Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-16, 18:20
  #1
Medlem
I det civiliserade samhället så är skillnaden mellan pojkar och flickor, män och kvinnor, gubbar och kärringar ganska liten.

Pojkar och flickor gör i stort sett samma sak i skolan. Åtminstone grundskolan. Enda skillnaden är att pojkar håller på med träslöjd och tjejer med syslöjd.

Gubbar och kärringar lever på samma sätt. Gubben går hemma, vattnar blommorna, klappar katten och rättar till gardinerna. Möjligtvis någon svordom då och då.

Titta på Madicken. Abbe står och bakar kringlor och Madickens pappa jobbar på tidning.

Ju mer civiliserat samhället är desto mindre skillnad mellan män och kvinnor. Detta är inte feminism. Det är naturens gång. Män har aldrig varit speciellt manliga. Och de män som är lite vildare av sig, klättrar i berg, åker ubåt ner till Titanic och kör vattenskoter är oftast samhället dömande mot.

Så män söker sig...

... till extrema förhållanden, i skogen, i krig för att bevisa sin manlighet. Mannen ska "klara sig själv" ute i skogen. Jaga, fiska, bygga timmerstuga, för att bevisa sin manlighet.

Eller bli en soldat och resa dit kriget är och bli en Jesper Söder.

Rymden är nästa anhalt. Farlig miljö. Här kan mannen bli upptäcktsresande, leva i en farlig miljö, testa sina gränser och vinna kvinnornas gunst..

För Gunnar 59, sopåkaren från Hässleholm är inte ett hett byte hos kvinnorna.

Så den vite mannen ska nu ut i samhället och bekämpa brott, vara polis, "städa upp", sätta kriminella bakom lås och bom. Nu äntligen ska han få bevisa sin manlighet. Bara SD får lite mera makt vid nästa val.. Snart så (flås)..

Vilka extrema omständigheter längtar DU efter för att bevisa din "manlighet"?
Citera
2024-01-16, 18:38
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaKampMotRasister
I det civiliserade samhället så är skillnaden mellan pojkar och flickor, män och kvinnor, gubbar och kärringar ganska liten.

Pojkar och flickor gör i stort sett samma sak i skolan. Åtminstone grundskolan. Enda skillnaden är att pojkar håller på med träslöjd och tjejer med syslöjd.

Gubbar och kärringar lever på samma sätt. Gubben går hemma, vattnar blommorna, klappar katten och rättar till gardinerna. Möjligtvis någon svordom då och då.

Titta på Madicken. Abbe står och bakar kringlor och Madickens pappa jobbar på tidning.

Ju mer civiliserat samhället är desto mindre skillnad mellan män och kvinnor. Detta är inte feminism. Det är naturens gång. Män har aldrig varit speciellt manliga. Och de män som är lite vildare av sig, klättrar i berg, åker ubåt ner till Titanic och kör vattenskoter är oftast samhället dömande mot.

Så män söker sig...

... till extrema förhållanden, i skogen, i krig för att bevisa sin manlighet. Mannen ska "klara sig själv" ute i skogen. Jaga, fiska, bygga timmerstuga, för att bevisa sin manlighet.

Eller bli en soldat och resa dit kriget är och bli en Jesper Söder.

Rymden är nästa anhalt. Farlig miljö. Här kan mannen bli upptäcktsresande, leva i en farlig miljö, testa sina gränser och vinna kvinnornas gunst..

För Gunnar 59, sopåkaren från Hässleholm är inte ett hett byte hos kvinnorna.

Så den vite mannen ska nu ut i samhället och bekämpa brott, vara polis, "städa upp", sätta kriminella bakom lås och bom. Nu äntligen ska han få bevisa sin manlighet. Bara SD får lite mera makt vid nästa val.. Snart så (flås)..

Vilka extrema omständigheter längtar DU efter för att bevisa din "manlighet"?
Vad innebär manlighet för dig själv?
Citera
2024-01-16, 18:42
  #3
Medlem
Loreias avatar
"Enda skillnaden är att pojkar håller på med träslöjd och tjejer med syslöjd"
Ja på förhistorisk tid kanske... Det var fan längesedan man inte behövde göra båda oavsett kön
Citera
2024-01-16, 18:48
  #4
Medlem
zombie-nations avatar
Låter exakt som en av mina tjejkompisar. Hon gillar att vara i skogen. Och hon har konstiga dagdrömmar om att rädda barn från olyckor och bli en hjälte. Hennes största dagdröm är att landa ett flygplan efter att piloterna dött. Nu shamear jag inte henne för dagdrömmarna, för dagdrömmar ska vara sådana.

Jag menar mer att det är en sådan sak alla gör. Det har inget med manlighet att göra.
Citera
2024-01-16, 18:52
  #5
Medlem
Hagforss avatar
Exakt så ligger det till och vad du skriver är förklaringen till en hel del. Angående frågan så är jag ingen patetisk påfågel utan huvud och hjärna som inte kan förstå att det är som du skriver.

Under inga tillfällen alls längtar jag efter att "bevisa" löjlig macho SD aka styva linan-manlighet.
Citera
2024-01-16, 20:28
  #6
Medlem
Norrbagg79s avatar
Somma gör vel detta, men ingen bryr sig om man bevisar sin manlighet i skogen eller i et krig lite undanskymd. Den verklega jungeln idag vart mäns egenskapar verklegen kan sees tror jag är i finansvärlden, där gäller fortfarande survival of the fittest.
Citera
2024-01-16, 23:31
  #7
Medlem
Det är män(småpojkar)som är osäker i sin manlighet som håller å med sådant och tror de är macho. En man som står stadigt i sin manlighet behöver inte bevisa något genom löjliga ritualer eftersom han är en man och agerar därefter.
Citera
2024-01-17, 05:12
  #8
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaKampMotRasister
I det civiliserade samhället så är skillnaden mellan pojkar och flickor, män och kvinnor, gubbar och kärringar ganska liten.

Pojkar och flickor gör i stort sett samma sak i skolan. Åtminstone grundskolan. Enda skillnaden är att pojkar håller på med träslöjd och tjejer med syslöjd.

Gubbar och kärringar lever på samma sätt. Gubben går hemma, vattnar blommorna, klappar katten och rättar till gardinerna. Möjligtvis någon svordom då och då.

Titta på Madicken. Abbe står och bakar kringlor och Madickens pappa jobbar på tidning.

Ju mer civiliserat samhället är desto mindre skillnad mellan män och kvinnor. Detta är inte feminism. Det är naturens gång. Män har aldrig varit speciellt manliga. Och de män som är lite vildare av sig, klättrar i berg, åker ubåt ner till Titanic och kör vattenskoter är oftast samhället dömande mot.

Så män söker sig...

... till extrema förhållanden, i skogen, i krig för att bevisa sin manlighet. Mannen ska "klara sig själv" ute i skogen. Jaga, fiska, bygga timmerstuga, för att bevisa sin manlighet.

Eller bli en soldat och resa dit kriget är och bli en Jesper Söder.

Rymden är nästa anhalt. Farlig miljö. Här kan mannen bli upptäcktsresande, leva i en farlig miljö, testa sina gränser och vinna kvinnornas gunst..

För Gunnar 59, sopåkaren från Hässleholm är inte ett hett byte hos kvinnorna.

Så den vite mannen ska nu ut i samhället och bekämpa brott, vara polis, "städa upp", sätta kriminella bakom lås och bom. Nu äntligen ska han få bevisa sin manlighet. Bara SD får lite mera makt vid nästa val.. Snart så (flås)..

Vilka extrema omständigheter längtar DU efter för att bevisa din "manlighet"?
Du bygger halmgubbe.

Hela din frågeställning är problemformulering 1a. hos genusvetare. Män ger sig ut från hemmet för att bevisa något, kvinnan är vårdande och stannar i hemmet.

Implicit försöker du sen skuldbelägga männen för det genom vad ni kulturmarxister kallar för toxisk maskulinitet (rymden, dödssynden att rösta på SD som typiska markörer för er), medans kvinnans val är förtryckt.

Vidare påstår du att män aldrig varit särskilt manliga, vilket skulle "bevisas" genom att könen är mer jämlika ju mer "civiliserat" ett samhälle är.

Men eftersom den "manlighet" du beskriver är en produkt av just ett sådant samhälle, som bygger på pseudovetenskapliga teorier, så ger du dig själv tolkningsföreträde vad "manlighet" är och vad "manlighet" gör.
Citera
2024-01-17, 20:30
  #9
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaKampMotRasister
I det civiliserade samhället så är skillnaden mellan pojkar och flickor, män och kvinnor, gubbar och kärringar ganska liten.

Pojkar och flickor gör i stort sett samma sak i skolan. Åtminstone grundskolan. Enda skillnaden är att pojkar håller på med träslöjd och tjejer med syslöjd.

Gubbar och kärringar lever på samma sätt. Gubben går hemma, vattnar blommorna, klappar katten och rättar till gardinerna. Möjligtvis någon svordom då och då.

Titta på Madicken. Abbe står och bakar kringlor och Madickens pappa jobbar på tidning.

Ju mer civiliserat samhället är desto mindre skillnad mellan män och kvinnor. Detta är inte feminism. Det är naturens gång. Män har aldrig varit speciellt manliga. Och de män som är lite vildare av sig, klättrar i berg, åker ubåt ner till Titanic och kör vattenskoter är oftast samhället dömande mot.

Så män söker sig...

... till extrema förhållanden, i skogen, i krig för att bevisa sin manlighet. Mannen ska "klara sig själv" ute i skogen. Jaga, fiska, bygga timmerstuga, för att bevisa sin manlighet.

Eller bli en soldat och resa dit kriget är och bli en Jesper Söder.

Rymden är nästa anhalt. Farlig miljö. Här kan mannen bli upptäcktsresande, leva i en farlig miljö, testa sina gränser och vinna kvinnornas gunst..

För Gunnar 59, sopåkaren från Hässleholm är inte ett hett byte hos kvinnorna.

Så den vite mannen ska nu ut i samhället och bekämpa brott, vara polis, "städa upp", sätta kriminella bakom lås och bom. Nu äntligen ska han få bevisa sin manlighet. Bara SD får lite mera makt vid nästa val.. Snart så (flås)..

Vilka extrema omständigheter längtar DU efter för att bevisa din "manlighet"?
Hur många män bygger timmerstugor i skogen för att bevisa sin manlighet? Hur många söker sig till krig? Det pågår ju krig i Ukraina just nu, och trots att Ukraina glorifieras bortom förnuft så är det försvinnande få svenskar som åkt ner och anslutit sig till dess försvar.

Nä, män vill för det mesta ha en bekväm tillvaro, precis som kvinnor. Men vi vet att det är vi som måste offra vår bekvämlighet när så krävs. Vi vet att vi egentligen inte har något val. För vi är starkare och mer kapabla. Det är vår lott här i livet.

Skillnaden på män och kvinnor i ett "civiliserat samhälle" är dock inte liten. Kvinnor mår sämre ju mer "civiliserade" vi är och de är mycket sällan på jobbet. Kvinnor jobbar mycket oftare deltid och tar mycket oftare ledigt.

Dina könsfantasier verkar vara tvärvända mot verkligheten, precis som feminism brukar vara...
Citera
2024-01-18, 01:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaKampMotRasister

Vilka extrema omständigheter längtar DU efter för att bevisa din "manlighet"?

Jag längtar efter alla hjärtans dag, så att jag kan ge en blomma till min fru. För mig är det extremt och modigt. Hon förtjänar det.
Citera
2024-01-30, 16:34
  #11
Medlem
Smekarn87s avatar
Så är det! Jag har jobbat ett år med att bygga om ytmonteringsmaskiner som kan påbörja en ny ritning innan hela produktionslinan är tömd. Ett extremt knepigt ingenjörsuppdrag som absolut ingen tycker är coolt någonstans. Hade typ varit enklare om man var polis och blev känd för att överlevt ett anfal från Hells angels eller islamister eller något liknande.
Citera
2024-01-30, 16:41
  #12
Medlem
Smekarn87s avatar
Angående det där! Jag vet inte om jag har lust att betala för polisens lallande. Jag kan tänka mig att ta lite mer av min lön på kontot och ta tillbaka våldskapitalet
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback