Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-22, 21:03
  #169
Medlem
Älskar att ett så pass trivialt ämne som en diet alltid lockar fram det sämsta ur människor. Vi har det på tok för bra när vi har tid att sitta och bli osams med okända människor anonymt bakom våra skärmar. 😂
Citera
2024-01-23, 07:32
  #170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatler
Du verkar så otroligt osäker på din egna manlighet att jag kanske överger incelteorin i förmån för den självhatande bögen-i-förnekelse-teorin. Du skulle inte ens våga baka en kaka utifall någon såg va? Skäller du och gråter åt din dumma kuk som styvnade till under männens final i 100m bröstsim?

P.S du använde ordet 'cuck' tio gånger i ett inlägg, det finns en stor sorg i det.

Ja, det finns i mycket stor storg i det ordet, men framförallt det som ligger bakom. Ett förfall, ett misslyckande och en besvikelse. Företeelsen är i klass med droghandel och prostitution. Förmodligen gör det mer skada i långa loppet.

Jag skrev det flera gånger medvetet. För din skull. I tron att det kanske sår ett frö i dig. Att bejaka din manlighet och börjar se maskulinitet som någonting positivt och inte toxiskt. Blir mer självsäker, beslutsam och seriös.

Jag tror din kvinna hade uppskattat det.

Du får gärna tro jag är osäker på min manlighet, om det hjälper. Själv tror jag på ockhams rakkniv och du borde seriöst se över din veganism. Inte bara för hälsans skull.
Citera
2024-01-23, 07:56
  #171
Medlem
Eatlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Ja, det finns i mycket stor storg i det ordet, men framförallt det som ligger bakom. Ett förfall, ett misslyckande och en besvikelse. Företeelsen är i klass med droghandel och prostitution. Förmodligen gör det mer skada i långa loppet.

Jag skrev det flera gånger medvetet. För din skull. I tron att det kanske sår ett frö i dig. Att bejaka din manlighet och börjar se maskulinitet som någonting positivt och inte toxiskt. Blir mer självsäker, beslutsam och seriös.

Jag tror din kvinna hade uppskattat det.

Du får gärna tro jag är osäker på min manlighet, om det hjälper. Själv tror jag på ockhams rakkniv och du borde seriöst se över din veganism. Inte bara för hälsans skull.

Jag tycker mig förklarat vad min bild av en man bör vara. Självuppoffrande, empatisk, mentalt och fysiskt stark med en obeveklig pliktkänsla och fasta, välgrundade principer. För dig verkar det mest handla om att försöka agera på ett sätt som du tror kvinnor blir våta av, därav osar du osäkerhet. En framgångsrik man behöver inte ens reflektera över sånt. Jag önskar dig, trots din person, all lycka och hoppas du kommer till insikt innan livet gått dig förbi.
Citera
2024-01-23, 08:50
  #172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatler
Jag tycker mig förklarat vad min bild av en man bör vara. Självuppoffrande, empatisk, mentalt och fysiskt stark med en obeveklig pliktkänsla och fasta, välgrundade principer. För dig verkar det mest handla om att försöka agera på ett sätt som du tror kvinnor blir våta av, därav osar du osäkerhet. En framgångsrik man behöver inte ens reflektera över sånt. Jag önskar dig, trots din person, all lycka och hoppas du kommer till insikt innan livet gått dig förbi.

Din bild av man är helt irrelevant och saknar validitet. Man borde inte som manlig vegan ha synpunkter på andra mäns manlighet. Det blir liksom helt fel. Det är det du inte verkar förstå. Det blir lite som när tjockisar pratar om att vara hälsosamma.

Du kan försöka rädda ditt ansikte med att prata om fysisk styrka och principer osv, men det hjälper inte. Bilden dig som man är redan huggen i sten, tills du slutar vara vegan. Här, i din umgängeskrets, på gatan och i sängkammaren. Det finns inte så mycket mer att säga om det.
Citera
2024-01-31, 12:36
  #173
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Allt fler avmagrade, hålögda och anemiska veganer börjar nu inse att det kanske inte är särskilt nyttigt eller klimatsmart att livnära sig på hårdprocessad laboratoriemat vars beståndsdelar skeppats hit från skövlade regnskogar på andra sidan jorden.

Den undernärda kroppens sug efter kött blir till slut så stark att de arma veganerna i desperation tuggar i sig kött, fläsk och blodpudding. Få vågar dock erkänna detta för sin omgivning, rädda som de är att bli utsatta för sektens hat och skamming, i verkliga livet och på nätet.

I dagens SvD finns en intressant artikel som beskriver ett antal individers väg ut ur vego-träsket.
Det är ju ingen nyhet.

Och detta vet ju alla som har varit antingen uppmärksamma eller vegetarianer i mer än bara något år.

De allra flesta som känner sig manade att "följa den rådande trenden" kommer ju aldrig att fortsätta. För de vill ju egentligen inte, och för dem är det alltid en kamp - som de dessutom ofta misslyckas med.

Så efter ett tag så slutar de bry sig. De vill ju ändå inte så vadå liksom.


Jag har varit vegetarian sedan 1900-talet, i praktiskt taget nästan 30 år nu.
Och jag har inte ätit några djur under den tiden, och aldrig känt något behov av det heller.
Den enda gången det var nära var när jag köpte på mig ett paket Champinjon-Crepes på affären.
Och när jag kom hem och hade värmt upp i ugnen, och trodde mig skulle få smörja kråset, så räckte det med att jag tog en tugga och tänderna stannade på halva vägen ner, precis när de nuddade vid en dold Räka.

För visst var det en räka, och mitt matminne reagera omedelbart, snabbare än jag hade hunnit tänka eller förstå.

Så det blidde ingen champion-crepes för mig.
Ingen rök-crepes heller för den delens skull.

Jag blev bara sur, och fick laga mig något annat till middag den dagen.

---

Men det jag menar är att sådant här "vege-mode" går i vågor, om kanske en generations mellanrum.
Det kommer och det går, om och om igen hela tiden.

Just nu har det varit en sådan mode-period då det var en hela hets att vara just "Vegan."
Och livsmedelsindustrin gjorde allt för att försöka hålla jämna steg, på allt mer och mer löjeväckande sätt (tex reklamer korvar med "extra mycket grönsaksinnehåll i köttsmeten). Då var man tydligen "Flexerian" eller vad det nu kallas ...
Herregud alltså ...

Förra gången det var ett liknande mode, det var vid sekelskiftet.
Det var däromkring slutet av 90-talet och början av 00-talet alltså.

Då var det "Militanta Veganer" som drev på trenden.
Och även då var det massor av folk som trodde att de skulle uppfattas som "duktiga" som började försöka laga och äta "vego."
Men praktiskt taget inga fortsatte.

Och gången före den, det var ju under 70-talets sk "Gröna Våg."

Då skulle folk flytta ut på landet och odla sin egen mat.
Och det fanns inte så mycket färdigproducerat att köpa på den tiden, så folk gjorde sina maträtter från grunden istället.

Det var massa Hirs och sånt skit.
Bönor till höger och vänster.
Gott var det väl inte ... och de allra flesta skulle inte fortsätta heller med det.

Ja, och så fortsatte det.
20-talet var också en period då vege-trenden var levande, då i kombination med hälsokostideal.
Hitler hade ju fått sina idéer om vege- därifrån.

Och vid förrförra sekelskiftet fanns det en annan vege-trend då också.
Då i kombination med kroppsdyrkan, och nudism.
Dvs då folk gillade att vara nakna tillsammans.
Det var då man kunde se militärer rida häst tillsammans helt näck.
Och gärna bli avmålade på tavla i motljus på någon klippa och hav i bakgrunden och snoppen i motljus.



Och så här har det alltså hållit på.

Jag antar att nästa motsvarighet kommer att dyka upp på 40-50-talet och däromkring.
Undrar vad som kommer att vara den pådrivande motorn då ...
Nu, denna gången, var det ju "Klimat-hets" som var motorn.

Kan det vara "AI" som kommer bli den pådrivande faktorn då ???
Inte helt omöjligt, tror jag.
Kanske att "AI" då kommer att rekommendera just vege-livsstil och kosthållning som det främsta?
Och folk kommer att bli inspirerade, och tro att de ska ändra livsstil för resten av livet.

Men bara 5 % kommer att fortsätta, och alla de andra kommer aldrig klara det och sen ge upp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback