Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-13, 18:51
  #1
Medlem
Sladdarens avatar
Jag känner bara till hur mycket effekt (watt, P) apparaten tar och med vilken spänning (U, volt) den nedtransformeras till eller kräver för att funka tex 12 V

Har jag räknat rätt nedan med rätt formler eller är det galet ?

P(W) = U * I
45 = 12 * I
I = 45/12
I = 3.75 A

W = P * t
Energi = Effekt x tid (önskad tid valfri)
45 watt * tex 5 timmar = 225Wh
Wh/V = Ah ... 225/12 : 18.75 Ah på 12 V förutsatt att 12 V kapacitetn inte sviktar och sjunker men kanske gör det när batterikapaciteten sjunkit under 25% så går batteriet under 12 V tex 11-10 V

Amperetimmar : Ah/A = 18.75 Ah /3.75A = 5 timmar
__________________
Senast redigerad av Sladdaren 2024-01-13 kl. 19:02.
Citera
2024-01-13, 18:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jag känner bara till hur mycket effekt (watt, P) apparaten tar och med vilken spänning (U, volt) den nedtransformeras till eller kräver för att funka tex 12 V

Har jag räknat rätt nedan med rätt formler eller är det galet ?

P(W) = U * I
45 = 12 * I
I = 45/12
I = 3.75 A

W = P * t
Energi = Effekt x tid (önskad tid valfri)
45 watt * tex 5 timmar = 225Wh
Wh/V = Ah ... 225/12 : 18.75 Ah på 12 V förutsatt att 12 V kapacitetn inte sviktar och sjunker men kanske gör det när batterikapaciteten sjunkit under 25% så går batteriet under 12 V tex 11-10 V

Amperetimmar : Ah/A = 18.75 Ah (räknat ut i nedan formel) /3.75A = 5 timmar
Känns som du krånglar till saker. I vilket sammanhang ska du räkna ut amperetimmar? Se hur länge ett batteri kan leverera?

Ge oss förutsättningarna.
Citera
2024-01-13, 18:57
  #3
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Räkna fram kapaciteten?

Tiden det tar innan batteriet är urladdat
Citera
2024-01-13, 18:58
  #4
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Känns som du krånglar till saker. I vilket sammanhang ska du räkna ut amperetimmar? Se hur länge ett batteri kan leverera?

Ge oss förutsättningarna.

Tiden det tar innan batteriet är urladdat. Är uträkningen rätt eller att ett 12 volts batteri fulladdat kommer helt förbrukas på 5 timmar med 45 W effektuttag
__________________
Senast redigerad av Sladdaren 2024-01-13 kl. 19:04.
Citera
2024-01-13, 19:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Tiden det tar innan batteriet är urladdat
Okej. Då tar du hur mycket ström din pryl drar, exempelvis 0.5 A. Håller ditt batteri 10 Ah, så kommer det räcka i 20h.

Om det är effekt (W) som står på prylen, räknar du P/U för att få fram ström (I).
__________________
Senast redigerad av Pillerarm 2024-01-13 kl. 19:10.
Citera
2024-01-13, 19:09
  #6
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Okej. Då tar du hur mycket ström din pryl drar, exempelvis 0.5 A. Håller ditt batteri 10 Ah, så kommer det räcka i 20h.

Frågan är i själva verket hur jag får fram Ah när jag har bara V (Volt) och P (watt) som enda kända faktorerna.. Finns det nåt enklare sätt räkna fram det

Mitt batteri Ah timmar är inte redovisade innan alltså
Citera
2024-01-13, 19:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Frågan är i själva verket hur jag får fram Ah när jag har bara V (Volt) och P (watt) som enda kända faktorerna.. Finns det nåt enklare sätt räkna fram det

Mitt batteri Ah timmar är inte redovisade innan alltså
Om det är effekt (W) som står på prylen, räknar du P (effekt, watt)/U (spänning, volt) för att få fram ström/ampere (I).

Watt (effekt, P) på ett batteri, betyder att det kan leverera det, inget annat.
__________________
Senast redigerad av Pillerarm 2024-01-13 kl. 19:39.
Citera
2024-01-13, 19:25
  #8
Moderator
Fysik, matematik och teknologi --> Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter
/Moderator
Citera
2024-01-13, 20:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Frågan är i själva verket hur jag får fram Ah när jag har bara V (Volt) och P (watt) som enda kända faktorerna.. Finns det nåt enklare sätt räkna fram det

Mitt batteri Ah timmar är inte redovisade innan alltså

Utan att veta hur mycket laddning (Ah) batteriet kan leverera kan man väl inte svara på hur länge det håller.
Det är väl som att fråga hur långt man kan köra en bil ifall man endast vet förbrukningen per mil.
Citera
2024-01-13, 20:48
  #10
Medlem
sommarlovs avatar
Säg vad det batteriet heter, så tittar vi i databladet!
Citera
2024-01-13, 20:52
  #11
Avstängd
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Frågan är i själva verket hur jag får fram Ah när jag har bara V (Volt) och P (watt) som enda kända faktorerna.. Finns det nåt enklare sätt räkna fram det

Mitt batteri Ah timmar är inte redovisade innan alltså
Nej då är det svårt att veta. Man måste veta batteriets kapacitet för att kunna räkna ut det.

Sedan är det så att angiven Ah för batterier ofta är ganska mycket en glädjekalkyl.
Citera
2024-01-13, 21:39
  #12
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Säg vad det batteriet heter, så tittar vi i databladet!

Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej då är det svårt att veta. Man måste veta batteriets kapacitet för att kunna räkna ut det.

Sedan är det så att angiven Ah för batterier ofta är ganska mycket en glädjekalkyl.

Vi leker med tanken att det finns inget batteri utan en transformator (nätadapter) på 12 volt likström ifrån nätspänningen 230 V som matar en apparat som tar 45 W, men nu har man bestämt säg att man ska köpa ett batteri för att driva den och vill räkna ut vilket batteri som passar och hur länge man kan driva apparaten

En sån här tex : https://www.biltema.se/fritid/friluf...5?gad_source=1

Räkna ut Ah tim där för ett anpassat batteri ?

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur...ra/natadaptrar

Finns många sidor som inte redovisar mer än volt på sin nätadapter och effekt på apparaten

Troligtvis ska man ha samma spänning på sitt batteri och absolut inte lägre ström eller effekt

Här har ni ett datablad på ett batteri om vi leker med tanken att det är seriekopplat till 12 V ;-)

https://asset.conrad.com/media10/add...-15-v-4-st.pdf

Räkna ut Ah timmar där ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback