Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-19, 20:52
  #1
Medlem
Natalz2s avatar
Allt fler avmagrade, hålögda och anemiska veganer börjar nu inse att det kanske inte är särskilt nyttigt eller klimatsmart att livnära sig på hårdprocessad laboratoriemat vars beståndsdelar skeppats hit från skövlade regnskogar på andra sidan jorden.

Den undernärda kroppens sug efter kött blir till slut så stark att de arma veganerna i desperation tuggar i sig kött, fläsk och blodpudding. Få vågar dock erkänna detta för sin omgivning, rädda som de är att bli utsatta för sektens hat och skamming, i verkliga livet och på nätet.

I dagens SvD finns en intressant artikel som beskriver ett antal individers väg ut ur vego-träsket.

Citat:
Sheila beskriver det som ett skifte, där allt fler hälsoinfluencers som tidigare åt vegetariskt eller veganskt nu börjat dricka benbuljong, opastöriserad mjölk och äter ägg och kött som de köper direkt från bondgårdar.
– Jag vet flera branschkollegor som äter kött i smyg, säger hon.
Frågan är känslig, får jag veta. Tabut blir än mer uppenbart när jag får kontakt med en annan hälsoinfluencer som tidigare varit vegan. Rädslan för att utsättas för hat på sociala medier gör att hon inte postar bilder på vad hon äter och duckar frågor om sin kost.

Citat:
På Tiktok, Facebook och Instagram sprids just nu liknande berättelser. Under hashtaggarna #recoveringvegan och #antivegan berättar tidigare veganer om hur de har börjat äta kött igen. Någon ”känner sig jordad och äkta för första gången på decennier”. En annan har lagt om kosten för få ”hormonell balans och ett stabilt blodsocker”. Andra är upprörda och kallar veganism för ett lurendrejeri. De beskriver hur ”vegansk propaganda” får dig att sluta äta animaliskt och hur du först mår bättre, tills något långsamt förändras och du inte längre känner igen dig själv.

https://www.svd.se/a/5B2eXX/overger-...ta-kott-i-smyg
Citera
2024-01-19, 20:57
  #2
Medlem
olasvenssons avatar
Barkbröd kan inte vara hälsosamt på lång sikt.
Citera
2024-01-19, 21:04
  #3
Medlem
kaffekoppens avatar
Som f.d vegan kan jag verkligen skriva under på att detta stämmer.
Vegansk kost är inte bra i längden. Människan är omnivores - allätare.

Citera
2024-01-19, 21:06
  #4
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Hur många avmagrade, hålögda och anemiska veganer har du träffat på i ditt liv?

Varför måste maten veganer/vegetarianer vara hårdprocessad och från regnskogar på andra sidan jorden?

Äter du något som innehåller sojaprotein eller något som innehåller palmolja, säg nej eller rensa framför egen dörr först.

För övrigt så anser jag att SKA man gå från min vulgära köttsida (skulle kunna leva enbart på kött) till den andra sidan så är ju lakto-ovo. pesci, pollo det enda vettiga.


Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Allt fler avmagrade, hålögda och anemiska veganer börjar nu inse att det kanske inte är särskilt nyttigt eller klimatsmart att livnära sig på hårdprocessad laboratoriemat vars beståndsdelar skeppats hit från skövlade regnskogar på andra sidan jorden.

Den undernärda kroppens sug efter kött blir till slut så stark att de arma veganerna i desperation tuggar i sig kött, fläsk och blodpudding. Få vågar dock erkänna detta för sin omgivning, rädda som de är att bli utsatta för sektens hat och skamming, i verkliga livet och på nätet.

I dagens SvD finns en intressant artikel som beskriver ett antal individers väg ut ur vego-träsket.

https://www.svd.se/a/5B2eXX/overger-...ta-kott-i-smyg
Citera
2024-01-19, 21:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Allt fler avmagrade, hålögda och anemiska veganer börjar nu inse att det kanske inte är särskilt nyttigt eller klimatsmart att livnära sig på hårdprocessad laboratoriemat vars beståndsdelar skeppats hit från skövlade regnskogar på andra sidan jorden.

Den undernärda kroppens sug efter kött blir till slut så stark att de arma veganerna i desperation tuggar i sig kött, fläsk och blodpudding. Få vågar dock erkänna detta för sin omgivning, rädda som de är att bli utsatta för sektens hat och skamming, i verkliga livet och på nätet.

I dagens SvD finns en intressant artikel som beskriver ett antal individers väg ut ur vego-träsket.

https://www.svd.se/a/5B2eXX/overger-...ta-kott-i-smyg

Bra att de börjat äta mer hälsosamt och allsidigt.

Mycket dåligt om de gör det i hemlighet dock. Då lurar de ju sina följare att det går att äta veganskt och samtidigt hålla sig frisk.

Att låtsas leva på en diet som egentligen inte går att leva sunt på och uppmana andra att göra det på riktigt är omoraliskt.
Citera
2024-01-19, 21:55
  #6
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Bra att de börjat äta mer hälsosamt och allsidigt.

Mycket dåligt om de gör det i hemlighet dock. Då lurar de ju sina följare att det går att äta veganskt och samtidigt hålla sig frisk.

Att låtsas leva på en diet som egentligen inte går att leva sunt på och uppmana andra att göra det på riktigt är omoraliskt.
Å andra sidan är det också omoraliskt att följa hälsoinfluencers som ofta inte kan ett skit om kost och diet än mindre om människokroppen, för att sedan föra över "kunskaperna" till sina barn. Influerarna skrattar ändå hela vägen till banken oavsett vad du tror eller inte.
Citera
2024-01-19, 22:06
  #7
Medlem
Hegamons avatar
Jag bodde på ett boende för många år sedan där många var veganer, det var en studentkorridor. Samtliga veganer satt på sitt rum och tjuvåt kött, inget nytt under solen. Studenterna fick blodbrist och blev trötta och sängliggande. Det är verkligen inget nytt under solen, att dessa veganer inte klarar av att tillgodose kroppens näringsbehov genom att undvika kött. Däremot ljuger dessa friskt för att passa in i varandras världsbild, vilket får konsekvensen att veganerna inte känner varandra. Inte respekterar varandra utan bråkade med varandra stup i kvarten.

Jag satt vid korridorens matbord och åt kött öppet, alla var glada och trevliga, för jag lurade ingen. En person sade till mig, att du är enda här som beter sig normalt. Dessa var också feminister och djurrättsaktivister. Jag är varken feminist eller djurrättsaktivist.

Dessa grupperingar består ofta av annorlunda individer som inte passar in någonstans, när dessa väl finner gemensamhet är det bland andra personer som är annorlunda och har som gemensamt att de är feminister, djurrättsaktivister och veganer. Dessa personer tänker inte efter före, utan de bara gör. Vilket får konsekvensen att allt bli lite fel hela tiden.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2024-01-19 kl. 22:08.
Citera
2024-01-19, 22:17
  #8
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag bodde på ett boende för många år sedan där många var veganer, det var en studentkorridor. Samtliga veganer satt på sitt rum och tjuvåt kött, inget nytt under solen. Studenterna fick blodbrist och blev trötta och sängliggande.
De fick alltså blodbrist av att äta för lite kött enligt dig? Intressant observation. Man är ju inte vegan om man äter kött, man är ideologiskt emot köttindustrin om något. Själv äter jag kött då och då, inte nödvändigtvis varje dag och mår hur bra som helst.
Citera
2024-01-19, 22:23
  #9
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
De fick alltså blodbrist av att äta för lite kött enligt dig? Intressant observation.

Dom blev efter ett tag sängliggande inne på sina studentrum och orkade inte gå upp. Då var dessa veganer tvungna att äta kött, det hade vissa köttätardagar, då de åt kött själva på sina rum för att inte bli så trötta. Blodbrist är vad jag fick det förklarat för mig genom en av studenterna som hade mera insyn än mig. Inför varandra hemlighöll dess att de åt kött på sina rum, det skedde alltså anonymt. Jag vet eftersom två av dessa veganer berättade för mig. De sade att de inte klarade av leva som veganer även om de försökte. Dessa sade de blev jättetrötta och slutade fungera, att de tillslut var tvungna att äta kött.

Dessa veganer sade att det är väldigt svårt få i sig tillräckligt med protein genom att äta vegetabiliska alternativ till protein. Veganerna sade också att kroppen är gjord för att äta protein och hänvisade till hur tänderna i munnen ser ut. Människans tänder är gjorda för att äta både växter och kött = alltså måste människan äta kött och grönt för att fungera fysiskt.

Här kommer en källa på hur kroppen inte tar upp järn om den bara äter vegansk föda: https://kurera.se/expert/zarah/hur-f...om-vegetarian/
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2024-01-19 kl. 22:25.
Citera
2024-01-19, 22:31
  #10
Avstängd
Slackoffs avatar
Det tar ganska lång tid att tömma kroppen på essentiella aminosyror men när det väl händer så börjar du åldras i förtid och du lär få rejäla cravings efter riktig mat.
Citera
2024-01-19, 22:51
  #11
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Allt fler avmagrade, hålögda och anemiska veganer börjar nu inse att det kanske inte är särskilt nyttigt eller klimatsmart att livnära sig på hårdprocessad laboratoriemat vars beståndsdelar skeppats hit från skövlade regnskogar på andra sidan jorden.

Den undernärda kroppens sug efter kött blir till slut så stark att de arma veganerna i desperation tuggar i sig kött, fläsk och blodpudding. Få vågar dock erkänna detta för sin omgivning, rädda som de är att bli utsatta för sektens hat och skamming, i verkliga livet och på nätet.

I dagens SvD finns en intressant artikel som beskriver ett antal individers väg ut ur vego-träsket.





https://www.svd.se/a/5B2eXX/overger-...ta-kott-i-smyg
Tror inte ett dugg på att det är nyttigt att bränna ner halva jordklotet och tortera djur. Maten som skeppas hit är hundratals ton kött och några procent av maten som göder de torterade djuren.
Det bästa är att respektera naturen. Man kan göra det på olika sätt utan att spela dum anonymt.
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag bodde på ett boende för många år sedan där många var veganer, det var en studentkorridor. Samtliga veganer satt på sitt rum och tjuvåt kött, inget nytt under solen. Studenterna fick blodbrist och blev trötta och sängliggande. Det är verkligen inget nytt under solen, att dessa veganer inte klarar av att tillgodose kroppens näringsbehov genom att undvika kött. Däremot ljuger dessa friskt för att passa in i varandras världsbild, vilket får konsekvensen att veganerna inte känner varandra. Inte respekterar varandra utan bråkade med varandra stup i kvarten.

Jag satt vid korridorens matbord och åt kött öppet, alla var glada och trevliga, för jag lurade ingen. En person sade till mig, att du är enda här som beter sig normalt. Dessa var också feminister och djurrättsaktivister. Jag är varken feminist eller djurrättsaktivist.

Dessa grupperingar består ofta av annorlunda individer som inte passar in någonstans, när dessa väl finner gemensamhet är det bland andra personer som är annorlunda och har som gemensamt att de är feminister, djurrättsaktivister och veganer. Dessa personer tänker inte efter före, utan de bara gör. Vilket får konsekvensen att allt bli lite fel hela tiden.
Du behöver inte ljuga för att du mår psykiskt dåligt. Här får du ett tips för fredagskvällen.
https://www.netflix.com/fi-sv/title/81133260
__________________
Senast redigerad av sunless 2024-01-19 kl. 22:55.
Citera
2024-01-20, 00:41
  #12
Medlem
Eatlers avatar
Jag har varit vegan i över tio år, aldrig smygätit kött och är i bättre fysisk och mental form är 99% av mina jämnåriga. Sug på den era lönnfeta as.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback