.webp). Priset lär landa på 3500-4000 kr för 8700G och kanske en tusenlapp billigare för 8600G så det skulle spara någon tusenlapp mot att köpa ett separat grafikkort.

Ska man däremot köpa ett separat grafikkort med syfte att använda för beräkningar i bild/video-applikationer hade jag kikat på nVidia framför Intel Arc. Extremt mycket större användarbas så Adobe och övriga mjukvaruföretag lär knappast lägga merparten av sin tid på att optimera för Intels GPU.

I övrigt går det ju att spara en del på att välja ett mindre fancy chassi. Kan man installera Windows själv så går det ju också att spara en del på att köpa en key på typ Kinguin odyl. istället (nackdelen då att butiken inte kommer testa datorn med OS när de byggt ihop den).

Färdigtbyggt blir ju tyvärr ofta gaming-aktiga datorer så fort man vill ha separat grafikkort i konsumentklassen. Men något i stil med https://www.hp.com/se-sv/shop/produc...pt=UUW&sel=DTP skulle kanske vara ett alternativ (bättre CPU 13700 istf. 13400F, och RTX 3060 12 GB istf. Arc 750 8GB). Släng i 16 GB RAM till för en 500-600 kr och du landar på ungefär samma pris som din config men lite bättre prestanda. Då ingår ett år på Adobe Creative Cloud Photography också värt en 1500 spänn.
Citera
2024-01-10, 16:22
  #4
Medlem
Mullrets avatar
Med all respekt. Är det inte Apples område? Bildredigeringen och video?
Citera
2024-01-10, 17:45
  #5
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Med all respekt. Är det inte Apples område? Bildredigeringen och video?
Smaksak. Vissa gillar apple och andra gillar pc. Men du får betala mer för apple än pc för samma prestanda.
Citera
2024-01-10, 22:53
  #6
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
...
Tack för inflik, den datorn ser mer prisvärd ut som du säger!

Grävde lite och tydligen ska man välja rätt drivrutin till RTX3060 då det finns en mer spelinriktad som verkar vara standard. https://community.adobe.com/t5/photo...p/m-p/14307225

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Med all respekt. Är det inte Apples område? Bildredigeringen och video?
Jo, det tror jag. Det är snarare en fråga om pris i förhållande till prestanda. Släktingen har heller inte haft Mac tidigare (men velat ha en!). Rent användarmässigt och tillförlitlighets-mässigt tycker jag personligen att Mac är överlägset.

Det bästa alternativet för Mac i prisintervallet skulle nog vara en 13" MacBook Air. Skulle tippa på att det är ungefär något i den här klassen man kan hitta: https://www.elgiganten.se/product/da...ce-gray/474917. En iMac verkar hamna utanför prisintervallet. Eventuellt kan man med lite tur hitta en äldre refurbished Mac Studio.

Lutar fortfarande åt en vanlig stationär med tanke på det man får för pengarna rent prestandamässigt. Tror heller inte att flexibiliteten är så viktig, vilket talar mer för en stationär.
__________________
Senast redigerad av starke_adolf 2024-01-10 kl. 23:29.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback