Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-28, 15:23
  #229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Du raljerar för att du inte har ett upplägg som håller, det finns inga aktier som år efter år delar ut 10% och säljer man ena årets 10%-utdelare för att köpa nästa års 10%-utdelare så har man tappat så mycket i kursfall att det i slutändan inte blir några 10% netto om året i utdelningar.

Väldigt många skulle göra som du säger om det fungerade men det gör det inte, det är därför du inte kan ge ett exempel på hur det ska gå till.
Tar man under 2020 till 2022 fanns det många aktier som gav detta, men som alltid förändras marknaden.
Brukar skriva under samma nick namn på avanza.

Folk tror än idag att samma regler gäller, tog och klargjorde hur en daytrader ser på saken.
Var en person som ställde frågan på avanza och på viaplay aktien, hur gör ni mer erfarna aktie placerare?
Jag berätta att personen måste sluta läsa rek från olika banker, dels dom kan vilseleda en ganska mycket, även jag blir lurad ifall jag läser, man måste lära sig tolka själva börsen, hur börsen fungerar, vad som händer och varför.

Gjorde tydliga inlägg för att hjälpa personen, som två timmar innan berätta börsen kommer falla nu exakt kl 14:30 på torsdagen, jag berätta hur jag trejda via olika konton, jag har tre olika som jag handlar med, alla har olika inköps nivåer beroende på hur aktien går, skrev även ut exakt inköpskurs o antal aktier jag köpt.

Några hänvisa till den gamla myten, ligga kvar är bästa vinsten, På fredags em presentera jag vinsten jag gjorde på en fallande aktie, den hamna på +26k för enbart på en dryg vecka, där man har en aktie som nästan enbart föll, förutom några dagar, första sälj var dagen innan själva rapport, folk har lite svårt o skilja under vilken tid Q1 rapport handlar om, var inte svårt o förstå aktien skulle falla efter rapport.

Vinst 1 inkasserad, kunde sedan köpa igen när kursen hamna under tidigare inköpskurs innan rapport, kursen föll efter rapport, köp, gick upp igen tors-fredag sålde igen, total vinst på enbart trade +26k.

Vad gjorde börsen? först steg atlas, en underliggande aktie, sköt upp OMX i taket, Usa gjorde en kraftig sänkning av dow Jones under torsdagen, det brukar resultera i höjning dagen efter ett kraftigt fall, mycket riktigt.
Man kan alltså lära sig hur börsen arbetar, sluta läsa någon halvblond jäntas bank analys av aktuella aktiekuren , skulle denna blonda jänta eller snubbe ha rätt, skulle dom inte sitta på en bank o göra analyser, dom skulle jobba åt sig själva om dom nu ska vara så säkra på hur börsen går.
Citera
2024-04-28, 17:59
  #230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRANK-Gollum
Tur att vi är så olika Lars. Jag vet precis vad jag ska göra med mina pengar för att skapa stabil tillväxt.
Det är det som gör oss så olika.

Tråden handlar om begreppet "att vara ekonomiskt oberoende" och hur mycket pengar som behövs då. Om du vill diskutera hur du får dina pengar att växa så snabbt som möjligt så föreslår jag någon annan tråd.
Citera
2024-04-28, 21:12
  #231
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tar man under 2020 till 2022 fanns det många aktier som gav detta, men som alltid förändras marknaden.
Brukar skriva under samma nick namn på avanza.

Folk tror än idag att samma regler gäller, tog och klargjorde hur en daytrader ser på saken.
Var en person som ställde frågan på avanza och på viaplay aktien, hur gör ni mer erfarna aktie placerare?
Jag berätta att personen måste sluta läsa rek från olika banker, dels dom kan vilseleda en ganska mycket, även jag blir lurad ifall jag läser, man måste lära sig tolka själva börsen, hur börsen fungerar, vad som händer och varför.

Gjorde tydliga inlägg för att hjälpa personen, som två timmar innan berätta börsen kommer falla nu exakt kl 14:30 på torsdagen, jag berätta hur jag trejda via olika konton, jag har tre olika som jag handlar med, alla har olika inköps nivåer beroende på hur aktien går, skrev även ut exakt inköpskurs o antal aktier jag köpt.

Några hänvisa till den gamla myten, ligga kvar är bästa vinsten, På fredags em presentera jag vinsten jag gjorde på en fallande aktie, den hamna på +26k för enbart på en dryg vecka, där man har en aktie som nästan enbart föll, förutom några dagar, första sälj var dagen innan själva rapport, folk har lite svårt o skilja under vilken tid Q1 rapport handlar om, var inte svårt o förstå aktien skulle falla efter rapport.

Vinst 1 inkasserad, kunde sedan köpa igen när kursen hamna under tidigare inköpskurs innan rapport, kursen föll efter rapport, köp, gick upp igen tors-fredag sålde igen, total vinst på enbart trade +26k.

Vad gjorde börsen? först steg atlas, en underliggande aktie, sköt upp OMX i taket, Usa gjorde en kraftig sänkning av dow Jones under torsdagen, det brukar resultera i höjning dagen efter ett kraftigt fall, mycket riktigt.
Man kan alltså lära sig hur börsen arbetar, sluta läsa någon halvblond jäntas bank analys av aktuella aktiekuren , skulle denna blonda jänta eller snubbe ha rätt, skulle dom inte sitta på en bank o göra analyser, dom skulle jobba åt sig själva om dom nu ska vara så säkra på hur börsen går.

Jo men när man fått sina 10% i utdelning så rasar kursen 10%.
Citera
2024-04-28, 21:25
  #232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Jo men när man fått sina 10% i utdelning så rasar kursen 10%.
Vi har en marknad som ser ut så just nu, varav jag inte handlar efter utdelning, man vet kursen kommer falla efter rapport, Ericsson osv har gjort likande fall även med en fin rapport.
Förstår SBB flytta rapport dag till en ev mer gynnsam dag.

Marknaden kommer förändras framöver, just nu hålls börsen nere av olika anledningar som man får tolka dag efter dag.
Citera
2024-05-04, 08:07
  #233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Detta är naturligtvis individuellt, men låt mig ta ett räkneexempel:

1. 20 miljoner för insatsen till en bekväm lägenhet på bra adress i Stockholm.
2. 40 miljoner på börsen som i genomsnitt ger en avkastning på 4 miljoner per år som gör att jag kan göra de resor jag vill och leva gott i övrigt.
3. Jag bryr mig inte om bilar och båtar, men för er som gör det måste beloppet förstås höjas.

Så 60 miljoner skulle duga för mig.

För dig?

Ekonomiskt fri betyder ej = sus o dus. Utan att man kan ha samma liv som pensionär som det arbete du hade innan.

Normalt räcker 6-8 mille på skuldfri basis, vilket motsvarar en bra lön i avkastning per år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback