Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-19, 23:50
  #1
Medlem
Har hamnat på en uppgift där man ska räkna ut stödkrafter i ett fackverk på två stöd. Angriper flera krafter från ovan och på några punkter angriper två krafter mot samma punkt men med olika vinklar.
.
Exempel en kraft på 1 kN rakt ovanifrån och en till på 3 kN angriper med 30 graders vinkel.

Vet att man kan ta fram en resulterande kraft genom vektorer. Ritade upp krafterna och fick kort och gott fram en kraft på 4 kN med en vinkel på 15 grader...

Kanske behöver rita upp för att tydliggöra?

Nu är jag bara van att räkna vidare på stödkrafter med krafter som angriper rakt uppifrån eller rakt från sidan utan några vinklar.

Var det onödigt att göra om det till en resultant eller borde det gå ända att ta reda på stödkrafter? Tänker särskilt när man ska använda momentjämvikt och krafterna inte är vinkelräta mot hävarmen..
Citera
2024-01-20, 02:49
  #2
Medlem
Dela upp i vektorer och använd jämvikt i både x och i y riktningar.
Citera
2024-01-20, 06:32
  #3
Medlem
Tänkte jag slänger in en bild på hur angreppen ser ut.

Bild
Citera
2024-01-20, 14:08
  #4
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Tänkte jag slänger in en bild på hur angreppen ser ut.

Bild

Om du vill ha hjälp bör du lägga upp en bild på HELA fackverket (inklusive stöd)!
Citera
2024-01-20, 22:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Om du vill ha hjälp bör du lägga upp en bild på HELA fackverket (inklusive stöd)!
Måste ha varit trött imorse, gör ett nytt försök


Nytt försök på bild
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback